Banedanmark

Ny køreplan på Kystbanen godt fra start

Del
Den nye køreplan på Kystbanen er kommet godt fra start. Efter at den trådte i kraft mandag den 8. august, har passagererne nu også fået flere tog til tiden mod Helsingør. Rettidigheden for Kystbanen har den sidste uge i gennemsnit ligget på 95,3 procent, og lørdag nåede den op på 97 procent.

Den nye køreplan på Kystbanen er kommet godt fra start. Efter at den trådte i kraft mandag den 8. august, har passagererne nu også fået flere tog til tiden mod Helsingør. Rettidigheden for Kystbanen har den sidste uge i gennemsnit ligget på 95,3 procent, og lørdag nåede den op på 97 procent.

”Siden vi gik over til den nye og mere robuste køreplan, har vi hver dag kørt med en rettidighed på over 90 procent. Så køreplanen har indtil nu levet helt op til forventningerne om også at give passagererne flere kystbanetog til tiden i retning mod Helsingør,” siger Kim Andersen, chef for Rettidighedsorganisationen.

Med den nye køreplan har de tog, der kommer fra Sverige og skal videre mod Helsingør, fået justeret deres afgangstid fra Københavns Hovedbanegård. Det giver mulighed for at minimere effekten af eventuelle forsinkelser fra Sverige og sikre rettidige tog mod Helsingør, uden at rejsetiden mellem København og Helsingør bliver længere. Netop forsinkede tog fra Sverige har været en af de primære årsager til forsinkelser på Kystbanen.

”Målet var og er, at passagererne skal have tog med minimum 90 procents rettidighed. Det mål nåede vi allerede for et stykke tid siden på strækningen fra Helsingør mod København, og det er godt at se, at vi med den nye køreplan også har taget et solidt skridt mod at sikre, at passagererne også får tog med samme rettidighed, når trafikken går mod Helsingør. Siden den 8. august har rettidigheden her i gennemsnit været 92 procent,” fortæller Kim Andersen og fortsætter:

”Arbejdet er dog langt fra afsluttet, de gode resultater skal fastholdes, for trafikken bliver påvirket af rigtig mange forskellig ting, og vi fortsætter med at jagte sekunder, så passagererne hele tiden får så mange tog til tiden som muligt,” siger Kim Andersen.
Forud for den nye køreplan ligger et stort og krævende puslespil med ændringer i sporbenyttelser på Københavns Hovedbanegård for over 100 tog, omfattende justeringer i personaleture m.v. – en udfordring, der er løst i tæt samarbejde mellem DSBFirst, DSB og Banedanmark.

”De foreløbige resultater glæder mig rigtig meget, og jeg vil gerne sige en stor tak til kollegaerne i DSBFirst, DSB og Banedanmark, der har gjort et stort arbejde for at gøre det her muligt," siger direktør for DSBFirst Øresund Lars Nordahl Lemvigh.

Med venlig hilsen DSB, DSBFirst og Banedanmark.

Yderligere oplysninger via Banedanmarks pressevagt på tlf. 82 43 13 13
eller DSBFirsts pressevagt på 24 68 88 00

Fakta om Rettidighedsorganisationen
I Rettidighedsorganisationen arbejder DSB og DSBfirst, Trafikstyrelsen og Banedanmark på at sikre en bedre rettidighed for passagerne på Kyst- og Øresundsbanen. Herudover arbejdes der med beredskabsplanerne for at genoprette trafikken hurtigst muligt og samtidig sikre passagererne bedre information undervejs.

Information om Banedanmark

Banedanmark
Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø

+45 82 34 00 00http://www.bane.dk

Følg pressemeddelelser fra Banedanmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Banedanmark

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye