Innovationsgrupper skal udvikle bæredygtige løsninger til dansk infrastruktur
Sund & Bælt styrker indsatsen for en mere bæredygtig fremtid ved etableringen af innovationsgrupper, som med fokus på miljø og klima skal skabe nytænkende løsninger til store, danske infrastrukturprojekter. Østlig Ringvej bliver første projekt til at drage fordel af de innovative løsninger.
Sund & Bælt, der planlægger, anlægger og driver nogle af Danmarks største, offentlige infrastrukturprojekter, etablerer nu innovationsgrupper med deltagelse af en række førende eksperter, der skal udvikle bæredygtige løsninger for miljø og klima i store infrastrukturprojekter.
Der er nedsat grupper inden for miljø, klima og energi, som hver består af 8 til 15 deltagere, der er eksperter inden for deres respektive område, og opgaven er klar: Kom med innovative løsninger til, hvordan man kan anlægge store infrastrukturprojekter som en Østlig Ringvej på en ny og mere bæredygtig måde. Og ambitionsniveauet er højt:
- Eksperterne skal pege på løsninger og perspektiver, som er på forkant med samfundsudviklingen, så vi kan sætte nye standarder for bæredygtige løsninger som led i etableringen af offentlig infrastruktur. Vi bliver nødt til at tænke nyt og kreativt, uanset om det drejer sig om udvikling af ny beton, mindre energiforbrug i anlægsfasen eller nye måder at integrere infrastruktur på en bæredygtig måde i omgivelserne, siger Mikkel Hemmingsen, CEO i Sund & Bælt.
Konkret er Sund & Bælt i fuld gang med at gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af en ny Østlig Ringvej i København anlagt som en sænketunnel langs Amagers østkyst. Og det er netop med udgangspunkt i Østlig Ringvej som projekt, at Sund & Bælt ønsker input fra eksperter, der tænker nyt og visionært.
- I første omgang skal innovationsgrupperne have fokus på Østlig Ringvej som projekt, men det er meningen, at grupperne skal give inspiration til andre, store projekter, som vi arbejder med, fortæller Mikkel Hemmingsen.
Innovationsgrupperne skal arbejde på tværs af fagligheder for at skabe visionære løsninger.
Miljøgruppen skal blandt andet udvikle forslag med udgangspunkt i biodiversitet, building with nature, beskyttelse af vand, blue carbon og multifunktionalitet. Klimagruppen skal udvikle forslag og initiativer, der kan nedbringe CO2-emissionerne fra beton og armeringsstål, og energigruppen vil fokusere på klimaaspekterne relateret til energiforbrug knyttet til Østlig Ringvejs anlægsfase, herunder transport i forbindelse med arbejdspladsen, indbygning og byggeplads.
- Vi har som mål at nedbringe CO2-emissionerne mest muligt samtidig med, at vi skaber betydelige miljøværdier ved for eksempel at forbedre biodiversiteten. Vi har mange erfaringer fra forbindelserne over Storebælt og Øresund, som vi kan inddrage i dette arbejde, og jeg glæder mig til at se, hvordan input fra innovationsgrupperne også kan være med til at forme en mere bæredygtige fremtid for nye infrastrukturprojekter, slutter Mikkel Hemmingsen.
Arbejdet begynder den 31. oktober 2023 med et fælles kick-off møde på Sprogø i midten af Storebælt, og det er målet, at innovationsgrupperne kan præsentere konkrete løsningsforslag, der kan implementeres på Østlig Ringvej-projektet og indgå i det politiske beslutningsgrundlag om, hvorvidt projektet skal realiseres.
Kontakter
Louise RasmussenKommunikationskonsulentProjektudvikling, Sund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkFølg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Munck Havne & Anlæg vinder opgave om udvidelse af motorvej11.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt tildeler første etape af opgaven med at udvide Øresundsmotorvejen til Munck Havne & Anlæg. Projektet skal forbedre fremkommeligheden på motorvejen, der i dag er præget af omfattende kødannelse og trængselsproblemer i myldretiden.
Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse
Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m
Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse
1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St
Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn genåbner kørespor mod Sverige27.11.2025 08:32:33 CET | Pressemeddelelse
Den midlertidige lukning af køresporene på Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn og lukning af frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup er slut. Motorvejen og frakørslen genåbner lørdag morgen den 29. november.
Fremgang i trafikken bidrager til opjustering af resultat26.11.2025 14:29:03 CET | Pressemeddelelse
Flere trafikanter end ventet har i årets første ni måneder kørt over Storebæltsbroen og Øresundsbron. Samtidig er omkostningsniveauet lavere end forventet. Derfor opjusteres forventninger til årets resultat.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum