
Banedanmark har valgt Rambøll Danmark som rådgiver til ny bane
Virksomhed Rambøll Danmark A/S har lige vundet en stor rådgivningskontrakt i forbindelse med Den nye bane København-Ringsted, som Banedanmark anlægger. Kontrakten indeholder rådgivning inden for bl.a. konstruktioner, veje og jord på den 3,5 km lange strækning fra Frugtmarkedet i Vigerslev til krydsningen under Avedøre Havnevej i Hvidovre.
Rambøll Danmark A/S var en af fem tilbudsgivere i Banedanmarks udbudsrunde, som for nyligt blev afsluttet. Kriteriet for at vinde rådgivningskontrakten var, at tilbudsgiveren bød ind med det økonomisk mest fordelagtige tilbud, hvilket Rambøll afgav. De skrev kontrakt med Banedanmark den 23. juni 2011 og skal rådgive Den nye bane København-Ringsted vedr. projektering af banens bysektion fra Valby til Avedøre, inden banen skal anlægges.
Rådgiver helt indtil banen indvies i 2018
Allerede i begyndelsen af juli 2011 tager Rambølls medarbejdere fat på de mange opgaver. De skal være tilknyttet projektet indtil 2018, hvor den nye jernbane forventes at blive indviet. Rådgivningskontrakten indeholder bl.a. optimering af banens linjeføring og projektering af konstruktioner. Det drejer sig fx om 1300 m tunnelkonstruktion, 3 stibroer, en banebro over Harrestrup Å og omlægninger af en række veje.
En stor udfordring at anlægge banen i byområde
En af de store udfordringer i kontrakten er de to tunneller i det stærkt bebyggede og trafikerede område i Valby og Hvidovre. Karsten Brisell, projektleder i Den nye bane København-Ringsted, Banedanmark, forklarer:
”Vi skal bygge en tunnel gennem det rekreative område ved Kulbanevej i Valby og en tunnel under eksisterende vej i Hvidovre. Området er tæt befolket, og der er også mange forretningsdrivende. De vil blive påvirket i anlægsfasen, og når banen tages i brug. Også trafikanterne vil komme til at opleve vejomlægninger gennem en cirka 5-årig periode. Det er nogle af de udfordringer, som vores nye rådgiver skal hjælpe os med at løse.”
Vurdering af jord- og vandboringer
Derudover omfatter Rambølls arbejde en geoteknisk og hydrogeologisk vurdering. De skal vurdere jordens egnethed som fundament for banen ud fra de cirka 150 boringer, som Banedanmarks entreprenører har udført siden december 2010. Generelt skal rådgiveren også se på afvandingsforhold, fx dræn. Bl.a. skal de lægge en plan for grundvandssænkning, fordi de to tunneller formentligt vil skulle anlægges i det niveau, hvor grundvandet er i dag. Det vil også være nødvendigt at udarbejde en jordhåndteringsplan:
”Vores rådgiver skal vurdere jordforurening og vejlede om, hvad vi gør med jorden. Det kan godt blive en udfordring, da der er områder med forurenet jord,” fortæller Karsten Brisell.
Også fokus på natur, støj og vibrationer
Kontrakten indebærer også en støjgennemgang og en vurdering af mulige foranstaltninger for at modvirke vibrationsgener under anlægsfasen, og når der begynder at køre tog på banen. Rambøll vil også skulle rådgive Banedanmark om hensyn til miljø og natur i forbindelse med anlæg af banen, fx i grønne områder og ved vandløb.
Tidsplan for byggeri af den nye bane
I 2011-2013 vil Banedanmark foretage en række forberedende arbejder langs banen, inden det egentlige anlægsarbejde kan begynde i 2013, når frosten er gået af jorden. I løbet af 2012 vil Banedanmark dog arbejde på nye broer forskellige steder langs strækningen. Når banen åbner, vil det blive muligt at rejse fra Københavns Hovedbanegård til Køge på cirka 20 minutter, og en togrejse fra hovedbanen til Ringsted Station vil tage cirka 35 minutter.
For yderligere information kontakt Banedanmarks pressevagt på telefon 8234 1313.
Læs også mere om den nye bane på www.banedanmark.dk/københavn-ringsted
Billeder

Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.