Bliv klog på, hvad kvalitet i dagtilbud er
For at se dette indhold fra www.eva.dk, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Der er mange måder at udvikle og sikre kvalitet i dagtilbud på. EVAs nye udgivelse er et værdifuldt afsæt for at styrke praksis og ikke mindst dialogen blandt politikere, ledere og pædagogisk personale om, hvordan kvalitet af dagtilbud kan udvikles og sikres nationalt, i den enkelte kommune og i det enkelte dagtilbud. Formålet er derfor ikke at opstille én entydig definition af kvalitet, men snarere at vise de mange forståelser af, hvad kvalitet er.
3 elementer i kvalitet
I udgivelsen opdeles forskningen om kvalitet i tre elementer: strukturel kvalitet, proceskvalitet og resultatkvalitet. Strukturel kvalitet er de rammer og forhold, som den pædagogiske praksis arbejder inden for, og som handler om uddannelse, normeringer m.m. i dagtilbuddet, hvorimod proceskvalitet er kvaliteten i de pædagogiske kompetencer i forhold til interaktion med børn i forbindelse med leg og læring. Endelig er resultatkvalitet, hvad børnene får ud af at gå i dagtilbud fagligt og i forhold til skoleparathed
8 temaer er afgørende for høj kvalitet i dagtilbud
I forskningen kan identificeres otte temaer, som er afgørende for kvalitet i dagtilbud. De otte temaer dækker både de strukturelle, processuelle og resultatmæssige elementer i kvalitet.
Strukturel kvalitet:
1. Normering, gruppestørrelse og -organisering
3. Uddannelse, efteruddannelse og personalestabilitet
Proceskvalitet:
4. Interaktioner mellem børn og voksne
Resultatkvalitet:
7. Faglige kognitive færdigheder
Du kan downloade et enkelt tema ved at klikke på ovenstående links, eller hente den samlede udgivelse her:
Hent den samlede udgivelse Kvalitet i dagtilbud – Pointer fra forskning
Nøgleord
Kontakter
Emilie Welcher-UlholmKommunikationskonsulent
Tlf:2878 6433ewu@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum