
Nye sporskifter på Fredericia station
Sporskifterne på Fredericia Station er modne til udskiftning, og den 20. april går Banedanmark derfor i gang med at erstatte 15 sporskifter med nye. Herudover skal spor 5 ombygges, og seks personovergange skal udskiftes.
De gamle sporskifter på træsveller udskiftes med nye på betonsveller, hvilket giver sporskiftet en længere levetid. Desuden ændres sporskiftevarmen fra gas til el, hvilket både er billigere, mere stabilt i drift og mere miljøvenligt.
Arbejdet udføres i etaper hen over foråret og forsommeren og forventes afsluttet ved udgangen af juni 2011 – efterfulgt af en slutjustering af de nye sporskifter en uge i starten af august.
Hvad skal der foregå?
Fra den 14.-19. april transporterer Banedanmark om natten de nye sporskifter fra havnen til Fredericia Station. Selve arbejdet med udskiftningerne vil foregå ca. 100 meter nord for perronerne. Da der er meget lidt plads at arbejde på, udføres arbejdet udelukkende ved hjælp af skinnekørende arbejdskøretøjer.
”Når et sporskifte skal udskiftes, starter vi med at skære de 30-40 meter lange sporskifter op i 3-4 dele, hvorefter de køres væk. Herefter erstatter vi bunden under sporskiftet med ny underballast og nye skærver og placerer det nye sporskifte herpå,” forklarer Banedanmarks projektleder Tom Serup Andersen.
Banedanmark har oprettet en depotplads på Fredericia Havn. Herfra køres skærver og andre materialer via havnesporet til byggepladsen på Fredericia Station.
”Vi arbejder i døgndrift, og det kan desværre ikke helt undgås, at nogle af vores arbejdsprocesser støjer lidt, fx når vi skærer de gamle sporskifter fri og læsser nye skærver ud i sporet. Men vi regner ikke med, at arbejdet vil genere naboerne nævneværdigt”, siger Tom Serup Andersen.
Banedanmark beklager eventuelle gener fra arbejdet.
Hvad betyder arbejdet for togtrafikken?
Arbejdet udføres etapevis, og der arbejdes kun i ét område ad gangen for at påvirke togtrafikken mindst muligt. Dog vil der i perioderne 19. – 26. april og 10.- 14. juni kun være et spor farbart mellem Fredericia og Børkop. Det betyder, at regionaltogene mellem Fredericia og Børkop er aflyst i disse tidsrum. DSB indsætter erstatningsbusser.
DSB oplyser om eventuelle yderligere ændringer i køreplanen på www.dsb.dk
eller på tlf. 7013 14 15.
Yderligere oplysninger via Banedanmarks pressemedarbejder på tlf. 8234 1313.
Med venlig hilsen
Banedanmark
Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.