Banedanmark - gammel 2012

To overkørsler i Ringkøbing/Skjern Kommune sikres yderligere

Del
Efter at den landsdækkende screening af de sikrede overkørsler, som en task force under Banedanmarks ledelse har gennemført, er færdig, er Banedanmark nu i gang med den afsluttende dialog med kommunerne. Dialogen handler om de overkørsler, hvor der skal sættes ind med yderligere tiltag, der skærper de bløde trafikanters opmærksomhed.

Efter at den landsdækkende screening af de sikrede overkørsler, som en task force under Banedanmarks ledelse har gennemført, er færdig, er Banedanmark nu i gang med den afsluttende dialog med kommunerne. Dialogen handler om de overkørsler, hvor der skal sættes ind med yderligere tiltag, der skærper de bløde trafikanters opmærksomhed.

Banedanmark har afsluttet sit møde med Ringkøbing-Skjern Kommune, og det er blevet besluttet, at foretage yderligere tiltag i to overkørsler.


Det drejer sig om overkørslen, der ligger ved Åboulevarden/Storegade i Tarm, hvor Banedanmark vil opsætte stibom og flytte et bomdrev. Ringkøbing/Skjern Kommune etablerer et nyt fodgængerfelt og sætter knopfliser op af hensyn til blinde og svagtseende. Herudover skal der sættes et ekstra hegn op mellem vejen og fortovet på begge sider af overkørslen.

I overkørselen på Vardevej i Skjern vil der også ske en yderligere sikring. Her er Banedanmark og Ringkøbing/Skjern Kommune i dialog om, hvilke tiltag der er de mest hensigtsmæssige.


”Det drejer sig om at øge antallet af forhindringer og lave tiltag, der kan skærpe fodgængernes opmærksomhed i overkørslerne. Samtidig skal der tages hensyn til, at overkørslerne ikke er ens, så det er ikke nødvendigvis de samme tiltag, der er de rette i alle overkørsler,” siger områdechef i Banedanmark Jørgen Thomsen.


Ud over overkørslerne i Tarm og Skjern er der en dialog mellem Banedanmark og kommunen om forskellige mindre tiltag i en række overkørsler i kommunen.


Højt sikkerhedsniveau
I den landsdækkende screening har man i hver enkel overkørsel set på de forskellige forhindringer, der er for at både sikre og skabe opmærksomhed hos særligt de bløde trafikanter. Generelt er der lagt vægt på overkørsler i områder med tæt bymæssig bebyggelse, hvor der samtidig er mange fodgængere, herunder nærheden til blandt andet skoler og andre uddannelsesinstitutioner. Hvis der tidligere er sket hændelser i en overkørsel, er det indgået i task forcens screening.


”Overkørslerne i Skjern og Tarm opfylder flere af kriterierne, ligesom der er andre elementer, der gør, at vi har valgt at prioritere disse to overkørsler. Eksempelvis krydser overkørslen i Storegade i Tarm jernbanen i en meget spids vinkel,” siger Jørgen Thomsen.


Den landsdækkende screening blev udført i samarbejde med kommunerne og lokalt politi, og den viste, at sikkerhedsniveauet i de sikrede overkørslerne generelt er høj. Der er ikke under screeningen af de 426 sikrede overkørsler fundet overkørsler, der på væsentlige punkter skiller sig ud fra det generelle sikkerhedsniveau i sikrede overkørsler. Ud over kommunerne og det lokale politi er også operatører og lokomotivførerne blevet hørt.


Trafikanternes opmærksomhed
Som led i task forcens arbejde er der også blevet igangsat en undersøgelse af, hvilke tiltag der kan introduceres for at få trafikanterne til at være mere opmærksomme på overkørslerne. Lige nu er Banedanmark i gang med at indhente erfaringer fra udlandet. Dette arbejde afsluttes i 2013.


Yderligere oplysninger via Banedanmarks pressevagt på tlf. 82 34 13 13

Information om Banedanmark - gammel 2012

Banedanmark - gammel 2012
Banedanmark - gammel 2012
Amerika Plads 15
2100 København Ø

+45 82 34 00 00http://www.bane.dk

Følg pressemeddelelser fra Banedanmark - gammel 2012

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Banedanmark - gammel 2012

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye