WWF og Ree Park Safari inviterer på lørdag indenfor til lærerig leg om et alvorligt emne

Den største trussel mod klodens vilde dyr er tab af levesteder. Jord og vand bliver udnyttet til produktion, der ødelægger savanner og andre økosystemer fyldt med vigtig biodiversitet. For at sætte fokus på naturkrisen og de vilde dyrs enorme udfordringer afholder WWF’s børneklub, PandaClub, og Ree Park Safari et fælles arrangement på lørdag d. 29. maj.

Løver i Maasai Mara. Arkivfoto af: Greg du Toit / WWF

Vi står midt i en natur- og biodiversitetskrise, som har enorme konsekvenser for livet på kloden. Den største årsag til krisen er ødelæggelse af levesteder. Vi mennesker udnytter jord og vand til alle former for produktion, overudnytter jordens naturlige ressourcer og forurener naturområder. Det resulterer i, at arterne lige nu uddør i et unaturligt højt tempo. Faktisk 100 til 1.000 gange hurtigere end, før vi mennesker indtog jorden.

”Aktiviteterne d. 29. maj i Ree Park Safari skal illustrere nogle af de mange kritiske udfordringer, der truer verdens vilde arter, og hvordan vi i fællesskab kan være med til at hjælpe dem. Vi håber, at denne dag i parken skaber endnu bedre forståelse for naturkrisens konsekvenser i den natur, som ikke er lige i baghaven, og et håb fra børnene om, at arterne har en fremtid,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

En fælles indsats

Dyrene og naturområdet i Masai Mara er både et vigtigt indsatsområde for WWF og Ree Park Safari. Derfor ønsker begge partnere bag arrangementet at give børn og deres familier et levende indblik i, hvilke udfordringer de kenyanske, samt en masse andre dyr, står overfor. Sammen ønsker WWF og Ree Park Safari at bidrage til børns viden om og kærlighed til naturen.

”Hele idéen med PandaClub er, at vi ønsker at skabe en interesse for naturen hos danske børn. Børnene er fremtiden, og de er dybt afhængige af den natur, tidligere generationer har slidt på i så mange år. Derfor er det helt oplagt og meget givende at lave et arrangement med og i Ree Park Safari, hvor vi sammen kan tilbyde børn og deres familier en lærerig leg om et alvorligt emne,” siger Bo Øksnebjerg.

Vær med i et levende brætspil

Lørdag den 29. maj kan børn og deres familier komme til PandaClub-event i Ree Park Safari. Aktiviteterne handler om at konkretisere de udfordringer, dyrene på savannen står overfor. Man kan derfor møde nogle af de spændende dyr, som lever på savannen. Det gælder for eksempel løven, antilopen, strudsen og geparden. I safariparken bliver børnene en del af et levende brætspil, hvor en terning medbragt hjemmefra viser vejen til seks forskellige poster. Ved alle posterne får børnene og deres familier information om dyrene på savannen og bliver testet på både fart og viden.

”Det er vigtigt for os, at vi kan bidrage til børnenes viden om naturen og de fantastiske arter, der kæmper for overlevelse. Det bliver sjovt og lærerigt, og det hele handler jo om, at børnene og deres familier gerne skulle have noget viden og forståelse med hjem, så de ved, at de også selv kan være med til at gøre en forskel,” siger Jesper Stagegaard, direktør i Ree Park Safari.

Fakta

PandaClub er WWF Verdensnaturfondens børneklub for alle børn og familier, der holder af naturens vidundere.

Læs mere om PandaClub her: http://www.pandaclub.dk/

Ree Park Safari er en dansk privatejet organisation, som i mere end 14 år, med et særligt fokus på truede dyrearter, har været med til at stå i spidsen for naturbeskyttelsesprojekter- og programmer.

Læs mere om Ree Park Safari her: https://reepark.dk/

PandaClub-eventet afholdes d. 29. maj 2021.

Børnene skal medbringe egen terning og mobiltelefon.
Alle stationer er udendørs, så husk at klæde jer på efter vejret.

Er du PandaWarrior, kan du komme gratis ind og tage 3 familiemedlemmer (søskende, forældre, bedsteforældre og oldeforældre) med. Du skal blot huske dit PandaWarrior-kort og sygesikring. Hvad er PandaWarrior? Læs mere her: https://www.pandaclub.dk/

(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk

Løver i Maasai Mara. Arkivfoto af: Greg du Toit / WWF

WWF har kontorer i over 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF’s stærke position gør, at vi spiller en væsentlig rolle, når beslutninger skal tages globalt som nationalt. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. WWF Verdensnaturfonden er den danske afdeling af World Wide Fund for Nature.

Regeringen overser vigtigt klimaværn i finanslovsforslaget15.9.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Nicolai Wammen fremlagde d. 30. august regeringens forslag til finansloven 2022. Ifølge ministeren er det tid til at ’lette foden fra speederen’, da det går ’rigtig, rigtig godt for dansk økonomi’. Det er positivt, men spørger man WWF Verdensnaturfonden, mangler forslaget blandt andet fokus på havet, der er et af de absolut vigtigste værn i klimakampen - med et kæmpe økonomisk potentiale.

Virksomhed tager første skridt mod verdensrekord i Københavns Havn9.9.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Stromma Danmark lægger kanalbåde til, når tusindvis af Københavnere og turister hvert år sejler på havnerundfart i Københavns kanaler. En stor del af virksomhedens aktiviteter hører til på vandet, og Stromma har derfor en vision om at holde havnen ren. Et tre-årigt partnerskab med WWF Verdensnaturfonden bidrager til netop den vision, og næste projekt er i gang. Stromma og WWF installerer i dag 20 fiskehoteller, der bringer Københavns Havn tæt på verdensrekord.

’Earth Overshoot Day’ ligger endnu engang tidligere i år - men Corona har vist os vejen29.7.2021 07:02:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag, 29. juli, er jordens naturressourcer opbrugt for hele 2021. Dermed ligger ’Earth Overshoot Day’, som er dagen, hvor alle jordens ressourcer er opbrugt, og kloden begynder at gå i minus, tre uger tidligere end sidste år. Kun to gange tidligere har det set værre ud for planeten - et tydeligt signal om, at vi mennesker misbruger verdens ressourcer på bekostning af naturen. Men ifølge WWF Verdensnaturfonden er der en vej ud af mørket, der både vil gøre os rigere og give os mere natur.

H.K.H Kronprinsessen og WWF jubler: Der er håb for den danske natur21.6.2021 10:45:24 CEST | Pressemeddelelse

Flere tusinde højkvalitetsbilleder af den danske natur er på bare tre uger blevet delt under hashtagget #ForNaturenWWF, som er hjertet i H.K.H Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfondens fælles fremstød for den danske natur. Danskernes kærlighed til naturen er overvældende, og det store engagement er et vigtigt skridt i kampen for at beskytte den vilde danske natur og de mange truede arter.

Nye guides hjælper danskerne til bedre plastikvaner17.6.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. juli er det slut med at bruge engangsplastik som engangsbestik af plastik, plastiktallerkener til engangsbrug og sugerør af plast, når det såkaldte engangsplastikdirektiv træder i kraft. Heldigvis har Tuborg og WWF udviklet en række simple løsningskataloger og guides, der skal hjælpe danskerne, foreninger, koncertsteder og virksomheder med at knække deres plastikvaner – også når det kommer til engangsplastik. En kærkommen gave til de storforbrugende danskere, som årligt smider 33 kg engangsplastik i skraldespanden.