
Børns tv-forbrug stiger kraftigt
Samtidig er børns tid foran de målrettede børnekanaler som f.eks. DR Ramasjang og Disney Channel forholdsmæssigt faldende til fordel for kanaler, der primært henvender sig til andre aldersgrupper.
"Børns stigende forbrug skyldes givetvis, at der er kommet flere børnekanaler på markedet. Men når far og mor også ser mere tv, fører det automatisk til, at børnenes tv-forbrug stiger endnu mere, og at deres forbrug af ikke-børne-tv bliver større," siger vicedirektør Ulf Lund, YouSee.
Ulf Lund mener, at tallene kan være en god anledning til, at forældre er ekstra opmærksomme på, at de tv-kanaler og programmer, som voksne interesserer sig for, ikke nødvendigvis er særligt velegnede til børn.
"Tv spiller stadig en vigtig og positiv rolle i familielivet, men man skal nok passe på med ikke at pådutte børnene voksne tv-vaner," siger Ulf Lund.
Tv-forbruget har generelt været i voldsom vækst de senere år, og en af årsagerne menes at være stigende ledighed som følge af finanskrisen. I 2009 blev der sat rekord med et dagligt tv-forbrug på gennemsnitlig 3 timer og 7 minutter for alle danskere over tre år. Med knapt to timers tv-forbrug om dagen ser børn mellem 3 og 12 år dog noget mindre tv end de voksne danskere.
De særlige tv-kanaler for børn står i dag for ca. 44 pct. af tv-forbruget blandt de 3-12 årige. Det er et fald på fire procentpoint siden 2007, hvor børnekanalernes markedsandel toppede med en andel på 48 pct. Med lanceringen af DR Ramasjang i november sidste år er der nu ti målrettede børnekanaler på det hjemlige tv-marked.
Yderligere oplysninger:
Pressechef Ib Konrad Jensen, tlf: 7020 3521
YouSee er Danmarks største udbyder af kabel-tv og næststørste udbyder af bredbånd. Selskabet har ca. 1,2 mio. kabel-tv-kunder svarende til ca. 45 pct. af samtlige husstande. YouSee distribuerer 150 forskellige tv-kanaler, som udbydes i en kombination af programpakker (grund-, mellem og fuldpakke) og individuelle tilkøb. YouSee udbyder bredbånd med downloadhastigheder fra 8 til 50 Mbit/s. Selskabet har godt 400.000 bredbåndskunder. YouSee er datterselskab af TDC A/S.
Information om YouSee2
Følg pressemeddelelser fra YouSee2
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouSee2
Hver anden husstand ser HD-tv7.6.2010 10:55:15 CEST | Pressemeddelelse
På mindre end et år er der sket en tredobling i antallet af husstande, der har adgang til HD-tv.
VM for kvinder = gratis film2.6.2010 12:05:15 CEST | Pressemeddelelse
Om en uges tid henfalder ca. halvdelen af den voksne befolkning i en månedlang kollektiv fodboldrus, når VM i herrefodbold begynder i Sydafrika. Den anden halvdel af befolkningen vil efter eget udsagn finde noget mere fornuftigt at tage sig til.
YouSee lancerer kabel-tv på fiber18.5.2010 15:04:19 CEST | Pressemeddelelse
Landets største kabel-tv-selskab YouSee er nu parat til at tilbyde tv via fibernet i Nordsjælland. Flere tusinde husstande i området vil i den kommende tid modtage tilbud fra YouSee om at få leveret tv-signalerne via det fibernet, som tidligere var ejet af elselskabet DONG.
Mere valgfrihed på kabel-tv fra årsskiftet22.4.2010 14:16:05 CEST | Pressemeddelelse
Flere end en million husstande med kabel-tv kan fra årsskiftet se frem til større valgfrihed ved køb af kabel-tv.
Nyhedsmail fra YouSee april 2010 om Nakskov, bredbånd og antenneforeninger12.4.2010 13:47:43 CEST | Pressemeddelelse
Læs om: YouSee's køb af den kommunale fællesantenne i Nakskov, ny bundgrænse på bredbånd og nye foreningsaftaler