Vi bliver sure bag rattet: Sådan håndterer du vejvrede
Mange danskere oplever egen eller andres vrede på vejene, og det kan ødelægge det gode humør og skabe farlige situationer. Ekspert i vredeshåndtering kommer her med gode tips til at undgå konflikter og dårligt humør

Bliver du irriteret over mystiske manøvrer fra andre bilister på vejene? Eller har du oplevet, at andre virker frustrerede og måske kører aggressivt?
Hvis du indimellem oplever vejvrede, så er du langt fra den eneste.
Der er flere årsager til, at vi bliver sure i trafikken, lyder det fra psykolog Jens Einar Jansen, der er ekspert i vredeshåndtering. Især tre scenarier går ofte igen.
”Det første handler om manglende fremdrift, måske har man travlt og bliver irriteret over, at det hele går for langsomt. Det andet er, at man synes, at andre laver en fejl. Det irriterer os, og det er noget, vi reagerer stærkt på. Især hvis andre laver en fejl, der bringer sikkerheden i fare,” siger Jens Einar Jansen og fortsætter:
”Det tredje scenarie er, at vi reagerer på, at andre bliver vrede. De viser det fx ved at gestikulere, råbe eller køre aggressivt - og det provokerer os og kan være med til at eskalere situationen,” lyder det fra psykologen.
Vejvrede skaber utryghed
En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov for GF Fonden i 2022 viser, at over halvdelen af de adspurgte bilister inden for de seneste tre måneder havde oplevet aggressiv opførsel fra andre trafikanter. Undersøgelsen viste også, at 70 procent har oplevet selv at blive vrede i trafikken, og næsten hver tredje bilist har på den eller anden måde givet udtryk for den vrede på vejene.
Men det er ikke optimalt at hidse sig op bag rattet, for det går både ud over vores eget humør, trafiksikkerheden og kan potentielt også være skidt for vores relationer, hvis det sker ofte, forklarer Jens Einar Jansen.
F.eks. kan dine medpassagerer og ikke mindst børnene på bagsædet blive utrygge, hvis der kommer udbrud, fagter og kommentarer.
Sådan undgår du at blive irriteret i trafikken
Heldigvis kan vi gøre noget for at undgå, at vores egen og andres vrede påvirker køreturen. Blandt andet ved at fjerne stress-aspektet, som tit kommer af at være lidt for sent på den.
”Hvis man kan undgå at være tidsoptimist og måske planlægge sine ture lidt bedre, så er man kommet langt. Så kan man bedre nyde turen,” siger Jens Einar Jansen.
Hvis det er andre, der viser vrede over for dig på den ene eller anden måde, så har Jens Einar Jansen også et par råd.
”Det handler om at forsøge at forholde sig roligt. Tænk, at det er træls for dem, at de er så irriterede, men undgå at lade det påvirke dig. Hvis man også selv begynder at hidse sig op, så bliver den følelse tit siddende i lang tid. Og hvis du begynder at fagte eller lignende, kan du også risikere at eskalere situationen,” siger han.
Han mener, at det helt overordnet handler om at beslutte sig for, at det er noget, man vil gøre noget ved og tage ansvar for:
”Det er en god idé at tænke over, hvad det er for nogle situationer, der gør én vred og lægge en plan for, hvad man vil gøre næste gang, så det ikke påvirker dig så meget,” siger han.
Nøgleord
Kontakter
Kristoffer WeibelKommunikationskonsulent
krwe@ok.dk* OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper. * OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab og tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Energiteknik. * OK omfatter mere end 675 tankstationer, mere end 220 vaskehaller samt 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde. * OK har tre biogasstationer og lægger desuden tankstationer til fire af Everfuels brint-tankanlæg
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
Beskyt dig mod el-svindlere: Sådan undgår du næste svindelforsøg19.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Energiselskabet OK advarer om falske opkald, mails og sms’er fra svindlere, der forsøger at narre elkunder til at afgive personfølsomme oplysninger. Her får du gode råd til, hvordan du undgår og håndterer svindelforsøg.
Juletravlt ved ladestanderne: Sådan bliver turen bedre med god ladeskik18.12.2025 06:50:00 CET | Pressemeddelelse
Det er blevet nemt at lade elbilen over hele landet, men juledagene byder på ekstra travlhed ved ladestanderen. Læs her, hvordan både du og dine medbilister kommer godt til juledestinationen. Små justeringer gør en stor forskel.
Dyre klimakvoter har sendt elprisen og danskernes elregning op i 202516.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
2025 bliver for danske elkunder samlet set et år med dyrere strøm end sidste år. Det skyldes især store prisstigninger på markedet for CO₂-kvoter. Også næste år kan fossile kraftværker skabe betydelige udsving i elpriserne.
Almindelige elbilister skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig8.12.2025 06:47:24 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange elbilsejere betaler dyrt for opladning. Det gælder især elbilister med fri opladning på abonnement. Nye beregninger viser, at man som almindelig elbilist skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig.
Vi oplever lige nu den længste periode uden negative elpriser siden energikrisen5.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Man skal flere måneder tilbage for at finde den seneste time med en elpris under nul. Det skyldes især minimal blæst og sol i Nordeuropa.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum