12 danske robotter aflaster hårdt belastede bioanalytikere i COVID-19 testarbejdet

En dansk pipetteringsrobot er i gang med at automatisere processer i corona-testarbejdet på Herlev Hospital og Rigshospitalet. Det forkorter markant den tid, det tager laboratorierne at have svar klar til patienter på, om de er smittet eller ej med den frygtede virus. Erfaringerne i det danske corona-beredskab er så gode, at hospitalerne i Slagelse, Hvidovre, Vejle, Aalborg, Aarhus og Odense også har bestilt den danske opfindelse ved navn flowbot ONE. Samtidig har en leverandør af covid-19-test til superligaens fodboldspillere også valgt flowbot ONE til at automatisere de analyser, de leverer til Divisionsforeningen, så resultaterne kan være klar hurtigst muligt.

”Selvom det er på en trist baggrund i en verden ramt af epidemi, at markedet for alvor kan se perspektiverne i vores teknologi, så er vi glade for at kunne gøre en forskel for både patienter og personale”, siger CEO i Flow Robotics, Annika Isaksson. Hun og kolleger har selvsagt voldsomt travlt og ansætter nye medarbejdere for øjeblikket.

12 eksemplarer af en unik robot fra København har sat turbo på den store opgave med at analysere coronatest. Dagligt bliver tusindvis tests for covid-19 nu klargjort til analyse af den danskeudviklede flowbot ONE. Robotteknologien minimerer risikoen for menneskelige fejl og smittefare i processen, og samtidig reducerer den fysisk belastende pipetteringsopgaver for laboratoriepersonalet i hele Danmark. Otte danske hospitaler har valgt den danske opfindelse, som samtidig også bliver anvendt af deres partnere DTU og Novo Nordisk.

Hvad angår anvendelighed, pris og leveringstid kunne den danske producent Flow Robotics overtrumfe de øvrige aktører på markedet. Inden for blot 3 uger producerer og leverer Flow Robotics 12 køreklare robotter til Danske Regioner.

Ledende overlæge på Herlev Hospital, Jens Otto Jarløv, er godt tilfreds med at kunne automatisere i sit laboratorium:

Vi er enormt glade for, at Flow Robotics kan levere deres robotter så hurtigt. De er innovative og kan automatisere lige det, vi har brug for. Vi er meget tilfredse, og samarbejdet har været særdeles godt, fortæller han.

Flowbot ONE robotten træder ind i processen så at sige lige efter podningen, hvor den automatiserer hele klargøringen til analysen, som handler om at blande væsker og kemikalier.

Flow Robotics har siden starten af maj bidraget til at optimere i det intense arbejde med analyse af coronaprøver i Danmark.

Også en eksportsucces

Det er dog ikke kun i Danmark, sundhedsmyndighederne har opdaget potentialet i at automatisere led i testarbejdet under corona-epidemien. Et tysk laboratorium, der egentlig havde købt den danske robot til test for salmonella i fødevarer, bruger nu også flowbot ONE, når prøver fra tyske patienter skal analyseres. Fra Sverige, Polen, Rusland, Holland og Australien er der også bestillinger de danske pipetteringsrobotter.

Robotten pipetterer den levende virus, og den kan pipettere flere prøver på en gang, så vi sparer nu en masse ensidigt gentaget arbejde og mindsker risikoen for arbejdsskader. Vi arbejder i forvejen sikkert, men det er alligevel en god ting, at vi også er mindre i kontakt med den levende virus takket være robotten. Risikoen for at fejlpipettere elimimeres også, når vi automatiserer, fordi robotten følger et mønster og undgår fejl. Alt i alt sænker det stressniveauet på mange fronter for os, så vi får mindre ondt af vores arbejde og minimerer potentielle fejl, siger han.

I fodboldens verden har Qlife og KMD også valgt at indsætte danske flowbot ONE robotter for at vinde tid, når spillerne i 3F Superliga and NordicBet Liga samt 2. division skal have analyseret deres ugentlige covid-19-prøver i kampsæsonen. De mange tests foretages af den private aktør Qlife, så det belaster ikke kapaciteten i den offentlige sundhedssektor.

Interviewpersoner:

Annika Isaksson, CEO, Flow Robotics: +45 53795202

Morten Rytter Sunesen, CCO, Flow Robotics: +45 40334205

Gorm Lisby, Overlæge, Klinisk Mikrobiologisk Afdeling 445, Hvidovre Hospital: +45 38622416

Pressekoordinator Malene Grouleff: +45 28915809

Tv/reportage/billedmulighed: Besøg hos Flow Robotics, hvor robotter produceres og klargøres til brug på Glentevej 70A, st tv, 2400 København NV.

På Herlev Hospital arbejder molekylærbiolog Martin Friis nu side om side med den danske flowbot ONE robot: "Robotten pipetterer den levende virus, og den kan pipettere flere prøver på en gang, så vi sparer nu en masse ensidigt gentaget arbejde og mindsker risikoen for arbejdsskader. Vi arbejder i forvejen sikkert, men det er alligevel en god ting, at vi også er mindre i kontakt med den levende virus takket være robotten. Risikoen for at fejlpipettere elimimeres også, når vi automatiserer, fordi robotten følger et mønster og undgår fejl. Alt i alt sænker det stressniveauet på mange fronter for os, så vi får mindre ondt af vores arbejde og minimerer potentielle fejl," siger han.
En dansk pipetteringsrobot er i gang med at automatisere processer i corona-testarbejdet på Herlev Hospital og Rigshospitalet. Det forkorter markant den tid, det tager laboratorierne at have svar klar til patienter på, om de er smittet eller ej med corona-virus.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer3.9.2020 12:02:00 CESTNyhed

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.

Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO27.8.2020 08:36:45 CESTPressemeddelelse

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.

Robotics investor Thomas Visti brings together Denmark’s most enterprising entrepreneurs12.8.2020 07:00:00 CESTPress release

With backing from the tech giant TERADYNE, the successful robotics icon Thomas Visti is realizing a new dream in the middle of Denmark, where well over 100 entrepreneurs will facilitate development and international growth. The first entrepreneurs have already moved in at VISTI UNLIMITED in Odense, where they have easy access to strategic advice from Visti on building global high-growth enterprises from scratch and exiting them for billions.