Zoé Elkær Nicot deltager på Political Festival of Europe

Ungdomsforkæmper, der arbejder for et stærkt europæisk samarbejde, deltager på Political Festival of Europe

Political Festival of Europe afholdes for første gang fra 25. til 28. august 2022 i Mariager. Festivalen er det første paneuropæiske folkemøde, og har som formål at samle borgere og beslutningstagere på tværs af grænser for at styrke den demokratiske samtale. Overordnede temaer, der vil præge folkemødets mange events, omfatter business, demokrati, klima, kultur, udenrigspolitik, sundhed og teknologi. Udover de mange politiske events, er Festivalen også et sted for fest og kulturelle oplevelser.

Zoé Elkær Nicot, EU-debattør og forkæmper for ungeinddragelse med benene solidt plantet i det danske og europæiske civilsamfund, slutter sig til Political Festival of Europe som moderator og panelist.

“Political Festival of Europe er meget glad for den proaktive energi, som Zoé Elkær Nicot kommer med. Med en baggrund i EU-ret og stærk forankring i det danske og europæiske civilsamfund bidrager Zoé med ekspertise og erfaringer i de debatter, hun har engageret sig i. Derudover håber vi, at Zoés deltagelse kan hjælpe med at styrke de unges engagement i europæisk politik og demokrati,” siger Jan Bertelsen, CEO ved Political Festival of Europe.

På Festivalen moderer Zoé syv debatter om emner lige fra migrationspolitik til den fremtidige relation mellem EU og Rusland. Zoé deltager også som debattør i yderligere seks debatter, om emner lige fra EUs demokratiske underskud til retsstatens tilbagegang i en række EU-lande.

”For første gang nogensinde afgjorde EU-Domstolen i 2021, at effektiv retsbeskyttelse er i fare i et EU-medlemsland - Polen. Domstolenes uafhængighed og magtadskillelse – fundamentet for ethvert demokrati – er under pres, og det sender alvorlige rystelser gennem Unionen. Vi bør bruge alt, hvad vi har i værktøjskassen – af både politisk og juridisk karakter - til at forhindre yderligere demokratisk tilbagegang og genopbygge retsstaten i bl.a. Ungarn og Polen” siger Zoé.

Dette er et af Zoés nøglebudskaber som dansk EU-ungdomsdelegat, som ungdomsdelegat ved Europarådets kongres for lokale og regionale myndigheder og som ungdomsdelegat ved EU-ASEAN Young Leaders’ Forum.

Zoé er medstifter af European Debate Initiative (EDI) og fik i 2021 overrakt Den Europæiske Borgerpris af Europa-Parlamentet for indsatsen.

"EDI har et dobbelt formål: At øge bevidstheden om europæiske tematikker hos borgere, og at arbejde for pragmatiske løsninger på vigtige europæiske problemer, såsom flygtningepolitik og retsstatskrisen, i samarbejde med eksperter på området," lyder det fra Zoé.

Zoé er også aktiv i en række Ungeråd og Advisory Boards - i øjeblikket hos PlanBørnefonden, tænketanken Mandag Morgen, den amerikanske ambassade i Danmark og endelig selve Political Festival of Europe. Hun er også uddannelsesaktivist gennem sit virke som national ungdomsleder hos Global Partnership for Education (GPE), og hun er forperson i Forum for International Cooperations ungdomsorganisation, FIC Ungdom. Endelig arbejder hun også for mere ungeinddragelse i bestyrelsesverden gennem organisationen SAGA.

Se programmet her og følg med i Folkemødets udviklingen og nyheder på sociale medier og i det månedlige nyhedsbrev.

Gabriel Mvogo, formand for AU-EU Ungdomsorganisationen, deltager på Political Festival of Europe10.8.2022 15:41:49 CEST | Pressemeddelelse

Lise Fuhr, direktør for de europæiske teleselskabers brancheforening (ETNO), deltager på Political Festival of Europe10.8.2022 06:40:00 CEST | Pressemeddelelse

Political Festival of Europe – ”Det Europæiske Folkemøde” – løber af stablen for første gang den 25.-28. august 2022 i Mariager. Festivalen er det første paneuropæiske folkemøde og er det sted, hvor de mange besøgende fra hele Europa får lejlighed til at forme Europæisk demokrati og dets fremtid. Til august samles borgere sammen med politikere og beslutningstagere fra hele kontinentet til spændende debatter og samtaler. Udover de politiske events, kan besøgende også opleve de rige og mangfoldige kulturer af Europa.

Mogens Blicher Bjerregård, international rådgiver og indtil juni 2022 formand for det europæiske journalistforbund, deltager på Political Festival of Europe8.8.2022 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

ALDE-partiet deltager på Political Festival of Europe4.8.2022 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse