10.000 nye træer på vej til den danske natur

Organisationen Plant et Træ og dagligvarekæden Lidl udvider og forlænger nu deres samarbejde. Det betyder, at der fremadrettet bliver plantet 1.000 nye træer, hver gang Lidl åbner en ny butik i Danmark. ”Et vigtigt skridt for mere biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet,” lyder det fra Plant et Træ.

Plant et Træ og Lidl tidobler samarbejdet og planter 10.000 nye træer om året. Det skaber større fokus på biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet. PR-foto: Lidl.

Da organisationen Plant et Træ og Lidl Danmark i 2019 indgik det første længerevarende samarbejde af sin slags, var ambitionen at plante 100 træer for hver nyåbnet butik. Det er blevet til 2.000 nye træer, som allerede har slået rødder i den danske muld vest for Aarhus, hvor Plant et Træ er ved at opføre et nyt naturmiljø i samarbejde med Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Plant et Træ og Lidl er netop blevet udvidet og forlænget frem til udgangen af 2023. Samtidig er ambitionen om antallet af plantede træer tidoblet, så der nu skal plantes 1.000 træer for hver nyåbnet Lidl-butik. Lidl forventer at vokse med cirka 10 nye butikker om året.

”Som landsdækkende dagligvarekæde har vi et ansvar, hvad angår bæredygtighed og miljø. Vi kan med 133 butikker være med til at fortælle vores kunder om værdien i at plante træer, frugtplantager og undervisningsskove rundt omkring i hele Danmark. Da vi tilbage i 2019 indgik samarbejdet med organisationen Plant et Træ var ambitionen i høj grad også at skabe øget opmærksomhed for sagen. Det er lykkedes, og jeg er meget glad for, at vi over de næste år både fortsætter og udvider det gode samarbejde,” siger administrerende direktør i Lidl Danmark, Dirk Fust.

Skaber større forståelse for naturen

I løbet af de seneste to år har Lidl blandt andet i en kortere periode haft allokeret bagsiden af deres mælkekartoner til information til kædens mange kunder om Plant et Træ. Herudover er samarbejdet med til at styrke Plant et Træs arbejde med børn og læring. Organisationen faciliterer blandt meget andet generationsplantninger med børn og ældre, undervisningsskove samt træplantning med skoleelever. Med udvidelsen af samarbejdet med Lidl bliver der endnu flere ressourcer til dette. Det er noget, der glæder landsformand for Plant et Træ, Jens Døssing:

”Vi er særdeles glade for samarbejdet med Lidl, som udover plantning af træer og frugtplantager i børnehaver også har budt på årlige fællesprojekter, produktsalg, bytræer, synlighed på mælkekartoner og meget mere. Det er alt sammen med til at skabe opmærksomhed om vores arbejde med at øge kendskabet til træerne og skabe større forståelse for træernes vilkår og vækst. Forlængelsen og udvidelsen af vores samarbejde er et vigtigt skridt for mere biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet.”

Udover mere fokus på børn og læring kommer udvidelsen af samarbejdet til at betyde 10.000 nye træer i den danske natur over de næste to år. Som noget helt nyt vil Lidl inddrage sine mere end 300.000 følgere på Facebook og kædens øvrige kunder i beslutningen om, hvor i landet træerne skal plantes. Det betyder, at Lidls følgere på Facebook vil kunne komme med forslag til, hvilke kommuner træerne skal placeres i.

Sammen med Plant et Træ har Lidl siden 2019:

• Plantet over 2.000 træer
  • Plantet frugtplantager i børnehaver
  • Skabt synlighed på mælkepaneler i butikker og i brochurer
  • Ført online kampagner
  • Plantet bytræer i Aarhus Kommune.

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 133 butikker.

Lidl lancerer første golfkollektion26.2.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Lidl lancerer som den første dagligvarekæde i Danmark nu sin egen golfkollektion med mere end 20 produkter i Lidls eget sportsbrand, Crivit, og produkterne lander i butikkerne i uge 22. Golfsporten henvender sig til alle og er i hastig vækst, og Lidl tilbyder nu en række golfprodukter for den pris- og kvalitetsbevidste golfentusiast. Danmarks 155.000 golfspillere og andre golfinteresserede kan fremover købe sko, tøj, handsker samt forskelligt udstyr i Lidl.

Lidl åbner femte butik på Amager11.2.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Torsdag den 25. februar åbner dagligvarekæden Lidl sin femte butik på Amager, når kunderne klokken 08.00 inviteres indenfor i den ny butik på Amager Landevej 244. Butikkens indretning tager udgangspunkt i Lidls nye butikskoncept, som er inspireret af et dansk og skandinavisk præg. Kunderne kan forvente en lys og stor butik, hvor der er indrettet flere ”shop in shop-områder” fx i vinafdelingen og ved frugt og grønt. Som noget helt nyt bliver der indrettet et stort legeområde udenfor butikken.

Fire danske Lidl-produkter er nomineret til den prestigefyldte internationale detailpris, European Private Label Awards2.2.2021 12:29:01 CETPressemeddelelse

Når branchemagasinet European Supermarket Magazine igen i år skal kåre de bedste produkter i detailhandlen, er det med en række danske Lidl-produkter på nomineringslisten. Hele fire produkter er nomineret – den danske Michelinkok Wassims Hallals økologiske kokossorbet og Karl Johan svampesuppe samt de to Karlens specialøl, økologisk Spring Ale og Ginger Beer. Sidste år løb Lidl med sejren i to kategorier foran 200 af de bedste private label-produkter i Europa.

Lidl opnår international grøn certificering i 119 danske butikker: flest af alle i Danmark29.1.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Lidl Danmark tænker miljømæssig ansvarlighed og bæredygtighed ind i alle byggerier, og Lidls butikker i Danmark har netop opnået endnu en grøn certificering, en såkaldt EDGE-certificering fra verdensbanken ICF, der certificerer bygninger i hele verden ud fra de tre overordnede parametre; energi, vand og materialer. Dermed er Lidl den virksomhed i Danmark med flest EDGE-certificerede bygninger.