
Borgermøde på Iselingeskolen i Vordingborg om nye jernbaneanlæg
Når dørene tirsdag aften bliver lukket op på Iselingeskolen, håber områdechef fra Banedanmark, Martin Munk Hansen, at det vil strømme ind med interesserede naboer til jernbanen.
”Danmark og Tyskland har indgået en traktat om, at jernbaneanlæggene på begge sider af Femern Bælt forbindelsen skal udbygges. Vores opgave i Banedanmark er at finde løsninger, som opfylder de trafikale behov, og som tager flest mulige hensyn til natur og mennesker,” siger Martin Munk Hansen, som er områdechef i Banedanmark.
”Derfor er det vigtigt, at naboer til jernbanen – og andre interesserede – giver os en tilbagemelding på det projekt, vi nu fremlægger”.
Borgermødet på Iselinge Skolen er tirsdag den 22. marts fra kl. 19-20. Fra kl. 18.30 er der åbent i de såkaldte spørgehjørner, hvor fagmedarbejdere fra Banedanmark vil svare på spørgsmål om lokale anlæg, arealbehov og støj.
El-tog og højere hastighed
På hele strækningen fra Ringsted til den nye Femern Bælt forbindelse skal jernbanen elektrificeres, og der skal udbygges til to spor, undtagen på Storstrømsbroen.
Udbygningen på strækningen vil give plads til flere tog – fortrinsvis godstog – og persontogene kan de fleste steder sætte farten op til 160 km/t eller 200 km/t, alt efter hvilken løsning, politikerne vælger.
Anlægsarbejde i Vordingborg og på Masnedø
På Vordingborg Station skal sporet i sydenden af stationen rettes ud, så der kan etableres dobbeltspor, perronbroen skal bygges om, så der bliver plads til kørestrømsanlægget, og perronen mellem spor 2 og 3 skal forlænges.
Også på Masnedø er der lagt op til nye anlæg. I grundløsningerne fremlægger Banedanmark en løsning med en ny sporbærende klapbro øst for den nuværende bro over Masnedsund. Og som et alternativ til en ny klapbro, fremlægges en løsning, hvor den eksisterende klapbro nedlægges, og der i stedet etableres en dobbeltsporet betonbro vest for den eksisterende klapbro til tog- og vejtrafik.
Desuden skal der i grundløsningerne anlægges et overhalingsspor mellem de to hovedspor på Masnedø.
Kommentarer er velkomne
Borgermødet den 23. februar vil specielt dreje sig om anlæg i Vordingborg Kommune, men alle er velkomne. Alle er også velkomne til det sidste borgermøde om jernbaneanlæggene til den kommende Femern Bælt forbindelse. Dette møde holdes den 30. marts i Nørre Alslev.
”Indtil nu har vores borgermøder været et tilløbsstykke - omkring 550 borgere har deltaget og debatteret Banedanmarks oplæg. Så jeg ser frem til, at de to sidste borgermøder bliver lige så velbesøgte. Det er jo blandt andet på borgermøderne, vi kan blive klogere på de lokale forhold og få idéer til eventuelle ændringer i projektet,” siger Martin Munk Hansen.
”Der er offentlig høring om projektet indtil 10. april, og indtil da modtager vi meget gerne kommentarer, idéer og forslag pr. mail, brev eller telefon,” understreger Martin Munk Hansen.
Få mere at vide
Banedanmark har udgivet en høringsudgave af miljøredegørelsen, som beskriver de konsekvenser, projektet har for omgivelserne. Høringsudgaven består indtil videre af tre hæfter, som alle er tilgængelige på Banedanmarks hjemmeside, www.banedanmark.dk/femern.
På hjemmesiden er der flere oplysninger om projektet, blandt andet et dynamisk kort, som viser projektets lokale konsekvenser.
Kontakt for pressen
Spørgsmål om projektet besvares via Banedanmarks pressemedarbejder på telefon 8234 1313.
Med venlig hilsen
Banedanmark
Vedhæftet er illustration af Vordingborg Station med ny perronbro og kørestrømsmaster.
Billeder

Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.