
Entreprenør på plads til ombygning af Nørreport Station
Det bliver et joint venture, Pihl-Aarsleff Nørreport, som kommer til at stå for entreprenørarbejdet, når Banedanmark, sammen med DSB og Københavns Kommune, begynder den omfattende ombygning af Danmarks travleste trafikknudepunkt; Nørreport Station.
Arbejdet går i gang midt i oktober og varer godt tre år, hvor pladsen og stationens bygninger og tunnelkonstruktioner gennemgår en gennemgribende renovering. Kontrakten har en værdi af ca. 400 mio. kr.
”Der er tale om et stort byggeprojekt på landets største trafikknudepunkt, så derfor er jeg meget glad for, at vi skal samarbejde med et hold af erfarne entreprenører, der før har lavet både jernbaneprojekter og anlægsopgaver i samme kaliber,” siger projektchef for Ny Nørreport-projektet Mikael Bredsdorff fra Banedanmark.
Mikael Bredsdorff glæder sig til at komme i gang med byggeriet:
”Den fælles ombygning af Nørreport er noget både Banedanmark, DSB og Københavns Kommune har arbejdet hen i mod i mange år. Og nu er aftalerne og kontrakterne endelig på plads. Det bliver et byggeri, som kommer til at påvirke mange københavnere mens vi bygger, men når vi er færdige, vil vi stå med et mere fodgængervenligt byrum med bedre forhold for både passagerer, cyklister og folk som færdes på pladsen,” tilføjer Mikael Bredsdorff.
Det nye Nørreport
Når pladsen omkring Nørreport Station står færdig ved årsskiftet 2014-15 vil selve pladsen være smeltet sammen med gågaderne Fiolstræde og Frederiksborggade og trafikken samlet på den side af pladsen, der vender mod Nørrebro. Københavnerne får således en ny, stor sammenhængende plads i byen. For passagererne i tog, bus og metro bliver det lettere at skifte mellem de forskellige transportformer.
På pladsen vil nye, transparente og lette stationsbygninger præge stationens nye look og 2100 nye cykelstativer, placeret i forsænkede, såkaldte cykelbede, skabe orden og overblik. Derudover bygges der helt nyt ventilationsanlæg til den underjordiske fjerntogsperron, som ved samme lejlighed får en lettere modernisering. Endelig skal den underjordiske beton renoveres og en ny fugtmembran lægges ud til erstatning for den nuværende, som efterhånden er 100 år gammel.
Arbejdet med ombygningen af Nørreport udføres i fællesskab mellem DSB, Københavns Kommune og Banedanmark under navnet Ny Nørreport. Ved at udføre arbejdet i samme entreprise, generer projektet naboer, passagerer og trafikanter i kortest mulig tid.
Yderligere oplysninger hos Ny Nørreport-projektet via tlf. 2680 5795
Billeder

Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.