
Efter valgforskers opdagelse: Salget af plakater til kommunalvalget slår rekord

Så skal vi til det igen. Vælgermøder, valgflæsk og tusindvis af smilende ansigter, der forsøger at vække tillid oppe fra lygtepælene. Op til dette års kommunal- og regionrådsvalg bliver der øjensynligt endnu mere rift om pladserne langs vejene, for landets største producent af valgplakater melder om rekordmange bestillinger fra kandidaterne.
– Der er foreløbig bestilt 65.000 valgplakater. Ved seneste kommunalvalg i 2013, var vi ellers overbeviste om, at vi aldrig ville se større efterspørgsel. Dengang solgte vi i alt 70.000, heraf størstedelen mellem august og oktober. Vi er altså markant foran kurven i forhold til tidligere år, og vi gætter på at runde i alt 100.000 valgplakater, inden krydsene skal sættes, forklarer Anders Grønborg, direktør i LaserTryk.dk.
Han mener, at udviklingen blandt andet skyldes, at de fleste valgplakater i dag bliver trykt direkte på plader af letvægtsplastic, og partimedlemmerne derfor undgår den tidskrævende proces med at påklistre dem efterfølgende. Samtidig har forbedret teknologi presset priserne ned.
Hugger stemmer fra partikolleger
Det legendariske slogan ”Stauning eller Kaos” stammer fra danmarkshistoriens første valgplakat fra 1930’erne. I den digitale nutid har mange henvist traditionelle valgplakater til i bedste fald ikke at spille nogen rolle. Valgforsker og leder af Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet, Christian Elmelund-Præstekær, er dog overbevist om, at valgplakaten stadig er et effektivt middel til at hente personlige stemmer.
– Ved de seneste kommunal- og regionrådsvalg undersøgte vi, hvilke kampagneværktøjer kandidaterne brugte, og konklusionen er helt klar: Valgplakater har en effekt. Vi kan aflæse en tydelig lineær sammenhæng mellem antallet af valgplakater og antallet af personlige stemmer. Valgplakaterne rykker dog sjældent stemmer på tværs af partierne – forskellen sker hovedsageligt internt i et parti, fortæller Christian Elmelund-Præstekær.
Forskning viser, at de gammeldags plakater øger den personlige stemmeandel med omtrent seks procentpoint. Andre klassiske valgkampsdiscipliner som gadearrangementer og at stemme dørklokker har til gengæld minimal effekt.
Effekten er bevist
På baggrund af de seneste års valgforskning er Christian Elmelund-Præstekær på ingen måde overrasket over LaserTryk.dk’s øgede travlhed med valgplakater.
– Der er kommet mange nye kampagneformer til, men det sker ikke på bekostning af de gamle. Og det skyldes de klare fordele, som valgplakater har i forhold til personlig branding. En del af forklaringen er, at der siden 2009 er kommet håndfast videnskabeligt bevis på, at valgplakater virker. Samtidig er det også blevet meget nemmere at have med dem at gøre. Lovgivningen er blevet mere lempelig, og så vejer de mindre og kan hænges direkte op uden yderligere forarbejde, forklarer Cristian Elmelund-Præstekær.
Kontakter
Anders Grønborg
Direktør og medstifter, LaserTryk.dk A/S
(+45) 28 11 51 10
ag@lasertryk.dk
Billeder


Links
Information om Lasertryk.dk
LaserTryk.dk A/S i Aarhus er med cirka 300 medarbejdere blandt Nordens største trykkerier – og seks gange kåret til Gazelle af Børsen. Virksomheden, der igennem en årrække har præsteret markant vækst, findes også i Norge, Sverige og Tyskland. www.lasertryk.dk
Følg pressemeddelelser fra Lasertryk.dk
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lasertryk.dk
Trykkeri kickstarter millionomsætning for børnebøger fra Løvens Hule5.8.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En samlet investering på en million kroner fra DRs Løvens Hule gav nyt liv til virksomheden Min Bedste Bog, og et samarbejde med LaserTryk.dk mangedoblede millionomsætningen.
Ledelsesduo omsætter for 425 millioner men har først for nylig indført budgetter30.7.2019 07:17:00 CEST | Pressemeddelelse
Iværksætterparret bag Lasertryk.dk har på 20 år sat sig tungt på trykkeribranchen med millionoverskud på attende år i træk og en solid trecifret omsætning. Alligevel har de først for nylig indført budgetter.
LaserTryk.dk vinder enorm rammeaftale med staten21.6.2019 11:38:24 CEST | Pressemeddelelse
Trykkeriet LaserTryk.dk i har netop skrevet under på en toårig rammeaftale om at levere tryksager til staten. LaserTryk.dk bliver ét af tre trykkerier i aftalen, der har en samlet værdi på 200 millioner kroner.
Lygtepælene er kæmpearena: Antallet af valgplakater slår alle rekorder11.5.2019 12:41:51 CEST | Pressemeddelelse
Politikerne har bestilt valgplakater og trykt valgmateriale som aldrig før, melder Danmarks største trykkeri. Ifølge forsker gør politikerne klar til at føre valgkamp mod deres egne partikolleger.
Rekordresultat og første udenlandske opkøb hos landets største trykkeri23.4.2019 08:11:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en omsætning på 430 millioner kroner og 34 procents stigning i driftsindtjeningen lyser det gennemrentable Lasertryk.dk op blandt Nordens trykkerier. De sidste tre måneder har man opkøbt seks konkurrenter.