WWF og Ree Park Safari inviterer på lørdag indenfor til lærerig leg om et alvorligt emne

Den største trussel mod klodens vilde dyr er tab af levesteder. Jord og vand bliver udnyttet til produktion, der ødelægger savanner og andre økosystemer fyldt med vigtig biodiversitet. For at sætte fokus på naturkrisen og de vilde dyrs enorme udfordringer afholder WWF’s børneklub, PandaClub, og Ree Park Safari et fælles arrangement på lørdag d. 29. maj.
Løver i Maasai Mara. Arkivfoto af: Greg du Toit / WWF

Vi står midt i en natur- og biodiversitetskrise, som har enorme konsekvenser for livet på kloden. Den største årsag til krisen er ødelæggelse af levesteder. Vi mennesker udnytter jord og vand til alle former for produktion, overudnytter jordens naturlige ressourcer og forurener naturområder. Det resulterer i, at arterne lige nu uddør i et unaturligt højt tempo. Faktisk 100 til 1.000 gange hurtigere end, før vi mennesker indtog jorden.

”Aktiviteterne d. 29. maj i Ree Park Safari skal illustrere nogle af de mange kritiske udfordringer, der truer verdens vilde arter, og hvordan vi i fællesskab kan være med til at hjælpe dem. Vi håber, at denne dag i parken skaber endnu bedre forståelse for naturkrisens konsekvenser i den natur, som ikke er lige i baghaven, og et håb fra børnene om, at arterne har en fremtid,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

En fælles indsats

Dyrene og naturområdet i Masai Mara er både et vigtigt indsatsområde for WWF og Ree Park Safari. Derfor ønsker begge partnere bag arrangementet at give børn og deres familier et levende indblik i, hvilke udfordringer de kenyanske, samt en masse andre dyr, står overfor. Sammen ønsker WWF og Ree Park Safari at bidrage til børns viden om og kærlighed til naturen.

”Hele idéen med PandaClub er, at vi ønsker at skabe en interesse for naturen hos danske børn. Børnene er fremtiden, og de er dybt afhængige af den natur, tidligere generationer har slidt på i så mange år. Derfor er det helt oplagt og meget givende at lave et arrangement med og i Ree Park Safari, hvor vi sammen kan tilbyde børn og deres familier en lærerig leg om et alvorligt emne,” siger Bo Øksnebjerg.

Vær med i et levende brætspil

Lørdag den 29. maj kan børn og deres familier komme til PandaClub-event i Ree Park Safari. Aktiviteterne handler om at konkretisere de udfordringer, dyrene på savannen står overfor. Man kan derfor møde nogle af de spændende dyr, som lever på savannen. Det gælder for eksempel løven, antilopen, strudsen og geparden. I safariparken bliver børnene en del af et levende brætspil, hvor en terning medbragt hjemmefra viser vejen til seks forskellige poster. Ved alle posterne får børnene og deres familier information om dyrene på savannen og bliver testet på både fart og viden.

”Det er vigtigt for os, at vi kan bidrage til børnenes viden om naturen og de fantastiske arter, der kæmper for overlevelse. Det bliver sjovt og lærerigt, og det hele handler jo om, at børnene og deres familier gerne skulle have noget viden og forståelse med hjem, så de ved, at de også selv kan være med til at gøre en forskel,” siger Jesper Stagegaard, direktør i Ree Park Safari.

Fakta

PandaClub er WWF Verdensnaturfondens børneklub for alle børn og familier, der holder af naturens vidundere.

Læs mere om PandaClub her: http://www.pandaclub.dk/

Ree Park Safari er en dansk privatejet organisation, som i mere end 14 år, med et særligt fokus på truede dyrearter, har været med til at stå i spidsen for naturbeskyttelsesprojekter- og programmer.

Læs mere om Ree Park Safari her: https://reepark.dk/

PandaClub-eventet afholdes d. 29. maj 2021.

Børnene skal medbringe egen terning og mobiltelefon.
Alle stationer er udendørs, så husk at klæde jer på efter vejret.

Er du PandaWarrior, kan du komme gratis ind og tage 3 familiemedlemmer (søskende, forældre, bedsteforældre og oldeforældre) med. Du skal blot huske dit PandaWarrior-kort og sygesikring. Hvad er PandaWarrior? Læs mere her: https://www.pandaclub.dk/

(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk

Løver i Maasai Mara. Arkivfoto af: Greg du Toit / WWF

WWF har kontorer i over 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF’s stærke position gør, at vi spiller en væsentlig rolle, når beslutninger skal tages globalt som nationalt. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. WWF Verdensnaturfonden er den danske afdeling af World Wide Fund for Nature.

Pindsvinets levesteder forsvinder, men danskerne kan hjælpe dem25.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks pindsvin mangler levesteder, og det får dem til at søge ind i den bynære natur og i danskernes haver. I april og maj vågner pindsvinene fra vinterdvale, men med fem gode råd kan danskerne hjælpe de fredede dyr i egne haver. Bag rådene står WWF Verdensnaturfonden og pindsvineforsker Sophie Lund Rasmussen, der med støtte fra Nordea-fonden står bag Danmarks pindsvinetælling i august.