Danske modehuse tjener flere penge

Den halvårlige modeuge i København er i gang, og den danske tøjbranche kan glæde sig over fortsat fremgang blandt andet trukket af den tyske efterspørgsel. Detailhandlen derimod lider stadig under danskernes stigende nethandel af tøj, sko og smykker men er blevet lidt bedre til at tjene penge. Det viser Deloittes halvårlige temperaturmåling på udviklingen i den danske tøjbranche.
”Modebranchen har det godt. Både omsætning og overskud er stigende. Flere af branchens store aktører har fået vendt skuden efter en nedgang året forinden. Eksporten stiger fortsat trukket frem af, at Tysklands efterspørgsel tordner frem med en vækst på cirka 14 procent,” siger Morten Gade Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Hos producenter og engroshandel steg den gennemsnitlige omsætning pr. ansat til 4,6 mio.kr. i 2016/17, hvilket svarer til en stigning på 400.000 kr. Den gennemsnitlige overskudsgrad var i 2016/17 på 10,8 procent, hvilket er en stigning på hele 7,5 procentpoint. Den tyske vækst i efterspørgslen på 14 procent er blandt andet drevet af stigende salg til internetbutikken Zalando.
Butikkerne lider men tjener mere
Hos modebutikkerne går det knapt så godt. De er fortsat voldsomt pressede af, at tøj, sko og smykker er den mest populære vare at købe på nettet frem for i de fysiske butikker. En udvikling, der tager til. Omsætningen i detailhandlen har derfor udviklet sig fladt de forgangne tre år.
”Vi ser alligevel en bedring hos detailhandlen, hvor man er blevet dygtigere til at tjene penge. Det viser, at der stadig er plads til de gode købmænd,” siger Morten Gade Steinmetz.
Han peger på, at det gennemsnitlige primære resultat pr. ansat på to år er steget fra 24.000 kr. pr. år i 2014/15 til 47.000 kr. i 2016/17. Den gennemsnitlige overskudsgrad er steget fra 2,0% i 2014/15 til 3,6% i 2016/17. Det er imidlertid stadig 23 procent af virksomhederne, der er i risikozonen for konkurs, og 38 procent af virksomhederne, der kører med underskud.
Midtvejsanalysen af dansk mode
Deloittes Modeanalyse giver hvert år i sensommeren op til modeugen et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter. I forbindelse med vinterhalvårets modeuge udkommer en midtvejsanalyse. Populationen består af 877 engrosvirksomheder og 1677 detailvirksomheder. Analysen er baseret på offentliggjorte selskabsregnskaber frem til december 2017.
NB: Midtvejsanalysen er vedhæftet
Nøgleord
Kontakter
Kontakt:
Morten Steinmetz, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Morten er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum