
20 minutters drift på Kystbanen forlænges til udgangen af næste uge
Større jordskred ved sporet
”Mandag eftermiddag kunne vores dæmningseksperter konstatere, at jorden var skredet yderligere i løbet af dagen som følge af de store mængder vand, der er trængt ned i området langs sporet,” fortæller områdechef Klaus Bergman, og fortsætter:
”Det har medført, at jordskredet et sted er kommet så tæt på sporet, at vi skal ind og gendanne fundamentet under sporet. Det er nødvendigt for, at vi kan sikre sporets stabilitet, og vi kan aldrig gå på kompromis med sikkerheden på jernbanen. Men det koster desværre ekstra tid. ”
Banedanmark arbejder i døgndrift med at lave nyt fundament og genopbygge skråningen, og det kræver bl.a. ny ballast samt over 30 lastvognfulde sand og grus på et område med uhyre vanskelige adgangsforhold. Arbejdet bliver desuden vanskeliggjort af den vedvarende regn.
Ekstra lange tog og reservetog i Helsingør
Siden nødkøreplanen trådte i kraft mandag morgen, har der været indsat ekstra togsæt på alle myldretidsafgange til de mange passagerer, og det fortsætter de kommende dage. Afviklingen af trafikken i et spor har dog givet forsinkelser.
”Vi har fået alle passagerer med, og meldingerne har været, at det kun har været på de største myldretidsafgange, at der har været passagerer, der desværre har måttet stå op,” fortæller Klaus Bergman:
”Banedanmark og DSBFirst indsætter nu ekstra reservetog i Helsingør for at imødegå større forsinkelser, men passagererne må regne med en længere rejsetid på mellem fem og syv minutter.”
Nødkøreplanen betyder, at der fortsat afgår tog hvert 20. minut mellem Københavns Hovedbanegård og Helsingør i begge retninger, og at alle tog standser ved samtlige stationer. Togene kører efter minuttallene under aftentimerne i den normale køreplan. Alle myldretidstog på Kystbanen og tog mellem Kastrup og Nivå er aflyst.
For yderligere information kontakt Banedanmarks pressevagt på 82 34 13 13.
Venlig hilsen
Banedanmark
Billeder:
Se billede af dæmningsskred med områdechef Klaus Bergman (foto: Christoffer Regild)
Se billede af områdechef Klaus Bergman (foto: Christoffer Regild)
Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.