Banedanmark

Borgermøde i Holeby Hallen om nye jernbaneanlæg

Del
Jernbanen skal elektrificeres, og hele strækningen mellem Ringsted og den nye Femern Bælt forbindelse skal være to-sporet, på nær Storstrømsbroen. Syd for Holeby skal der enten bygges nødperroner eller en helt ny station.

”Jeg håber, at det vil strømme til med interesserede lollikker, når Banedanmark holder borgermøde onsdag den 9. marts i Holeby Hallen,” siger områdechef Martin Munk Hansen fra Banedanmark.

Mødet drejer sig om de jernbaneanlæg, der skal bygges, bl.a. på Lolland, i tilslutning til den kommende Femern Bælt forbindelse.

På hele strækningen fra Ringsted til den nye Femern Bælt forbindelse skal jernbanen elektrificeres, og der skal udbygges til to spor. Storstrømsbroen forbliver dog et-sporet.

Udbygningen til to spor vil give plads til flere tog – fortrinsvis godstog. Og persontogene kan de fleste steder sætte farten op til 160 km/t eller 200 km/t, alt efter hvilken løsning, politikerne vælger.

”Danmark og Tyskland har indgået en traktat om, at jernbaneanlæggene på begge sider af Femern Bælt forbindelsen skal udbygges. Vores opgave i Banedanmark er at finde løsninger, som opfylder de trafikale behov, og som tager flest mulige hensyn til natur og mennesker,” siger Martin Munk Hansen.

Nødperroner eller station syd for Holeby

I Banedanmarks forslag til grundløsninger, skal stationen i Rødbyhavn nedlægges, og der skal bygges overhalingsspor og nødperroner syd for Holeby.

Som et tilvalg fremlægger Banedanmark en løsning med en helt ny station syd for Holeby – i stedet for nødperronerne.

”Nødperroner kan kun bruges i særlige tilfælde. Hvis passagerer til dagligt skal kunne stige af og på, skal der bygges en ny station. Det er op til politikerne at bestemme den endelige løsning,” siger Martin Munk Hansen.

Kommentarer er velkomne

Borgermødet den 9. marts vil specielt dreje sig om anlæg i Lolland Kommune, men alle er velkomne.

Det samme gælder for de kommende møder, der bliver holdt i Eskilstrup den 16. marts, Vordingborg den 22. marts og i Nørre Alslev den 30. marts.

”Der er offentlig høring om projektet indtil 10. april, og indtil da modtager vi meget gerne kommentarer, idéer og forslag pr. mail, brev eller telefon,” understreger Martin Munk Hansen.

Borgermødet i Holeby Hallen er fra kl. 19-21. Fra kl. 18.30 er der åbent i de såkaldte spørgehjørner, hvor fagmedarbejdere fra Banedanmark vil svare på spørgsmål om lokale anlæg, arealbehov, støj og natur.

Få mere at vide

Banedanmark har udgivet en høringsudgave af miljøredegørelsen, som beskriver de konsekvenser, projektet har for omgivelserne. Høringsudgaven består indtil videre af tre hæfter, som alle er tilgængelige på Banedanmarks hjemmeside, www.banedanmark.dk/femern.

På hjemmesiden er der flere oplysninger om projektet, blandt andet et dynamisk kort, som viser projektets lokale konsekvenser.

Kontakt og information
Spørgsmål om projektet besvares via Banedanmarks pressevagt på telefon 8234 1313.

Med venlig hilsen

Banedanmark

Vedhæftet er illustration af, hvordan en evt. ny station i Holeby kan komme til at se ud.

Information om Banedanmark

Banedanmark
Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø

+45 82 34 00 00http://www.bane.dk

Følg pressemeddelelser fra Banedanmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Banedanmark

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye