
GSM-R- projekt på vej i luften
Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at forberede de første spadestik til GSM-R-projektet, et nyt digitalt radiokommunikationssystem, der skal erstatte de gamle udlevede analoge togradiosystemer. Det nye radiosystem er baseret på GSM-R-teknologi, som man bruger i resten af Europa.
GSM-R-projektet er samtidig en vigtig forudsætning for Banedanmarks landsdækkende udskiftning af signalsystemerne, hvor fremtidens signalsystem, ERTMS, benytter GSM-R- radio til datakommunikation mellem tog og sikringsanlæg.
I begyndelsen af juni regner Banedanmark med at have en afklaring på, hvilket firma som vinder udbuddet af opgaven med at opbygge og installere det danske GSM-R-system. Samtidig bliver det besluttet hvem, der får opgaven med at bygge og ombygge radiomasterne til GSM-R systemet langs den danske jernbane. Arbejdet med at etablere det samlede system går i gang til oktober.
Et samlet netværk
GSM-R systemet er ét samlet radionetværk og radiomasterne skal derfor stå med faste intervaller langs jernbanen for at sikre, at radiodækningen er tilstrækkelig. Banedanmark kommer til at genbruge ca. 160 af sine nuværende radiomaster, men planlægger også at etablere GSM-R udstyr i omkring 60 eksisterende mobiloperatørmaster, skorstene med videre. Endelig er det nødvendigt at etablere knap 80 nye radiomaster for at sikre en tilstrækkelig dækning.
Sidste udkald
Danmark er blandt de sidste lande i Europa som får GSM-R og ifølge CIO i Banedanmark, Kenneth Lau Rentius, er det også ved at være sidste udkald.
”De radiosystemer, vi i øjeblikket bruger til kommunikation mellem togene og vores fjernstyringscentraler, synger på absolut sidste vers. Vi har været ude på verdensmarkedet for at opkøbe de sidste reservedele, fordi radiosystemerne ikke produceres mere. Heldigvis kom der en politisk beslutning om at indføre GSM-R i Danmark. Ellers kunne vi i sidste ende have stået med risikoen for at måtte lukke togtrafikken på strækninger, fordi vi ikke havde reservedele nok til vores nuværende togradiosystemer,” siger Kenneth Lau Rentius.
Breve til kommunerne
Banedanmark er i øjeblikket i gang med at skrive breve til kommunerne om, hvor der konkret er planlagt nye radiomaster og placeringen af masterne er også anmeldt til VVM-screening (vurdering af virkning på miljøet) hos miljøcentrene.
”Det er vigtigt for os at finde så skånsomme løsninger for omgivelserne som muligt, når vi skal sætte de nye radiomaster op, så vi har selvfølgelig prøvet at tage så godt hensyn som muligt til eventuelle naboer og det det omgivende miljø,” siger Kenneth Lau Rentius.
Todelt projekt
GSM-R-projektet er delt i to dele. Den første del, som er i gang nu, skal få det nye GSM-R-togradiosystem op at køre så hurtigt som muligt, men dækker også Signalprogrammets såkaldte teststrækninger, hvor det nye signalsystem bliver udrullet og testet først.
Anden del af projektet går i gang i 2015, og her udbygges GSM-R-projektet rettet mod at understøtte radiodækningen til Signalprogrammet, som en del af ERTMS standarden for togkontrolsystemer.
Både GSM-R og ERTMS-standarderne er vedtaget af EU, og det er derfor også dem, som rulles ud i Danmark. Og det har sine fordele, mener Kenneth Lau Rentius.
”Det betyder, at vi har samme radiosystem og togkontrolsystem som vore nabolande, og det gør det alt andet lige meget nemmere at køre tog over grænserne,” siger han.
Den første del af GSM-R, der sikrer togradioerne, bliver taget i brug i 2013. Det nye signalsystem er færdigt i hele landet i 2021, men i 2017 bliver det rullet ud på den første strækning.
Yderligere oplysninger via Banedanmarks pressemedarbejder på tlf. 8234 1313
Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.