BESTSELLER: Tilfredse efter år med ændret marked
Den danske modevirksomhed har i sit seneste regnskabsår 22/23 formået at løfte sin toplinje i et ændret marked, mens det samlede resultat som forventet er faldet moderat. Det indgyder optimisme og motivation, som skal omsættes til og investeres i forretningsudvikling, teknologi og den cirkulære omstilling af modeindustrien.
Da BESTSELLER i 2022 kunne glæde sig over sit bedste, samlede resultat i modevirksomhedens historie, var det samtidig med forventning om sværere betingelser og udfordringer i regnskabsåret, der fulgte. Den forudsigelse viser sig nu at holde stik.
I det nye regnskab for finansåret 22/23 har BESTSELLER formået at løfte sin omsætning med fem procent, men det samlede resultat vidner om, at året var præget af et ændret og anderledes marked:
– Det blev som forventet et år, som krævede meget af alle kolleger, og samtlige fortjener en stor tak for indsatsen. Alles ihærdighed har gjort det muligt at skabe et resultat, vi på en række områder kan være tilfredse med. Vi er langt fra immune i turbulente tider, men jeg er glad for, at vi har formået at balancere de stigende omkostninger, vi er blevet mødt af, og at vi har kunnet tilbyde vores samarbejdspartnere og kunder de muligheder, vi har. Vi har valgt at absorbere en ikke ubetydelig andel af omkostningerne, og det bærer årets samlede resultat præg af, siger Anders Holch Povlsen, administrerende direktør i BESTSELLER.
BESTSELLERs omsætning steg i perioden august 2022 til juli 2023 med fem procent, mens resultatet før skat blev 4,9 mia. kr. Det er knap 19 procent lavere end sidste år.
Mens de fysiske butikker, både BESTSELLERs egne knap 2100 og de mange samarbejdspartneres, var bidragende til det samlede resultat og viste flotte takter, oplevede det samlede onlinesalg for første gang en tilbagegang.
Fortsætter investeringer
BESTSELLER har gennem flere år foretaget store investeringer. Dels i en bred vifte af forretningsstrategiske tiltag, digitalisering og faciliteter, men også i stort omfang i forretningsmodeller, materialer og teknologier, som skal bidrage til den nødvendige omstilling af modeindustrien.
Det vil BESTSELLER fastholde og fortsætte med i indeværende samt de kommende år. Bl.a. tager modevirksomheden i det igangværende regnskabsår det første spadestik til et nyt, højautomatiseret distributionscenter i Holland. Ligesom en række af virksomhedens brands vil ekspandere deres butiksnet.
– I BESTSELLER skal vi vedblive og evne at omstille os til det, vi møder, og den fremtid, der kommer. Vi har i de seneste år set markante forandringer, og vi forventer også, at markedet fortsat vil bære præg af en vis uro. Vi vil gøre vores bedste for at imødegå det, og vi vil investere, så vi står rustet hertil. Og så vi formår at være veldrevne, ydmyge samt har de muligheder og den teknologi, vi har brug for, for fortsat at kunne udvikle os og indfri de ambitioner, vi har, uddyber Anders Holch Povlsen.
Samtidig vil BESTSELLER fortsat investere i bæredygtighedsinitiativer. Siden 2018 har BESTSELLER skåret 82 procent af sin direkte CO2-udledning blandt andet ved at etablere en solcellepark via sit moderselskab og indgået aftaler om mere CO2-neutral fragt med flere af sine logistikpartnere. Ligeledes har virksomheden investeret mere end 150 millioner kroner i den allertidligste fase hos innovatører, der udvikler fremtidens materialer.
– I BESTSELLER mener vi, at en global omstilling er helt afgørende. Vi er samtidig bevidste om, at vi har et ansvar og en finansiel position, som gør det muligt at yde væsentlige bidrag. Selvom vi har taget flere rigtige skridt, har industrien fortsat lang vej igen, og vi kan se, at det bliver krævende. Derfor skal vi fokusere og intensivere vores indsats. Det kommer vi også til, siger Anders Holch Povlsen.
- - - - - -
Nøgletal, mDKK
BESTSELLER |
22/23 |
21/22 |
20/21 |
19/20 |
18/19 |
Omsætning |
37.013 |
35.248 |
26.405 |
24.113 |
25.817 |
Resultat før skat |
4.944 |
6.085 |
4.604 |
776 |
2.775 |
Årsresultat |
3.913 |
5.143 |
3.609 |
415 |
2.108 |
Billeder
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter nært partnerskab med lang, ny aftale15.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter deres 10 år lange samarbejde med en ny fireårig aftale. Med aftalen, der er den længste, de to organisationer har indgået til dato, vil Aarhus Motion og BESTSELLER løfte det populære halvmaraton i Aarhus’ gader og fortsætte den kollektive løbefest, som i år var totalt udsolgt.
BESTSELLERs Olympiske Håb 2024: Her er de nominerede28.10.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
De tre nominerede til BESTSELLERs Olympiske Håb 2024 er fundet. Prisen uddeles hvert år til en atlet, der forventes at kunne sætte sit præg på fremtidens olympiske eller paralympiske lege. Vinderen kåres til Sport 2024-showet den 4. januar 2024.
BESTSELLER indfører bæredygtighedsbonus for alle medarbejdere14.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske modevirksomhed BESTSELLER vil accelerere sin omstilling. Derfor indfører virksomheden nu en række bonusmål, der er relateret til virksomhedens arbejde med bæredygtighed, med den hensigt at motivere alle medarbejdere til at bidrage til at omstille forretningen.
BESTSELLER investerer i fremtiden trods udfordrende marked11.10.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
BESTSELLERs seneste regnskabsår 2023-2024 blev påvirket af sværere betingelser i modeindustrien. Alligevel lykkedes det den danske modevirksomhed at sikre et tilfredsstillende resultat og samtidig investere i en række initiativer, der har til formål at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling.
ONLY fordobler mængden af Afrikansk økologisk bomuld2.10.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden 2023 har BESTSELLER-brandet ONLY mere end fordoblet mængden af økologisk bomuld, der købes fra afrikanske landmænd. Firmaet vil i de kommende år øge sine investeringer i foretrukne materialer, der er afgørende for modebranchens omstilling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum