Lidl Danmark

World Cleanup Day: Lidl sætter skub i landsdækkende skraldeindsamling

Del

Lørdag d. 19. september løber World Cleanup Day atter af stablen, hvor frivillige samles over hele Danmark for at indsamle skrald i naturen. Indsamlingerne er for andet år i træk organiseret af ungdomsnetværket JCI med Lidl som hovedsponsor.

Aarhus var en af de byer, hvor der sidste år blev indsamlet over 380 kilo skrald på World Cleanup Day. Foto: Lidl
Aarhus var en af de byer, hvor der sidste år blev indsamlet over 380 kilo skrald på World Cleanup Day. Foto: Lidl

Efterladt skrald i den danske natur er stadig et problem. Derfor inviteres alle danskere til at give deres bidrag til den verdensomspændende skraldeindsamling, World Cleanup Day, lørdag d. 19. september.

Udstyret med pose, handske, tang, egen maske og godt humør, kan frivillige – børn som voksne – gå på jagt efter affald, der var blevet efterladt i naturområder i og omkring deres by.

Det er ungdomsnetværket JCI, Junior Champer International, der står bag organiseringen de seks indsamlinger rundt om i Danmark. Initiativet får for andet år i træk støtte af Lidl som hovedsponsor, som også står for forplejning til alle, der har lyst til at bruge et par timer af deres lørdag i den gode sags tjeneste.

Sidste år blev der indsamlet mere end 11,5 ton skrald i Danmark på World Cleanup Day.

”Affald i naturen er desværre stadig et stort problem. Derfor er indsamlinger som disse så vigtige. Ikke nok med, at vi får fjernet en masse skrald fra naturen – vi får også sat fokus på problematikken. Jeg tager virkelig hatten af for de frivillige hos JCI, som knokler for at få det til at ske. Det er en fornøjelse at samarbejde med dem”, siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl Danmark, som også selv planlægger at deltage på dagen.

”I JCI Danmark ligger World Cleanup Day os meget kært. Dagen er en opfordring til sammenhold, til at gøre en forskel og lære nye vaner. Derfor er jeg glad for, at vi nu, med Lidl i ryggen, kan invitere danskere, der deler vores passion for en renere natur til indsamlinger på tværs af landet”, siger Jacob Lynge, JCI-koordinator for World Cleanup Day.

Engagementet fra Lidl er en del af kædens CSR-strategi, hvor mindre affald i naturen og reduktion af plastik er i centrum.

JCI organiserer i år affaldsindsamlinger i en seks danske byer. Blandt andre Thy, Slagelse, Viborg, Horsens, Ringkøbing-Skjern og Køgebugt.

Derudover samler den danske miljøorganisation Plastic Change alle indsamlingsaktiviteter i Danmark på deres hjemmeside: www.plasticchange.dk

For yderligere information, kontakt:

Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68

Vil du vide mere om World Cleanup Day og måske deltage på selve dagen?

Læs mere og følg med på:

Om Plastic Change

Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder internationalt. Vi skaber opmærksomhed om konsekvenserne af den voksende forurening med plastik i havene og miljøet i det hele taget. Vi arbejder med dokumentation, formidling og løsninger, der skal sætte fokus på plastikforurening over for befolkningen, industrien og politikerne.

Lidl: På vej mod i morgenHos Lidl indgår plaststrategien som en fast del af den samlede CSR-strategi og bestræbelserne på at træffe ansvarlige miljøbevidste valg. Lidl har forpligtet sig til at mindske det overordnede forbrug af plastikemballage med 20 procent, at udskifte 100 procent af plastikemballagen med mere miljørigtige og genanvendelige materialer, samt at erstatte alle nuværende frugt og grønt-poser med mere miljørigtige alternativer inden 2025.

Læs mere om Lidl Danmarks plastikstrategi her: om.lidl.dk/ansvarlighed

Om REset Plastic

Schwarz-gruppen er med sine to detailkoncernselskaber, Lidl og Kaufland, en af de største internationale detailhandlere. Den er opmærksom på sit ansvar over for miljøet og tager det videre. Med REset Plastic har koncernen udviklet en holistisk internationalt anvendt strategi, indeholdende fem handlingsområder: fra undgåelse og design, til genanvendelse og fjernelse, til innovation og uddannelse. Dermed bliver visionen om "mindre plastik - lukkede kredsløb" en realitet.

De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen”:

REduce: Vi reducerer - hvor det er bæredygtigt muligt - plast. Ikke kun i emballage!

REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.

REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.

REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.

REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.

Lær mere: reset-plastic.com

Nøgleord

Billeder

Aarhus var en af de byer, hvor der sidste år blev indsamlet over 380 kilo skrald på World Cleanup Day. Foto: Lidl
Aarhus var en af de byer, hvor der sidste år blev indsamlet over 380 kilo skrald på World Cleanup Day. Foto: Lidl
Download

Information om Lidl Danmark

Lidl Danmark
Lidl Danmark
Profilvej 9
6000 Kolding

7635 0000http://www.lidl.dk
  • 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 130 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
  • Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
  • Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Kunstig intelligens giver Lidls kunder inspiration til madlavningen i nyt opskriftsunivers i Lidl Plus-appen29.3.2021 09:39:56 CEST | Pressemeddelelse

Fra i dag får Lidls kunder præsenteret lækre opskrifter til inspiration i madlavningen i dagligvarekædens kundeapp, Lidl Plus. Lidl lancerer nemlig et helt nyt opskriftmodul med 750 opskrifter i Lidl Plus, der bruger kunstig intelligens til at udvælge inspirerende – og personlige - opskrifter ud fra den enkelte kundes tidligere indkøb af madvarer.

Overskudsmad fra Lidl hjælper socialt udsatte i påsken: Blå Kors deler tusindvis af poser med madvarer ud over hele Danmark24.3.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Påskehelligdagene er en helt særlig tid for den sociale hjælpeorganisation Blå Kors. De oplever i stigende grad flere trængte familier, som har brug for en ekstra håndsrækning i højtiderne. Derfor uddeler Blå Kors i år overskudsmad i samarbejde med dagligvarekæden Lidl, som doneres fra Lidls butikker, til glæde for brugere af familienetværk, væresteder og beboere på botilbud.

Lidl vinder endnu engang prestigefyldt, international pris for bedste europæiske private label-produkt17.3.2021 11:29:42 CET | Pressemeddelelse

Lidl Danmark vinder den prestigefyldte, internationale pris ’European Private Label Award’ for sin økologiske kokossorbet, der er en del af WH-serien, som stjernekokken Wassim Hallal står bag. Prisen uddeles i kategorien ’Frozen Food’ og er en af 11 kategorier, hvor de bedste private label-produkter fra 17 europæiske lande har kæmpet om priser. Lidl havde i alt fem danskproducerede produkter nomineret.

Universitet kårer Lidl som bedste praktikplads15.3.2021 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Nedlukning, online-undervisning og forsamlingsforbud. Det er ikke let at være specialestuderende i en coronatid. Men for Caja Skovning Schmidt har en praktikplads hos Lidl både ført til et specialesamarbejde og et nyt studiejob. For Lidl var det også en succes. Foruden en ny kollega, modtager dagligvarekæden nu en pris for bedste praktikplads – International Virksomhedskommunikation (IVK) på Syddansk Universitet (SDU) står bag prisoverrækkelsen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum