
Grontmij/Carl Bro vinder jordkontrakt for København-Ringsted Banen
Den internationale virksomhed Grontmij/Carl Bro A/S har vundet rådgivningskontrakten for jordarbejdet i forbindelse med København-Ringsted Banen, som Banedanmark anlægger. Opgaven indeholder meget varierende elementer relateret til jord på delstrækningen fra Brøndby til Ringsted.
Arbejdet omfatter bl.a. en geoteknisk vurdering af jordens egnethed som fundament for højhastighedsbane, herunder udarbejdelse af projekt for håndtering af blødbundsområder, og der skal udarbejdes en jordhåndteringsplan med forklassificering af jord og det tekniske grundlag for myndighedsaftaler. Arbejdet omfatter også landskabsmæssige udformninger, herunder støjvolde og dyrkningsskråninger.
Dertil kommer udarbejdelse af detailprojekt for afvanding samt vandsynsprotokol, støjgennemgang, vurdering af foranstaltninger for at modvirke vibrationsgener under anlægsfasen og efter ibrugtagning af banen - samt et miljøprojekt for natur og fauna.
I rådgivningsopgaven indgår desuden udarbejdelse af udbudsmateriale for entreprenørydelserne for jord, afvanding, underballast og fundamenter for master. Som underrådgivere skal Møller & Grønborg stå for de landskabsmæssige udformninger og Hove Rail Consult for jernbanesikkerhed.
3,3 millioner m³ muld og råjord
På hele den nye banestrækning fra Ny Ellebjerg til Ringsted Station skal der afgraves i alt ca. 3,3 mio. m³ muld og råjord. I den indledende projektering blev det vurderet, at ca. 200.000 m³ jord er geoteknisk uegnet eller forurenet til genindbygning. I selve baneanlægget forventes indbygget cirka 1,5 mio. m³ muld og råjord, og der er således et jordoverskud på 1,6 mio. m³ muld og råjord til rådighed for terrænregulering og volde langs banen.
”Det er en stor investering at anlægge den nye højhastighedsbane”, siger anlægschef Jette Aagaard i Banedanmarks København-Ringsted projekt.
”Vi ønsker at sikre os det bedst muligt resultat for banens nærmeste naboer, landskabet og bymiljøerne – og ikke mindst for de mange tusinde passagerer, som hver dag vil benytte banen, når den står klar i 2018.”
Yderligere kontakt i denne sag kan ske via Banedanmarks pressevagt på telefon 82 34 13 13
Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.