BESTSELLER vil opføre nyt logistikcenter i træ: Bliver Europas største af sin slags
Den danske modevirksomhed BESTSELLER og arkitektvirksomheden Henning Larsen løfter sløret for fælles planer om et nyt logistikcenter, der skal opføres i Holland. Centeret bliver Europas største bygget i træ, og det udmærker sig indenfor både design og bæredygtighed.

I hollandske Lelystad, 60 km øst fra Amsterdam, vil der hen over de kommende år blive opført et 155.000 kvadratmeter stort, nyt logistikcenter. Logistics Center West, som byggeriet kaldes, opføres af modevirksomheden BESTSELLER, og det er tegnet af arkitektvirksomheden Henning Larsen.
Forventeligt bliver det ved sin indvielse i 2026 det største logistikcenter, som er opført i træ, i Europa.
– Vi er glade for at kunne løfte sløret for designet af vores nye logistikcenter, som vi har meget store ambitioner for og med. Ikke kun fordi, at det styrker vores muligheder for fremtidig vækst, men også fordi, at det tænkt og designet til at udmærke sig indenfor bæredygtigt byggeri gennem ikke mindst valget af træ som en helt bærende og gennemgående del. Vores ønske er, at det skal favne æstetisk og gennemførte valg, og det, vi er lykkedes med i fællesskab med Henning Larsen, er vi meget stolte af, siger Allan Kyhe Kjærgaard, logistikdirektør i BESTSELLER.
Byggeriet bliver udover den markante konstruktion i træ desuden udstyret med 23.000 kvadratmeter solpaneler.
Fokus på anvendelse og æstetik
Et væsentlig anker i designprocessen har været at skabe en både visuelt appellerende og sund arbejdsplads for de knap 600 medarbejdere, som forventes at blive ansat på logistikcenteret.
Teamet fra Henning Larsen har blandt andet prioriteret dagslys og grønne områder samt harmonisering af indendørs og udendørs elementer for at fremme medarbejdernes trivsel.
– Logistics Center West repræsenterer en fundamental ændring af den måde, vi forestiller os, at et logistikcenter skal se ud. Projektet er et resultat af et kunde- og konsulentteam, der har været fokuseret på og har forpligtet hinanden til at skabe et byggeri, der ikke alene er visuelt imponerende, men også CO2-effektivt, ligesom det samtidig bidrager positivt til biodiversiteten i sit nærområde, siger Eva Ravnborg, Country Market Director og partner i Henning Larsen.
Beskyttelse af dyre- og planteliv
Mere end halvdelen af det samlede byggeprojekt omfatter udearealer og det omkringliggende miljø. Hovedparten af området vil således blive dedikeret til vådområder og skov for at beskytte biodiversiteten og medvirke til at absorbere CO2.
For at bevare og beskytte områdets dyre- og planteliv bliver byggeriet blandt andet omsluttet af et konstrueret vådområde, der skal bidrage til at fremme mikrohabitater for hjemmehørende arter. Centeret får ligeledes et optimeret regnvandssystem, der blandt andet sikrer mod oversvømmelser og genbruger regnvand fra taget.
– Vi er meget bevidste om, at det påvirker miljøet, klimaet og lokalsamfundet, når vi opfører nye bygninger. Derfor er der gået en meget grundig proces forud for, at vi nu kan præsentere planerne for vores nye logistikcenter. Der har været mange ambitioner, som skulle forenes i ét byggeri, men vi mener, at det er lykkedes - ikke mindst takket være et godt og nært samarbejde med Henning Larsen. Vi ser frem til at tage logistikcenteret i brug i 2026, siger Allan Kyhe Kjærgaard.
Om Logistics Center West
- Logistikcentret skal styrke BESTSELLERs forsyningskæde og understøtte modevirksomhedens vækst på en række europæiske markeder.
- Bygningen er tegnet og konstrueret af Rambøll og Henning Larsen.
- 600 medarbejdere forventes at få centeret som arbejdsplads, når det åbner i 2026.
- Byggeriet omfatter kontorer, lagre samt en tagterrasse med restaurant og have.
- Det forventes at være det største logistikcenter opført i træ ved sin åbning. Alt træ anvendt i byggeriet er FSC-certificeret.
- Byggeriet er skabt til at blive BREEAM-certificeret på det højeste niveau 'Outstanding'. BREEAM – er en af de førende, internationale bygningscertificeringer inden for bæredygtigt byggeri.
- En livscyklusanalyse viser, at bygningernes samlede klimapåvirkning vil være 7,6 kg CO2e pr. m2 pr. år. Til sammenligning er de nuværende krav til nybyggeri i Danmark under 12 kg CO2 om året.
Om Henning Larsen
- Henning Larsen er et internationalt studie for arkitektur, landskab og urbanisme med designcentre i København, New York, Singapore, Berlin og Oslo. Kernen i Henning Larsens designfilosofi er lysets og naturens spil. Virksomheden bringer glæde til dem, der indtager deres rum, ved at forme betingelserne for menneskelig interaktion. De arbejder i forbindelse med kreativitet og eksperimenterne, og ser altid efter den varige indvirkning på lokalsamfund og deres miljøer.
- Med udgangspunkt i en skandinavisk etos udvikler Henning Larsen kontekst drevne, bæredygtige designs, der giver varig værdi til brugere, lokalsamfund og byer. De sigter mod at bidrage med sociale rum, der engagerer mennesker og inspirerer menneskelig interaktion. Virksomheden henvender sig til kunder med nysgerrighed og lyst til at lytte, inspirere, samarbejde og innovere.
- Deres karakteristiske portefølje har modtaget nogle af de højeste udmærkelser i sit fag, herunder arkitekturpristageren af Premium Imperiale, Den Europæiske Unions pris for moderne arkitektur - Mies van der Rohe-prisen og prisen for årets arkitekt i Europa, 2019.
Kontakter
Matt WhitbySenior Communication SpecialistBESTSELLER COMMUNICATION
Tlf:+45 22513170matthew.whitby@bestseller.comBilleder

Om BESTSELLER
- BESTSELLER er en dansk, familieejet modevirksomhed.
- BESTSELLER rummer mere end 20 mærker, herunder JACK & JONES, VERO MODA og ONLY, og modevirksomheden sælger tøj og tilbehør til kvinder, mænd, teenagere og børn. Modetøjet er baseret på konceptet om god kvalitet til konkurrencedygtige priser.
- Tøjet sælges i 70 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika og Mellemøsten samt globalt via onlinehandel.
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER åbner flagship store i København27.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kun facaden står tilbage i den historiske hjørnebygning på Gammeltorv, som efter flere års omfattende ombygning nu genåbner som flagship store for modevirksomheden BESTSELLER. Renoveringen er gennemført med blik på at skabe en moderne retailbutik men med stor respekt for bygningens oprindelige arkitektur og bevaringsværdighed.
HEARTLAND 2024/2521.11.2025 15:30:00 CET | Pressemeddelelse
HEARTLAND offentliggør resultatet for regnskabsåret 2024/25.
BESTSELLER markerer 50 år med solidt resultat10.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens modebranchen fortsat oplever svære betingelser, har BESTSELLER i det seneste regnskabsår 2024-2025 formået at levere et resultat, der peger fremad og skaber forudsætninger for at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling. Det sker i året, hvor BESTSELLER også fejrer sit 50-års jubilæum.
BESTSELLERs svar på anklager om børnearbejde24.9.2025 07:50:00 CEST | Pressemeddelelse
I TV 2-programmet ’Bestseller på vrangen’ udgivet den 24. september 2025 fremgår det, at der skulle være mindreårige, som arbejder i BESTSELLERs forsyningskæde – og at børnearbejde er et forhold, som vi ser igennem fingre med. Vi tager skarpt afstand fra disse påstande, og vi mener, at det er kritisabelt, at TV 2 tillader så grove anklager på sendefladen, uden at disse er dokumenteret. TV 2 har modtaget flere beviser for, at de pågældende beskrivelser i udsendelsen ikke kan være korrekte. Alligevel har TV 2 ikke ønsket at ændre udsendelsens indhold. Det mener vi er uacceptabelt både over for seerne, for de berørte virksomheder i Bangladesh og for BESTSELLER. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningsli
BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’17.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner. Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum