DI - Dansk Industri

DI: Kommunernes udbud står i stampe

Del
Kommunerne slæber på fødderne i deres samarbejde med private virksomheder og sender alt for få offentlige opgaver i udbud. Nye PLI-tal fra Danmarks Statistik viser, at kommunerne i 2017 samlet set udliciterede 26,9 pct. af de udbudsegnede opgaver. Det er en uanselig stigning på 0,2 procentpoint fra året før og giver anledning til bekymring hos DI.

- Udviklingen er som små hop på stedet – vi kommer ikke rigtig fremad. Vi må desværre konstatere, at kommunernes udbud står i stampe, og det er højst uhensigtsmæssigt, når vi nu ved, at udbud er et vigtigt redskab til at sikre, at borgerne får den bedst mulige service for deres skattekroner, siger branchedirektør Jakob Scharff, DI.

- Det er ganske enkelt sund fornuft at undersøge, hvad man får for pengene, men denne fornuft udebliver desværre ofte, når det gælder borgernes skattekroner, siger DI’s branchedirektør. 

- Virksomhederne står parat til at hjælpe kommunerne med at optimere og digitalisere serviceløsninger og ikke mindst øge brugertilfredsheden. Der er et enormt potentiale for at udbygge samarbejdet og give kommunerne de gevinster, som borgerne fortjener, siger Jakob Scharff. 

Der er stor forskel på, hvor mange opgaver danske kommuner hver især har udliciteret. 31 kommuner har udliciteret mindre end 25 pct. af deres udbudsegnede opgaver, mens 20 kommuner gør det med mere end 30 pct. af opgaverne. Den store spredning mellem kommunerne bekræfter, at regeringen bør sætte mål for deres udbud, mener DI. 

- Tallene viser med al tydelighed, at kommunerne både kan og bør sende flere opgaver i udbud – men det skal prioriteres. Vi forventer derfor også, at regeringen snart sætter handling bag sine ord og opstiller måltal for kommunernes brug af konkurrence, siger DI’s Jakob Scharff.

- Da vi sidst havde måltal, så vi en markant fremgang i mængden af udbud sammenlignet med den efterfølgende periode, hvor vi ikke havde nogen måltal. Det vidner om, at måltal virker, og at det er et fornuftigt redskab, når man tænker på, at der i dag er udbudsegnede opgaver til en værdi af mere end 170 mia. kr., hvor kommunerne ikke har undersøgt, om de kan drage gavn af de private virksomheders erfaringer, arbejdsgange og nye teknologiske løsninger – for at få mest muligt service for skatteydernes penge, siger Jakob Scharff.

Følg os på:

    

Kontakter

Pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, DI, tlf.: 2830 1544, e-mail: jofs@di.dk

Billeder

Information om DI - Dansk Industri

DI - Dansk Industri
DI - Dansk Industri
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V

3377 3377http://di.dk/

Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.

DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

NYE ANSIGTER I BESTYRELSEN HOS DI RANDERS-NORDDJURS10.6.2025 13:45:50 CEST | Pressemeddelelse

Dansk Industris regionale forening, DI Randers-Norddjurs, byder velkommen til tre nye medlemmer i bestyrelsen efter årets generalforsamling den 4. juni 2025 hos DI i Aarhus. De tre nye medlemmer i bestyrelsen, som blev valgt med applaus, er: Director, Head of Aerostructures Metal Manufacturing Thomas Steenfeldt Andersen, Terma Aerostructures A/S Direktør Morten Arnesen, Arena Randers | Randers Idrætshaller Direktør Henrik Rygaard, Rygaard Transport & Logistic A/S Bestyrelsen sagde farvel til HR-chef Chanett Mønster fra Arkikon A/S, der valgte ikke at genopstille, samt Lars Thomas Kristensen fra Thortrans A/S og Kim Egsmark Hovesen fra Terma Aerostructures, som trak sig i løbet af året på grund af jobskifte og salg af virksomhed. På generalforsamlingen blev følgende genvalgt til bestyrelsen: Direktør Peter Bogh Lindgaard, DermaPharm A/S Teknisk direktør Jens Brøndum, VAM A/S Adm. direktør Søren Mark Andersen, TurnTech A/S HR-direktør Margrete Larsen, Verdo A/S Direktør Michael Almskov A

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye