Lygtepælene er kæmpearena: Antallet af valgplakater slår alle rekorder
Så skal vi til det igen. Stålsatte blikke og skarpe budskaber hængende i byernes lygtepæle og langs landevejen. Danmarks største trykkeri, LaserTryk.dk, oplyser, at de i år har produceret et historisk højt antal valgplakater, flyers og andet personligt brandingmateriale.
Ifølge koncerndirektør, Anders Grønborg, er alene leveringen af valgplakater steget med 15 procent i forhold til Folketingsvalget 2015.
– Vi har leveret omkring 150.000 valgplakater. Oveni er der kommet rekordmange bestillinger på flyers, foldere, klistermærker og andet brandingmateriale, så der er stor efterspørgsel på de fysiske marketingsprodukter. Og samtlige partier var tidligt ude i år med at få bestilt materiale, fortæller Anders Grønborg, koncerndirektør i LaserTryk A/S.
Han fremhæver blandt andet, at forbedret teknologi har været med til at presse prisen, og at plakaterne er trykt på moderne letvægtsplader, så kandidaterne nemmere kan hænge dem op. Derudover sikrer de moderne plader også, at plakaterne holder bedre i dårligt vejr.
Valgplakaten flytter stemmer internt i partiet
Ifølge valgforsker Kasper Møller Hansen fra Københavns Universitet kan den rekordstore bestilling hænge sammen med en påvist effekt ved brugen af valgplakater.
– Valgplakaterne flytter stemmer, men det er inden for partierne. Men man kan jo også sige, at den største valgkamp for politikerne er den interne i partiet, da omkring halvdelen af danskerne stemmer personligt, siger Kasper Møller Hansen.
Efter folketingsvalget i 2015 undersøgte han politikernes kampagneredskaber sammen med professor Rune Stubager fra Aarhus Universitet. De fandt blandt andet frem til, at brugen af valgplakater var med til at øge den gennemsnitlige kandidats stemmeandel med op til seks procent.
Fra budskab til politiker
Bag den første valgplakat fra 1918 stod Socialdemokratiet med sloganet ”Giv slægternes mødre lysere kaar”. Dengang var afsenderen partiet og ikke kandidaterne selv, og målgruppen var ganske bred – nemlig alle danske kvinder, der havde fået stemmeret i 1915.
Ifølge Lars Dybdahl, overbibliotekar ved Designmuseum Danmark og forfatter til bogen, Den danske plakat, var det først i 1960, at portrætterne begyndte at fylde på valgplakaterne. Det hang sammen med, at partierne begyndte at opstille kandidaterne sideordnet, så det personlige stemmetal blev afgørende for, hvem der blev valgt.
Professor Peter Nedergaard fra Københavns Universitet udgav i 2015 bogen Valget er dit! – den danske valgplakat i 100 år og opfordrede i samme forbindelse de portrætfikserede kandidater til at puste nyt liv i valgplakaten med inspiration fra tidligere tiders plakatkunst.
Om det sker, er ikke til at vide, men mon ikke, at valgplakaten også finder sin plads ved de næste mange års valg.
Nøgleord
Kontakter
Kontaktoplysninger
Anders Grønborg
Koncerndirektør og daglig leder, LaserTryk.dk
(+45) 28 11 51 10
ag@lasertryk.dk
Kasper Møller Hansen
Professor, Institut for Statskundskab, KU.
(+45) 35 32 33 92
(+45) 51 24 50 05
kmh@ifs.ku.dk
Billeder
Links
Information om Lasertryk.dk
LaserTryk.dk A/S i Aarhus er med cirka 480 medarbejdere blandt Nordens største trykkerier – og otte gange kåret til Gazelle af Børsen. Virksomheden, der igennem en årrække har præsteret markant vækst, findes også i Norge, Sverige og Tyskland. www.lasertryk.dk
Følg pressemeddelelser fra Lasertryk.dk
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lasertryk.dk
Trykkeri kickstarter millionomsætning for børnebøger fra Løvens Hule5.8.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En samlet investering på en million kroner fra DRs Løvens Hule gav nyt liv til virksomheden Min Bedste Bog, og et samarbejde med LaserTryk.dk mangedoblede millionomsætningen.
Ledelsesduo omsætter for 425 millioner men har først for nylig indført budgetter30.7.2019 07:17:00 CEST | Pressemeddelelse
Iværksætterparret bag Lasertryk.dk har på 20 år sat sig tungt på trykkeribranchen med millionoverskud på attende år i træk og en solid trecifret omsætning. Alligevel har de først for nylig indført budgetter.
LaserTryk.dk vinder enorm rammeaftale med staten21.6.2019 11:38:24 CEST | Pressemeddelelse
Trykkeriet LaserTryk.dk i har netop skrevet under på en toårig rammeaftale om at levere tryksager til staten. LaserTryk.dk bliver ét af tre trykkerier i aftalen, der har en samlet værdi på 200 millioner kroner.
Rekordresultat og første udenlandske opkøb hos landets største trykkeri23.4.2019 08:11:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en omsætning på 430 millioner kroner og 34 procents stigning i driftsindtjeningen lyser det gennemrentable Lasertryk.dk op blandt Nordens trykkerier. De sidste tre måneder har man opkøbt seks konkurrenter.
Julegavehit: Har lavet 42.000 gammeldags fotogaver på en måned22.12.2018 09:08:33 CET | Pressemeddelelse
Landets største trykkeri melder om rekordbestillinger på fotoprodukter op til jul. I alt 42.000 fotogaver er blevet trykt på papir den sidste måned. Heraf er langt de fleste kalendere eller bøger med familiebilleder.