
Banedanmark justerer spor på Farumbanen
Efter den store sporombygning på Farumbanen i 2008 skal sporet nu justeres. Når der er blevet kørt på et nyt spor gennem et stykke tid, kan det forekomme, at underlaget sætter sig, så der opstår mindre ”bump” eller skævheder i skinnerne, som kan give urolig kørsel. Med justeringen opnår man, at sporet ligger fuldstændig præcist, hvilket giver den mest komfortable kørsel og bedste sikkerhed for passagererne.
Der bruges to store justeringsmaskiner (foto vedhæftet) til arbejdet, hvoraf den ene udelukkende justerer sporskifter. Maskinerne løfter skinner og sveller 5-15 cm op og komprimerer skærverne, før skinner og sveller sænkes på plads igen. I nogle tilfælde er det nødvendigt, at maskinen kører frem og tilbage på det samme stykke flere gange, før sporet ligger helt, som det skal. En justeringsmaskine vil typisk justere 200-900 meter spor pr. time.
Hvornår arbejdes der?
Banedanmark arbejder i princippet på hele strækningen mellem Farum og Svanemøllen hver aften og nat mellem onsdag den 30. marts og onsdag den 13. april i tidsrummet kl. 20 til kl. 04.40. Dog mere koncentreret nogle nætter end andre – og nogle nætter koncentreret på bestemte delstrækninger.
”Vi kan desværre ikke oplyse præcis, hvornår vi arbejder på hvilke dele af strækningen, da det afhænger af fremdriften på justeringsmaskinerne,” fortæller Banedanmarks byggeleder Michael Thode.
Banedanmark tilrettelægger arbejdet, så støjgenerne reduceres mest muligt. Det kan dog desværre ikke helt undgås, at de nærmeste naboer til banen kan høre, når de store justeringsmaskiner er i aktion.
”Sporjusteringen støjer imidlertid ikke mere, end når vi et par gange om året udfører almindeligt vedligeholdelsesarbejde på banen – og ikke nær så meget som den store sporombygning i 2008,” lover Michael Thode.
Samtidig med sporjusteringen kontrollerer Banedanmark, at køreledningerne er placeret helt rigtigt i forhold til sporet. Kontrollen foretages med en målevogn i sporet, hvorefter eventuel justering foretages.
Hvad med trafikken?
Banedanmark arbejder i ét spor ad gangen af hensyn til S-togtrafikken på strækningen. Der kan dog forekomme være mindre ændringer i togdriften i tidsrummet mellem kl. 20 og kl. 04.40. DSB oplyser om eventuelle ændringer på dsb.dk/trafikinfo eller tlf. 3353 2001.
Yderligere oplysninger om sporjusteringen via Banedanmarks pressemedarbejder på tlf. 8234 1313.
Med venlig hilsen
Banedanmark
Vedhæftet: Foto af sporjusteringsmaskine.
Billeder

Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.