Wonderful Copenhagen vil skabe større spredning i hovedstadens turisme gennem markedsføring

Turisterne i hovedstaden skal bevæge sig mere rundt i byen, tage på ture ud af byen og i endnu højere grad komme i løbet af hele året. Det er målet for Wonderful Copenhagen, og midlet er den internationale markedsføring af byen, som fremover bl.a. vil undlade Nyhavn.

Turismeudviklingen i Danmarks hovedstad skal være bæredygtig. Det er målet for Wonderful Copenhagen, og det forudsætter bl.a., at der opbakning til turismeudviklingen hos de lokale.

Modsat flere europæiske byer, hvor der er store udfordringer med negative stemninger i forhold til turister, er København i en helt anden situation. Et stort flertal på over 80 pct. af københavnerne bakker op om, at deres by fortsat skal markedsføres som destination for rejsende. Det fremgår af Wonderful Copenhagens analyser, der samtidig viser, at borgerne i København i høj grad føler stolthed over, at folk ude i verden vælger netop København som mål for deres rejse. Sideløbende er der stor bevidsthed blandt borgerne i hovedstaden om, at turismen skaber økonomisk værdi for byen i form af omsætning og job, men også værdi ved at danne grundlag for et stort udbud af eks. restauranter og kulturoplevelser.

”I København er vi i den situation, at der samlet set er stor opbakning fra de lokale, og det giver os både en mulighed for og en pligt til at handle proaktivt i forhold til at mindske de udfordringer, der kommer, når flere mennesker fremover vil besøge byen.  Derfor ændrer vi nu strategien for, hvilke fortællinger og attraktioner, der skal markedsføre hovedstaden – så vi breder byen endnu mere ud over for de besøgende,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Resten af hovedstaden i stedet for Nyhavn

Eksempelvis vil Nyhavn ikke længere indgå i markedsføringen af hovedstaden, og hovedparten af indholdet i markedsføringen vil handle om områder uden for Indre By. Samtidig vil 75 pct. af Wonderful Copenhagens digitale markedsføring fokusere på hovedstaden som rejsedestination om efteråret, i vintermånederne og om foråret – uden for højsæsonen.

”Turister vil fortsat i høj grad besøge Indre By og de mange og kendte attraktioner. Vi arbejder på at skabe en større spredning i turismen, både geografisk og sæsonmæssigt. Vores analyser viser, at de rejsende er interesserede i at kombinere storbyen med oplevelser uden for byen. Samtidig kan vi se, at jo flere bydele de besøger, jo mere tilfredse rejser de hjem. Så potentialet for at skabe større spredning er tilstede, og det kan og skal vores markedsføring bidrage til,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Det er dog ikke i hele Indre By, der er udfordringer, så derfor vil Wonderful Copenhagen arbejde mere differentieret med Indre By fremover. Ud over ændringerne i indholdet i markedsføring af hovedstaden arbejder Wonderful Copenhagen bl.a. på at udvikle ultralokale turismestrategier for specifikke områder i Indre By. Et arbejde, der vil foregå i tæt dialog med mange lokale kræfter, herunder Indre Bys lokalråd.

Arbejdet med at skabe større geografisk og sæsonmæssig spredning af de besøgende i hovedstaden er en del af den strategi for bæredygtig turisme, Tourism for Good, som Wonderful Copenhagen lancerede ved udgangen af sidste år.

Head of corporate communication
mail: ufh@woco.dk

Wonderful Copenhagen: Milliardtab nu, større risiko på sigt16.3.2020 12:34:24 CETPressemeddelelse

Store kongresser, der aflyses. Krydstogtskibe, der ikke anløber. Og internationale storbyturister, der bliver væk, mens Danmark og store dele af verden lukkes ned. Det betyder kæmpe tab for hovedstadens turisme, som årligt omsætter for 50 mia. kr., svarende til ca. 40% af omsætningen i dansk turisme. Kigger man helt aktuelt på marts og april, hvor Danmark indtil videre er lukket ned for indrejse frem til midten af april, skal tabet også tælles i milliarder. Wonderful Copenhagen beregner et tab i turismeomsætning i hovedstaden for de to måneder på omkring 3,7 mia. kr. Og det tal dækker alene over tabet i omsætning fra internationale gæster. Tælles maj måned med, hedder tallet 6 mia. kr. ”Over halvdelen af turisterne i hovedstaden er internationale, og de forbruger væsentlig mere end gennemsnittet. Så ja, det slår ekstra hårdt i hovedstaden, når grænserne lukkes, og den internationale turisme går i stå. Lige nu bløder turismens mange virksomheder, og deres tab er også samfundets tab. Sid