WWF og Ree Park Safari inviterer på lørdag indenfor til lærerig leg om et alvorligt emne

Den største trussel mod klodens vilde dyr er tab af levesteder. Jord og vand bliver udnyttet til produktion, der ødelægger savanner og andre økosystemer fyldt med vigtig biodiversitet. For at sætte fokus på naturkrisen og de vilde dyrs enorme udfordringer afholder WWF’s børneklub, PandaClub, og Ree Park Safari et fælles arrangement på lørdag d. 29. maj.

Løver i Maasai Mara. Arkivfoto af: Greg du Toit / WWF

Vi står midt i en natur- og biodiversitetskrise, som har enorme konsekvenser for livet på kloden. Den største årsag til krisen er ødelæggelse af levesteder. Vi mennesker udnytter jord og vand til alle former for produktion, overudnytter jordens naturlige ressourcer og forurener naturområder. Det resulterer i, at arterne lige nu uddør i et unaturligt højt tempo. Faktisk 100 til 1.000 gange hurtigere end, før vi mennesker indtog jorden.

”Aktiviteterne d. 29. maj i Ree Park Safari skal illustrere nogle af de mange kritiske udfordringer, der truer verdens vilde arter, og hvordan vi i fællesskab kan være med til at hjælpe dem. Vi håber, at denne dag i parken skaber endnu bedre forståelse for naturkrisens konsekvenser i den natur, som ikke er lige i baghaven, og et håb fra børnene om, at arterne har en fremtid,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

En fælles indsats

Dyrene og naturområdet i Masai Mara er både et vigtigt indsatsområde for WWF og Ree Park Safari. Derfor ønsker begge partnere bag arrangementet at give børn og deres familier et levende indblik i, hvilke udfordringer de kenyanske, samt en masse andre dyr, står overfor. Sammen ønsker WWF og Ree Park Safari at bidrage til børns viden om og kærlighed til naturen.

”Hele idéen med PandaClub er, at vi ønsker at skabe en interesse for naturen hos danske børn. Børnene er fremtiden, og de er dybt afhængige af den natur, tidligere generationer har slidt på i så mange år. Derfor er det helt oplagt og meget givende at lave et arrangement med og i Ree Park Safari, hvor vi sammen kan tilbyde børn og deres familier en lærerig leg om et alvorligt emne,” siger Bo Øksnebjerg.

Vær med i et levende brætspil

Lørdag den 29. maj kan børn og deres familier komme til PandaClub-event i Ree Park Safari. Aktiviteterne handler om at konkretisere de udfordringer, dyrene på savannen står overfor. Man kan derfor møde nogle af de spændende dyr, som lever på savannen. Det gælder for eksempel løven, antilopen, strudsen og geparden. I safariparken bliver børnene en del af et levende brætspil, hvor en terning medbragt hjemmefra viser vejen til seks forskellige poster. Ved alle posterne får børnene og deres familier information om dyrene på savannen og bliver testet på både fart og viden.

”Det er vigtigt for os, at vi kan bidrage til børnenes viden om naturen og de fantastiske arter, der kæmper for overlevelse. Det bliver sjovt og lærerigt, og det hele handler jo om, at børnene og deres familier gerne skulle have noget viden og forståelse med hjem, så de ved, at de også selv kan være med til at gøre en forskel,” siger Jesper Stagegaard, direktør i Ree Park Safari.

Fakta

PandaClub er WWF Verdensnaturfondens børneklub for alle børn og familier, der holder af naturens vidundere.

Læs mere om PandaClub her: http://www.pandaclub.dk/

Ree Park Safari er en dansk privatejet organisation, som i mere end 14 år, med et særligt fokus på truede dyrearter, har været med til at stå i spidsen for naturbeskyttelsesprojekter- og programmer.

Læs mere om Ree Park Safari her: https://reepark.dk/

PandaClub-eventet afholdes d. 29. maj 2021.

Børnene skal medbringe egen terning og mobiltelefon.
Alle stationer er udendørs, så husk at klæde jer på efter vejret.

Er du PandaWarrior, kan du komme gratis ind og tage 3 familiemedlemmer (søskende, forældre, bedsteforældre og oldeforældre) med. Du skal blot huske dit PandaWarrior-kort og sygesikring. Hvad er PandaWarrior? Læs mere her: https://www.pandaclub.dk/

(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk

Løver i Maasai Mara. Arkivfoto af: Greg du Toit / WWF

WWF har kontorer i over 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF’s stærke position gør, at vi spiller en væsentlig rolle, når beslutninger skal tages globalt som nationalt. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. WWF Verdensnaturfonden er den danske afdeling af World Wide Fund for Nature.

Nye guides hjælper danskerne til bedre plastikvaner17.6.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. juli er det slut med at bruge engangsplastik som engangsbestik af plastik, plastiktallerkener til engangsbrug og sugerør af plast, når det såkaldte engangsplastikdirektiv træder i kraft. Heldigvis har Tuborg og WWF udviklet en række simple løsningskataloger og guides, der skal hjælpe danskerne, foreninger, koncertsteder og virksomheder med at knække deres plastikvaner – også når det kommer til engangsplastik. En kærkommen gave til de storforbrugende danskere, som årligt smider 33 kg engangsplastik i skraldespanden.

50 fiskebørnehaver skal skabe mere liv i Københavns Havn8.6.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Verdens bedste storby at bade i, lystfiskeri fra kajkanten og et væld af rekreative muligheder. Havnemiljøet i København er blandt verdens bedste, og det skal det også være i fremtiden. WWF og By & Havn installerer i dag, på World Ocean Day, 50 fiskebørnehaver, der skal sikre flere beskyttede levesteder for de mindst 28 fiskearter, der i dag findes i Københavns Havn. Det naturforbedrende projekt er det største af sin art i Nordeuropa og det første store udviklingsprojekt i et femårigt partnerskab mellem By & Havn og WWF.

Fire grønne organisationer overrækker i dag 1,2 millioner underskrifter til Rasmus Prehn på Christiansborg2.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag, onsdag d. 2. juni 2021, overrækker fire grønne organisationer en opfordring fra 18.000 danskere og knap 1,2 millioner EU-borgere til fødevareminister Rasmus Prehn. Underskriverne kræver, at EU skal kæmpe hårdere for verdens skove. Det er et vigtigt skridt i kampen om at få Danmark længere frem i bussen og sætte en stopper for det forbrug og de produkter, der har skov og anden natur på samvittigheden.

H.K.H. Kronprinsesse Mary: Stå sammen for den danske natur21.5.2021 16:35:18 CEST | Pressemeddelelse

Den danske natur byder på et væld af magiske landskaber og vidunderlige dyr, som danskerne har nydt ekstra godt af under Corona-pandemiens lange nedlukninger. Men Danmarks natur er udfordret. Rødlisten 2019 viser, at danske dyre-, plante- og svampearter ikke har fået det bedre siden 2010, og at mange arter fortsat er i risiko for at uddø. Derfor vil H.K.H. Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfonden i et nyt projekt samle danskerne om naturen.

WWF Verdensnaturfonden og Skandinavisk Dyrepark byder børnene velkommen i pinsen til en rundtur i Arktisk21.5.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Varmere klima og smeltende havis ændrer Arktis dramatisk, og i de seneste 50 år er gennemsnitstemperaturen i Arktis steget dobbelt så meget som i resten af verden[1]. Det har store konsekvenser for isbjørnene og de andre vilde arter i Arktis. WWF’s børneklub, PandaClub, og Skandinavisk Dyrepark er derfor gået sammen om ’Ekspedition Isbjørn’ for at give børn en forståelse af klimaforandringernes konsekvenser.