- Du skal bare sutte noget pik: Hver 10. privatansatte HK’er oplever upassende seksuelle kommentarer på jobbet

Grænseoverskridende bemærkninger og hentydninger finder sted på arbejdspladsen hos hver 10. af HK/Privats medlemmer. Næstformand, Marianne Vind, byder et nyt lovforslag velkommen, som skal sætte ind over for seksuelle bemærkninger på jobbet, men håber bl.a. på højere erstatninger.

”Skal du med på lageret?”, ”Hvis du ikke vil give kage, så må du give oralsex” og ”Du skal bare sutte noget pik” er bare nogle af de kommentarer, medlemmerne af HK/Privat har lagt øre til.

I en ny, stor medlemsundersøgelse lavet af Epinion for HK/Privat svarer hver fjerde, at de har oplevet at høre seksuelle bemærkninger og hentydninger, mens hver 10. medlem har oplevet, at tonen var grænseoverskridende.

- Det er skræmmende at læse, hvad det er for et klima, alt for mange går på arbejde i. Grovere seksuelle krænkelser starter altid med ord. At der skal være plads til en ”frisk tone” på arbejdspladsen, må aldrig blive en undskyldning for, at man skal tåle ubehagelige kommentarer, fordi man er bange for at ”ødelægge den gode stemning”, siger Marianne Vind, næstformand i HK/Privat.

Derfor hilser hun det velkommen, at regeringen nu vil ændre loven, så domstolene ikke længere kan frikende seksuelle kommentarer med argumenter om, at der i forvejen er ”en frisk tone” på arbejdspladsen. Står det til Marianne Vind må politikerne gerne gå endnu længere.

- Hvad der sker på arbejdspladsen, er i udgangspunktet arbejdsgiverens ansvar. Så vi synes, at arbejdsgiveren også skal kunne gøres ansvarlig for upassende opførelse efter loven, hvis han eller hun ikke har gjort noget for at forhindre det. Uanset om det er en chef, en kollega eller en kunde, der står bag, siger Marianne Vind.

Samtidig bør seksuelle krænkelser kunne føre til langt højere erstatningsbeløb, end regeringen lægger op til, lyder det fra HK/Privat. Med sit forslag håber regeringen at hæve den gennemsnitlige erstatning fra 25.000 kr. til 33.000 kr.

- En god månedsløn i erstatning er ikke meget, når den krænkede også tit oplever at miste sit job i processen – enten fordi, de bliver fyret eller er nødt til at søge væk. Ligebehandlingsnævnet har tildelt oppe i nærheden af 6-9 måneders løn for uberettiget fyring af en gravid, og det kunne man da passende lade sig inspirere af, siger Marianne Vind.

FAKTA:

- 24 procent af HK/Privats medlemmer i arbejde svarer ja til, at seksuelle bemærkninger eller hentydninger er blevet brugt på deres arbejdsplads.

- Af dem har fire ud af ti oplevet det som upassende. Det svarer til 9,5 procent af samtlige medlemmer i arbejde.

- HK/Privat er HK’s største sektor med 110.000 medlemmer fordelt på alle brancher i den private sektor. Medlemmerne er alt fra sekretærer og laboranter til it-medarbejdere og laboranter.

Presseansvarlig i HK/Privat Troels Gadegaard Frølich, tlf. 26 58 80 43 / 44tgf@hk.dk