
Nyt spor ved Hovedbanen giver flere S-tog til tiden
S-togspassagerer kan se frem til flere tog til tiden, når Banedanmark på mandag åbner et helt nyt spor mellem Hovedbanegården og Dybbølsbro. Dermed kan S-togene køre i to spor forbi Dybbølsbro, og det ekstra spor vil gøre det langt lettere at undgå de flaskehalse, hvor forsinkelser på ét tog breder sig til resten af tognettet, fortæller områdechef i Banedanmark, Kirsten Kornerup.
"Tidligere havde vi kun ét spor i sydgående retning mellem Hovedbanen og Dybbølsbro, og det gjorde trafikken sårbar ved forsinkelser. Med to spor kan vi lettere afvikle trafikken og hurtigere indhente eventuelle forsinkelser, så vi er rigtig glade for at kunne levere rammerne for en endnu bedre S-togsdrift", siger hun.
Glade for sporet
Sporet tages i brug samtidig med, at S-togene skifter fra sommerkøreplanen til den normale køreplan.
"Vi er glade for, at sporet nu står færdigt, og at vi nu kan byde vores kunder velkommen til en fuld køreplan igen efter sommeren. Og så glæder vi os selvfølgelig til igen at kunne tilbyde vores kunder en overskuelig køreplan, så de kan komme nemt og hurtigt frem, og ikke mindst til at kunne genoprette trafikken hurtigere, når der opstår uregelmæssigheder," siger produktionsdirektør i DSB S-tog, Dan Stig Jensen.
Stor udfordring
Det har været en stor udfordring at få lagt det ekstra spor midt i et af de mest trafikerede områder i København uden at genere trafikken. Arbejdet har stået på siden 2008 og er især foregået om natten, så trafikken har kunnet køre normalt i dagtimerne. I sommer har det dog være nødvendigt at arbejde i døgndrift for at få sporet færdigt.
"Vi ved, at sommerens arbejde har trukket på S-togs-passagernes tålmodighed, og vi håber, at udsigten til bedre trafik har været det værd", siger Kirsten Kornerup.
De kommende måneder vil de sidste dele af sporarbejdet blive gjort færdige. Arbejdet vil foregå i aften- og nattetimerne, så dagtrafikken allerede nu får det fulde udbytte af det ekstra spor.
800 togveje gennem Hovedbanen
Det nye ekstra spor er 800 meter langt, og i forbindelse med etableringen er der etableret otte nye sporskifter. Kombineret med de gamle spor giver det mulighed for fjernstyring af 800 forskellige togveje ind og ud af Hovedbanegården. Der er opstillet 26 nye signaler samt monteret et helt nyt kørestrømsanlæg. I alt er der trukket 30 km. kabler og 8 km. ledninger. Alene i sikringsanlægget på Hovedbanegården er der sket 12.500 monteringer af ledning. Budgettet for projektet har været på 344 mio. kr.
Yderligere informationer via Banedanmarks pressevagt på tlf. 8234 1313 eller DSB´s pressevagt på telefon 2468 0000
Billeder

Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.