YouGov visar vilka resplaner människor i Norden har under det kommande året

Mot bakgrund av den pågående coronapandemin undersöker YouGov vilka resplanerna är det kommande året för personer som bor i de nordiska länderna.

Photo by Anna Shvets from Pexel

Vår data, som samlats in av YouGov Global Travel Profiles i 25 länder, visar att finländarna är det folk i Europa som är mest benägna att planera en semester i det egna landet under de kommande 12 månaderna (56 %). Danskarna är mest benägna att planera en internationell resa (36 %), tätt följt av norrmännen (34 %). Bland de nordiska länderna är svenskarna dem som i högst utsträckning anger att de inte har några planer på att resa överhuvudtaget under de kommande 12 månaderna (23 %).

YouGovs data visar att det generellt finns två hinder som gör att människor i Norden avstår från att resa. Medan finländare och svenskar uppger att det främst är hälsorelaterade risker som gör att de avstår från att resa (63 % respektive 62 %) är reserestriktioner det största hindret för norrmän och danskar (63 % respektive 57 %).

Uppgifterna kommer från YouGov Global Travel Profiles, som varje dag följer konsumenternas attityder på 25 rese- och turistmarknader.

Med Global Travel Profiles kan resebranschen upptäcka nya trender vad gäller vanor och beteenden kring resande under de kommande 12 månaderna. Man kan både analysera ett enskilt land och jämföra olika länder. Det ger samtidigt en helhetsbild av resemarknaden, med bland annat en detaljerad insyn i vilka resmål, bokningsmetoder, boendeformer och transportsätt konsumenterna föredrar.

YouGov Global Travel Profiles är en utbyggnad av YouGovs befintliga datalösningar och kompletterar YouGov DestinationIndex.

Eva Stewart, Global Sector Head of Travel & Tourism hos YouGov: “YouGov Global Travel Profiles is vital to industry insiders looking to understand traveller expectations in the current climate as the tourism industry readies itself to step into the post-COVID world. It is the perfect, cost-effective resource for strategic, operational and marketing activities, delivering the most up-to-date, robust data on changing attitudes to travel.”

Photo by Anna Shvets from Pexel

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 9,6 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 44 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.