”Under uret”-uret på Hovedbanegården udskiftet med yngre model
Banedanmark er i fuld gang med at udskifte 600 teknisk udtjente ure på fjernbanestationerne med nye ure i nyt design, og onsdag den 15. december kom turen til konge-uret over dem alle; nemlig "under uret"-uret på Hovedbanegården.
Det store ur, der rent fysisk har en diameter på ca. 1,2 m har i mange år været et af danskernes mest kendte mødesteder, og der står da også næsten altid nogen og venter på nogen under det store ur. For vi mødes jo under uret.
Hovedbanegården har i øvrigt hele tre af de kæmpestore ure, og de er alle tre udskiftet til nye grå ure, der følger dansk designtradition.
"De sort-hvide ure, som vi udskifter nu, er op til 40 år gamle. Meget er forandret siden da, og derfor var det også naturligt at se på designet og give urene en visuel opdatering. Det gælder naturligvis også de store kendte ure på Hovedbanegården," siger kommunikationschef i Banedanmark, Karina Nelsing.
Uret kan blive dit
Hvis du går med en hemmelig drøm om at blive ejer af et af de store ure fra Hovedbanegården er det nu muligt. Banedanmark bortauktionerer nemlig de store ure på www.lauritz.com
fra midten af januar måned.
Også en del af de mindre ure fra stationerne bliver sat til salg på to markeder hos Banedanmark i henholdsvis København og Fredericia, hvor de sælges efter først-til-mølle-princippet.
"Efter vi fortalte i offentligheden, at urene skal skiftes ud, har vi fået rigtig mange henvendelser fra folk og virksomheder, som er interesserede i de gamle ure, som har ikon-status blandt mange og det synes vi, at vi vil imødekomme," siger Karina Nelsing.
Folk skal dog være opmærksomme på, at urene ikke virker. For at få stationsstemning derhjemme, skal der tilsluttes et hovedur eller et elektrisk urværk til uret. Urene sælges i januar.
Del af større modernisering
Udskiftningen af urene er en del af en større modernisering, der også omfatter skærme og højttalere. Til og med 2010 investerer Banedanmark 200 mio. kr. i blandt andet nye skærme på stationerne, bedre lyd i højttalerne og et nyt digitalt højttalerbetjeningssystem på stationerne med det formål at give passagerne en bedre information på perronerne.
Du kan læse mere om det kommende salg af urene på www.banedanmark.dk
Yderligere oplysninger via Banedanmarks pressemedarbejder på tlf. 8234 1313
Billeder
Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.