1000 gymnasieelever møder Mette Frederiksen (S) og Morten Østergaard (RV) til uddannelsespolitisk topmøde

1000 nordjyske gymnasieelever udfordrer den socialdemokratiske statsministerkandidat Mette Frederiksen og den radikale partiformand Morten Østergaard på deres visioner for ungdomsuddannelserne. Det sker på et uddannelsespolitisk topmøde onsdag den 27. februar kl.10 – 12 på Aalborghus Gymnasium.

Onsdag den 27. februar kl. 10-12 indbyder 23 nordjyske gymnasieuddannelser og Gymnasieskolernes Lærerforening til uddannelsespolitisk topmøde med Mette Frederiksen (S) og Morten Østergaard (RV).

Mødet foregår på Aalborghus Gymnasium, Sohngårdsholmsvej 60, 9000 Aalborg. Pressen er velkommen.

Foruden de to toppolitikere optræder borgmestre, erhvervsliv, regionspolitikere og unge med egne historier i debatten.

Blandt de temaer, som er til debat, er virkningerne af uddannelsesbesparelser for provinser, sårbare unge og integration. Siden 2016 har ungdomsuddannelserne hvert år skullet spare 2 procent, og hvis det fortsætter til 2022, som regeringen foreslår, vil besparelserne på ungdomsuddannelserne samlet løbe op i mere end 10,8 mia. kr., viser en ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd​.

"Vi er rigtig glade for, at så mange unge får mulighed for at gå i direkte dialog med en kommende statsministerkandidat og en radikal partiformand om uddannelse kort før et folketingsvalg. Emnet betyder meget for de unges hverdag. Og samtidig er mødet et godt og konkret eksempel på, hvad en demokratisk, politisk samtale kan bruges til. På den måde understøtter topmødet de gymnasiale uddannelsers formål om at fremme demokratisk dannelse," ​siger Torben Poulsen, rektor Aalborghus Gymnasium, og Tomas Kepler, fmd. for Gymnasieskolernes Lærerforening, der er to af initiativtagerne bag topmødet.

Program kan downloades her.

Tomas Kepler
tk@gl.org

eller i GL's sekretariat
Lotte Hornholt
lh@gl.org

Finanslov 2020 - et skridt i den rigtige retning3.12.2019 00:04:31 CETPressemeddelelse

​Da FGU-aftalen blev offentliggjort protesterede vi prompte mod den, for den var så absurd. Derfor glæder det mig, at man har lyttet. Der er håb forude, når forligspartierne erkender, at gymnasieuddannelserne lige nu ligger under det absolutte nulpunkt. Vi kan nu se frem til en tid uden det årlige omprioriteringsbidrag, og jeg håber, at partierne ved næste finanslov vil finde flere penge til den bydende nødvendige geninvestering i gymnasieuddannelserne," ​siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Gode intentioner hos Undervisningsministeren, men behov for hårdere styring3.10.2019 16:49:53 CESTPressemeddelelse

Ros til undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil for at ville løse problemerne med bl.a. etnisk opdelte gymnasier fra formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Tomas Kepler. Men desværre løser ministerens forslag ikke problemerne. Behov for tydeligere regler, afskaffelse af ventelister og samarbejde mellem regioner ”Skæv elevsammensætning kommer vi kun til livs med benhård styring. Ministeren skal skrue ned for nogle skolers kapacitet, så gymnasier, der lider under markant faldende elevtal, kan få det antal elever, som giver mulighed for at skolen kan fungere fagligt og socialt forsvarligt,” mener GL-formanden. Et andet problem i ministerens forslag er, at det ikke indeholder tydelige regler for, hvordan fordelingsudvalgene og regionerne kan styre og koordinere kapaciteten på gymnasierne og sanktionere, hvis gymnasier overtræder reglerne eller bryder indgåede aftaler. Hvis regionerne skal have et større politisk ansvar for at fordele eleverne og fastsætte kapaciteten, skal d