YouGov: Europæiske forbrugeres interesse for elbiler forbliver stabil på trods af corona-usikkerhed
- Undersøgelsen viser, at købsovervejelsesscoren for elbiler oplevede en stigning på 1 procentpoint mellem januar og juni på tværs af ni europæiske markeder
- Elbilens netanbefalingsscorer er ligeledes upåvirkede med en stigning på 1 point i Danmark, Finland, Frankrig, Italien, Norge, Spanien, Sverige, Storbritannien og Tyskland
- Norge er stadig det land, hvor flest overvejer at købe en elbil inden for de næste 12 måneder (33% – ingen ændring mellem januar og juni 2020)
- 17% af briterne tilslutter sig nu overvejelsen om en elbil (+3); italienere 28% (-1); danskere 20% (-3); finner 28% (+7); franskmænd 21% (-1); svenskere 22% (- 2); tyskere 29% (+2); spaniere 37% (-3)
- Spanien overhaler nu Norge som de mest entusiastiske elbils-anbefalere; Italien ligger på anden pladsen, Storbritannien på tredjepladsen og Norge på fjerdepladsen
YouGovs undersøgelse af Det europæiske marked for elbiler analyserer forbrugernes holdning til elbiler i Danmark, Finland, Frankrig, Italien, Norge, Spanien, Sverige, Storbritannien og Tyskland. Undersøgelsen er baseret på interviews med over 11.000 mennesker i både januar og juni for at se nærmere på, hvilken effekt COVID-19 har haft på det europæiske marked for elbiler.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Undersøgelsen viser, at købsovervejelsen for elbiler (hvorvidt man overvejer at købe eller lease en brugt eller ny elbil inden for de næste 12 måneder) i Europa stort set forblev stabil mellem januar og juni 2020 med en gennemsnitlig stigning på 1 procentpoint i alle ni lande. Et lignende billede tegner sig, når det kommer til anbefalingen af elbiler (hvorvidt man ville anbefale eller fraråde en elbil til en ven, et familiemedlem eller en kollega), som også har ligget stabilt med en stigning på 1 procentpoint.
Finnernes interesse er steget markant, mens danskernes er faldet
Finland oplevede den største stigning i købsovervejelser mellem januar og juni med en stigning på 7 procentpoint (fra 21% til 28%). Storbritannien indtager andenpladsen med en stigning på 3 procentpoint, mens Tyskland tager tredjepladsen med en lille stigning på 2 procentpoint – fra 27%, der sagde, de ville overveje at købe en elbil i starten af året, til 29% i juni.
I både Italien og Frankrig oplevede man et marginalt fald på 1 procentpoint (fra hhv. 29% til 28% og fra 22% til 21%), mens købsovervejelsen i Sverige faldt fra 24% i januar til 22% i juni.
Sammen med Spanien er Danmark det land, der har oplevet det største fald i købsovervejelser (-3 procentpoint), og kun 20% af danskerne overvejede at købe en elbil i juni sammenlignet med 23% i januar. Spanien er imidlertid stadig det land, hvor flest er tilbøjelige til at købe en elbil inden for de næste 12 måneder – hele 37% af spanierne sagde, de ville overveje det i juni, sammenlignet med 40% i januar.
Download vores whitepaper gratis her
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på data fra vores syndikerede produkter YouGov BrandIndex og YouGov Profiles. Vi har yderligere dybdeinterviewet repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet:
- Storbritannien: 2.118
- Danmark: 1.002
- Finland: 1.004
- Frankrig: 1.036
- Tyskland: 2.180
- Italien: 1.036
- Norge: 1.011
- Spanien: 1.008
- Sverige: 1.023
Feltarbejde blev gennemført fra 17. - 27. januar 2020 og nogle af spørgsmålene blev gentaget i juni 2020 for at redegøre for eventuelle ændringer relateret til COVID-19-pandemien.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 9,6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 41 kontorer i 25 lande og panelmedlemmer i 44 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden. Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum