WWF Verdensnaturfonden og Skandinavisk Dyrepark byder børnene velkommen i pinsen til en rundtur i Arktisk

Varmere klima og smeltende havis ændrer Arktis dramatisk, og i de seneste 50 år er gennemsnitstemperaturen i Arktis steget dobbelt så meget som i resten af verden[1]. Det har store konsekvenser for isbjørnene og de andre vilde arter i Arktis. WWF’s børneklub, PandaClub, og Skandinavisk Dyrepark er derfor gået sammen om ’Ekspedition Isbjørn’ for at give børn en forståelse af klimaforandringernes konsekvenser.

Isbjørne - mor og unger - i Svalbard, Norge. Foto af: Richard Barrett / WWF

De globale klimaforandringer har resulteret i, at hele jorden bliver varmere. Temperaturstigninger skaber ubalance i plante- og dyrelivets økosystemer. Det skaber især store forandringer for naturen i Arktis, hvor grundstenen for livet i havet er havisen. Isbjørnene er for eksempel meget afhængige af havisen, da de bruger isen til at komme tæt på deres bytte. Men på grund af den smeltende havis har adskillige isbjørnebestande svært ved at fange føde. Det resulterer i tynde, sultne isbjørne, som søger efter føde på land. Det kan være rigtig farligt – for både isbjørne og mennesker.

”Temperaturstigninger, smeltende havis og udsultede isbjørne er nogle enormt håndgribelige konsekvenser af klimaforandringerne og menneskets dårlige behandling af naturen. De store problemer, vi udsætter dyrene og naturen for i Arktis, er noget, vi er nødt til at handle på nu. Når det bliver varmere i Arktis, har det nemlig store konsekvenser for hele verden. Det er nemlig ikke alene havisen, men også Indlandsisen, der smelter, og det øger vandstanden i verdenshavene, hvilket også påvirker Danmark,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Et fælles DNA

Med Ekspedition Isbjørn ønsker WWF’s børneklub, PandaClub, og Skandinavisk Dyrepark at bidrage til børns viden om og kærlighed til Arktis. Dyrene i Arktis er en del af både WWF og Skandinavisk Dyreparks DNA. Derfor byder PandaClub og Skandinavisk Dyrepark i pinsen børn og forældre på en række aktiviteter, som skal skabe forståelse for de globale klimaforandringer og deres konsekvenser for isbjørnene og de andre dyr i Arktis.

”Det er vigtigt, at vi formår at engagere børnene, så vi tænder en passion for naturen i dem. Børn er jo fantastisk nysgerrige, og den nysgerrighed håber vi, at de vil holde fast i senere i livet, når det kommer til naturen. Vi tror på, at jo mere vi alle ved om naturen, jo bedre passer vi på den,” siger Bo Øksnebjerg.

Læring om dyrelivet i Arktis

Hver dag i pinsen fra fredag d. 21. maj til og med mandag d. 24. maj kan børn og deres familier komme med på Ekspedition Isbjørn, hvor de kan møde nogle af de spændende dyr, som lever godt i det kolde klima. Det gælder blandt andet isbjørnen, polarræven og moskusoksen. I dyreparken er der gemt fem forskellige poster, som lærer børnefamilierne om dyrelivet i Arktis. Når de finder posterne og svarer rigtigt på spørgsmålene, får de en lille ting med hjem. Faktisk kan de være så heldige at vinde en oplevelse, hvor de kommer helt tæt på en rigtig isbjørn.

”Aktiviteterne skal give børnene viden og muligheder for handling. Vi ønsker at vise børnene, at de selv kan gøre en forskel for de vilde arter. Og håber på, at det også giver forældrene stof til eftertanke,” siger Frank Vigh-Larsen, direktør Skandinavisk Dyrepark.

Fakta

PandaClub er WWF Verdensnaturfondens børneklub for alle børn og familier, der holder af naturens vidundere.

Læs mere om PandaClub her: www.pandaclub.dk

Skandinavisk Dyrepark er en attraktion midt mellem Aarhus, Randers og Grenaa i hjertet af Djursland. Her møder du isbjørne, brunbjørne, ulve og mange andre nordiske dyr i skønne omgivelser.

Læs mere om Skandinavisk Dyrepark her: https://skandinaviskdyrepark.dk/

Ekspedition Isbjørn afholdes i pinsen 21. – 24. maj 2021.

Børnene skal medbringe egne høretelefoner og mobiltelefon.

WWF etablerede i 2015 en isbjørnepatrulje i Ittoqqortoormiit, Østgrønland i samarbejde med lokalsamfundet for at skabe større tryghed blandt byens borgere og for at undgå, at bjørne bliver skudt i selvforsvar.

30 procent af havisens udbredelse er forsvundet siden 1980'erne.
48 procent af globale stigninger i havniveauet skyldes smeltende iskapper i Arktis.
30 procent af verdens isbjørne risikerer at forsvinde inden 2050. [2]

Arktis er området omkring Nordpolen. Den største del udgøres af Ishavet, men også de allernordligste landområder af Europa, Asien og Nordamerika henregnes til Arktis.

[1] https://www.wwf.dk/kaemper-for/et-koldt-arktis/ + https://skolekontakten.nrgi.dk/media/2511/klimaaendringer-i-arktis.pdf

[2] https://www.wwf.dk/kaemper-for/et-koldt-arktis/

(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk

Isbjørne - mor og unger - i Svalbard, Norge. Foto af: Richard Barrett / WWF
Isbjørn i Svalbard, Norge. Foto af: Richard Barrett / WWF
Pressefoto fra Skandinavisk Dyrepark

WWF har kontorer i 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF’s stærke position gør, at vi spiller en væsentlig rolle, når beslutninger skal tages globalt som nationalt. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. WWF Verdensnaturfonden er den danske afdeling af World Wide Fund for Nature.

H.K.H Kronprinsessen og WWF jubler: Der er håb for den danske natur21.6.2021 10:45:24 CEST | Pressemeddelelse

Flere tusinde højkvalitetsbilleder af den danske natur er på bare tre uger blevet delt under hashtagget #ForNaturenWWF, som er hjertet i H.K.H Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfondens fælles fremstød for den danske natur. Danskernes kærlighed til naturen er overvældende, og det store engagement er et vigtigt skridt i kampen for at beskytte den vilde danske natur og de mange truede arter.

Nye guides hjælper danskerne til bedre plastikvaner17.6.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. juli er det slut med at bruge engangsplastik som engangsbestik af plastik, plastiktallerkener til engangsbrug og sugerør af plast, når det såkaldte engangsplastikdirektiv træder i kraft. Heldigvis har Tuborg og WWF udviklet en række simple løsningskataloger og guides, der skal hjælpe danskerne, foreninger, koncertsteder og virksomheder med at knække deres plastikvaner – også når det kommer til engangsplastik. En kærkommen gave til de storforbrugende danskere, som årligt smider 33 kg engangsplastik i skraldespanden.

50 fiskebørnehaver skal skabe mere liv i Københavns Havn8.6.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Verdens bedste storby at bade i, lystfiskeri fra kajkanten og et væld af rekreative muligheder. Havnemiljøet i København er blandt verdens bedste, og det skal det også være i fremtiden. WWF og By & Havn installerer i dag, på World Ocean Day, 50 fiskebørnehaver, der skal sikre flere beskyttede levesteder for de mindst 28 fiskearter, der i dag findes i Københavns Havn. Det naturforbedrende projekt er det største af sin art i Nordeuropa og det første store udviklingsprojekt i et femårigt partnerskab mellem By & Havn og WWF.

Fire grønne organisationer overrækker i dag 1,2 millioner underskrifter til Rasmus Prehn på Christiansborg2.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag, onsdag d. 2. juni 2021, overrækker fire grønne organisationer en opfordring fra 18.000 danskere og knap 1,2 millioner EU-borgere til fødevareminister Rasmus Prehn. Underskriverne kræver, at EU skal kæmpe hårdere for verdens skove. Det er et vigtigt skridt i kampen om at få Danmark længere frem i bussen og sætte en stopper for det forbrug og de produkter, der har skov og anden natur på samvittigheden.

H.K.H. Kronprinsesse Mary: Stå sammen for den danske natur21.5.2021 16:35:18 CEST | Pressemeddelelse

Den danske natur byder på et væld af magiske landskaber og vidunderlige dyr, som danskerne har nydt ekstra godt af under Corona-pandemiens lange nedlukninger. Men Danmarks natur er udfordret. Rødlisten 2019 viser, at danske dyre-, plante- og svampearter ikke har fået det bedre siden 2010, og at mange arter fortsat er i risiko for at uddø. Derfor vil H.K.H. Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfonden i et nyt projekt samle danskerne om naturen.