Eksportfremstød med afsæt i markedstrends
Trappeproducenten BV Trappen har længe haft eksportambitioner. Med en ny overordnet strategi og en go-to market strategi for det tyske marked forventer BV Trappen at øge omsætning og eksport betragteligt frem mod 2025.
Som underleverandør til en byggebranche i fremgang har BV Trappen oplevet kraftig vækst de sidste par år. Virksomheden sælger næsten kun til danske kunder og er bevidst om risikoen for en afmatning i den danske byggebranche. Derfor har BV Trappen længe haft ambitioner om at eksportere til Tyskland. Ved at opbygge en større og mere varieret kundeportefølje i Danmark og udlandet ønsker direktøren at sprede omsætningen ud og gøre virksomheden mere robust.
Gennem SMV:Eksport indledte virksomheden derfor et samarbejde med en rådgiver for at udvikle en ny strategi for BV Trappen og afsøge mulighederne for at entrere på det tyske marked, hvor der er en stigende interesse for nordisk design.
Forretningsmodellen blev tilpasset
Gennem forløbet blev virksomhedens drift, forretningsgrundlag og eksportparathed drøftet indgående. Sammen med viden om det tyske marked for trappesalg, blev BV Trappens muligheder for at indtage det tyske marked drøftet.
Det viste sig, at det tyske marked er præget af mange trappeproducenter, som sælger via trælasthandler og konkurrerer på skarpe priser, der er vanskelige for BV Trappen at matche. Derfor valgte BV Trappen at satse på salg gennem mindre, specialiserede trappeforhandlere, som henvender sig til en kvalitetsbevidst kundekreds med særlig interesse for design og arkitektur.
Strategiudvikling med afsæt i nye markedstrends
Næste trin i satsningen på det tyske marked blev to strategiworkshops, hvor virksomheden først identificerede trends og game changers, som forventes at præge virksomhedens marked frem mod 2025, og derefter blev det defineret, hvordan virksomheden skal tilpasse sig udviklingen inden for f.eks.: Kundekonsolidering, materialemangel, bæredygtighed og digitalisering.
Gennem eksportforløbet blev BV Trappens indsigt i det tyske marked for trappesalg styrket. Derudover har BV Trappen fået identificeret en mindre trappeforhandler i Nordtyskland, der tidligere har solgt dansk design, som de har indledt et samarbejde med.
Intern tilpasning inden eksport
BV Trappen har på flere områder taget hul på at tilpasse virksomheden til de identificerede markedstrends. Først og fremmest har virksomheden styrket sit fokus på bæredygtighed gennem bedre affaldshåndtering i produktionen. Et vigtigt skridt er også at få styr på underleverandører, så BV Trappen kun benytter leverandører med dokumenteret bæredygtig produktion (fx via FSC-mærkning). Dermed kan virksomheden adskille sig fra konkurrenter, som importerer trapper, men ikke kan eftervise hvordan produktionen har fundet sted. Virksomheden forventer på et senere tidspunkt at påbegynde en digitaliseringsproces, hvor de bl.a. vil lancere en webshop, så kunder kan handle online.
Forventningen er, at forløbet kan føre til betydelig vækst i BV Trappens omsætning og eksport. Den nye strategi skal gerne øge virksomhedens årlige omsætning med 10 pct. frem mod 2025, og eksporten skal udgøre 10 pct. af den samlede omsætning i 2025.
Om BV Trappen
BV Trappen designer, producerer og monterer indvendige trapper i træ. De primære kunder er større trælasthandler og entreprenørfirmaer. BV Trappen beskæftiger faglærte maskinsnedkere, tømrere, tekniske tegnere og ufaglærte.
Nøgleord
Kontakter
Bjarne BrodersenErhvervshus Nordjylland
Tlf:20 32 05 08bbr@ehnj.dkBilleder
Om Erhvervshus Nordjylland
Erhvervshus Nordjylland tilbyder gratis og uvildig vejledning til alle små- og mellemstore virksomheder i Nordjylland. Virksomhederne kan få kortlagt deres udviklingsmuligheder af uvildige forretningsudviklere med specialiseret viden inden for områder som: Digitalisering, Grøn omstilling, Internationalisering og Arbejdskraft.
Erhvervshus Nordjylland er knudepunkt i nordjysk erhvervsfremme, og kan åbne dørene for virksomheder til et stort netværk af øvrige offentlige og private aktører. Som del af nordjyske erhvervsfremme er Erhvervshus Nordjylland operatør på programmer, der gør det muligt at igangsætte målrettede udviklingsforløb i samarbejde med private rådgivere.
Følg pressemeddelelser fra Erhvervshus Nordjylland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervshus Nordjylland
Byggeaffald er en gevinst for S.P. Jensen1.11.2024 08:02:00 CET | Pressemeddelelse
En nyetableret ressourceplads hos S.P. Jensen A/S har åbnet døren til både bæredygtige og økonomiske gevinster. Nu kan virksomheden genbruge og genanvende store dele af det byggeaffald, der opstår fra deres renoveringsprojekter – og samtidig udnytte markedspotentialet i materialer, der ellers ville være blevet skrottet.
Nye legekammerater deler viden om digitalisering19.8.2024 08:58:57 CEST | Pressemeddelelse
ERFA-grupper skal få nordjyske virksomheder til at udveksle erfaringer med nye teknologier: ”Det har givet mig nogle nye legekammerater,” lyder det fra virksomheden Bach FSQ, der blev en del af gruppen via innovationshubben AddSmart – og nu også er aktive i et nyopstartet innovationsprojekt.
Spil dig klogere på cybersikkerhed14.8.2024 08:07:00 CEST | Pressemeddelelse
Hybride trusler, øget digitalisering og cyberkriminelle, der bliver mere avancerede i deres metoder - virksomheder kan få hjælp til at stå stærkere i forhold til cyberangreb med spillet 'Under Angreb'
Flere SMV’er skal vise rettidig omhu mod cybertrusler9.7.2024 07:38:00 CEST | Pressemeddelelse
Krigen i Ukraine har fået flere små og mellemstore virksomheder til at se på deres IT-sikkerhed. Alligevel er sikkerhedsniveauet ikke højt nok blandt små og mellemstore virksomheder i Danmark, når det gælder IT. Hele 35 procent har et for lavt IT-sikkerhedsniveau – viser tal fra Digitaliseringsstyrelsen.
Papkasser, plastfolie og glasflasker er ikke længere kundens hovedpine4.7.2024 06:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye regler om producentansvar for emballageaffald træder i kraft i 2025. Det betyder, at producenter, importører og distributører skal til at tage ansvar for al emballageaffald, de får udformet og fremstillet i eget navn eller varemærke.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum