Kunderne køber stadig mere økologi i Irma

Del
Status over økologi-salget i 2009

Mere end 20 procent af Irmas totale omsætning er nu økologisk.

Det samlede salg af økologiske varer nåede næsten en halv milliard kr. i Irma i 2009, og andelen af den totale omsætning nåede dermed 21,2 procent. Det er så vidt vides det højeste tal for nogen supermarkedskæde i verden. I 2002 var det tilsvarende tal 8,4 procent.

Det har givet Irma blod på tanden, og derfor udvider kæden nu både udvalget af økologiske varer og markedsføringen i 2010. Det kunne man blandt andet konstatere i sidste uges tilbudsavis - 18. - 23. januar - hvor en stor del af pladsen blev anvendt på økologiske varer. Resultatet blev at de økologiske varers omsætningsandel kom over 24 procent af den samlede omsætning i denne uge

"En væsentlig forklaring på, at succesen med de økologiske varer fortsætter, er, at der kommer mange nye, velsmagende økologiske produkter. Eksempelvis var der for få år siden næsten ikke noget ordentlig økologisk vin på markedet. Det er der kommet, og det betyder, at vi har øget salget fra de næsten usynlige 0,3 procent til 7,8 procent af vores samlede vinsalg," siger indkøbschef Hans Christian Ipland, Irma.

Kød var også tidligere meget lille inden for økologi, men her udgjorde salget i 2009 nu 14,4 procent af det samlede salg.

Irma har fået gennemført en stor undersøgelse af fødevaretendenser blandt danske forbrugere, Irma Index, for at kortlægge ønsker og adfærd. Den er gennemført af analyseinstituttet YouGov Zapera. Undersøgelsen, der er baseret på 1.010 interviews med indkøbsansvarlige i alderen 20-75 år i udvalgte geografiske områder i 2009, viser blandt andet, at:

  • 64 procent svarer, at økologi bygger på værdier, de støtter
  • 47 procent svarer, at de vil købe mere, hvis udvalget var større

"Vi tror, at fremtidens forbruger vil efterspørge mere og mere økologi - men en klar og afgørende forudsætning er, at de økologiske varer også smager bedre end de tilsvarende konventionelle," siger Hans Christian Ipland.

På landsplan havde de økologiske varer i 2009 en andel på cirka 5 procent af den samlede dagligvarehandel.

Yderligere information: Indkøbschef Hans Christian Ipland, 5159 3891

 

 

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.

Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye