
Banedanmark udskifter to jernbanebroer over Hellerupvej
De to broer, der skal skiftes ud, stammer tilbage fra 1907 – fra den tid, hvor der kørte damptog, og hvor brokonstruktioner var nittet sammen, fordi man endnu ikke var begyndt at anvende svejsning.
Det er de broer, der bærer spor 3 og 4, der skal skiftes ud. Broerne under de to kystbanespor samt spor 5 og 6 er blevet udskiftet tidligere. De nye broers forventede levetid er 125 år.
De to gamle broer bliver demonteret den 7. juli, mens montage af de nye broer efter planen vil ske den 16. og 17. juli.
110 tons tunge broer på ”rulleskøjter”
For at nedbringe broernes vægt til 110 tons før demontagen hugges der først noget af betonen på broernes underside. Herefter opstilles der 4 meget store hydrauliske donkrafte på Hellerupvej, som skal hæve broerne ca. 1,5 meter.
På broernes undersider bliver der påmonteret nogle små jernbanehjul – en slags rulleskøjter – så de 40 meter lange broer kan trækkes væk på skinnerne. Broerne løftes af skinnerne igen ved Troljevej lige nord for Hellerupvej, hvor de skæres i mindre stykker og køres væk.
»Metoden med at køre broerne af sted på hjul via skinnerne er lidt usædvanlig. Den er valgt, fordi der på grund af de øvrige spor over Hellerupvej ikke er plads til, at vi kan løfte broerne af. Derfor måtte vi finde en anden metode,« fortæller Paul Stig Andersen, Banedanmarks fg. projektleder for broarbejderne på Nordbanen.
Klargøring til nye broer
Efter demontagen af de gamle broer skal brovederlaget – dvs. den ”betonhylde” som broerne ligger på – samt broens kampestensvægge renoveres. Herefter er der klar til, at de nye broer kan blive monteret.
De to nye stålbroer ligner – bortset fra nitterne - de oprindelige broer og vejer ca. 100 tons pr. stk. Broerne er produceret i Polen og ankommer med blokvogn til Troljevej, hvor en stor mobilkran vil løfte dem over på ”rulleskøjterne”. Herefter trækkes broerne via skinnerne én ad gangen hen til hullet over Hellerupvej, hvor de store donkrafte står klar til at modtage broerne og sænke dem ned på plads.
Hellerupvej er spærret ved broen
Både under det forberedende arbejde, mens de gamle broer tages ned, og når de nye skal sættes på plads, er det nødvendigt at spærre Hellerupvej for al trafik ved broen – dvs. også for cyklister og gående.
Hellerupvej har derfor været spærret for trafik ved jernbanebroerne siden den 15. juni. Fra onsdag den 21. juli vil Hellerupvej atter være åben for passage.
Banedanmark håber på forståelse for vores arbejde med at forbedre jernbanen og beklager de gener, vejspærringen medfører for naboer og trafikanter.
Yderligere oplysninger via Banedanmarks pressemedarbejder på tlf. 8234 1313.
Med venlig hilsen
Banedanmark
Information om Banedanmark - gammel 2012
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark - gammel 2012
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark - gammel 2012
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.