Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen vil skabe større spredning i hovedstadens turisme gennem markedsføring

Del

Turisterne i hovedstaden skal bevæge sig mere rundt i byen, tage på ture ud af byen og i endnu højere grad komme i løbet af hele året. Det er målet for Wonderful Copenhagen, og midlet er den internationale markedsføring af byen, som fremover bl.a. vil undlade Nyhavn.

Turismeudviklingen i Danmarks hovedstad skal være bæredygtig. Det er målet for Wonderful Copenhagen, og det forudsætter bl.a., at der opbakning til turismeudviklingen hos de lokale.

Modsat flere europæiske byer, hvor der er store udfordringer med negative stemninger i forhold til turister, er København i en helt anden situation. Et stort flertal på over 80 pct. af københavnerne bakker op om, at deres by fortsat skal markedsføres som destination for rejsende. Det fremgår af Wonderful Copenhagens analyser, der samtidig viser, at borgerne i København i høj grad føler stolthed over, at folk ude i verden vælger netop København som mål for deres rejse. Sideløbende er der stor bevidsthed blandt borgerne i hovedstaden om, at turismen skaber økonomisk værdi for byen i form af omsætning og job, men også værdi ved at danne grundlag for et stort udbud af eks. restauranter og kulturoplevelser.

”I København er vi i den situation, at der samlet set er stor opbakning fra de lokale, og det giver os både en mulighed for og en pligt til at handle proaktivt i forhold til at mindske de udfordringer, der kommer, når flere mennesker fremover vil besøge byen.  Derfor ændrer vi nu strategien for, hvilke fortællinger og attraktioner, der skal markedsføre hovedstaden – så vi breder byen endnu mere ud over for de besøgende,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Resten af hovedstaden i stedet for Nyhavn

Eksempelvis vil Nyhavn ikke længere indgå i markedsføringen af hovedstaden, og hovedparten af indholdet i markedsføringen vil handle om områder uden for Indre By. Samtidig vil 75 pct. af Wonderful Copenhagens digitale markedsføring fokusere på hovedstaden som rejsedestination om efteråret, i vintermånederne og om foråret – uden for højsæsonen.

”Turister vil fortsat i høj grad besøge Indre By og de mange og kendte attraktioner. Vi arbejder på at skabe en større spredning i turismen, både geografisk og sæsonmæssigt. Vores analyser viser, at de rejsende er interesserede i at kombinere storbyen med oplevelser uden for byen. Samtidig kan vi se, at jo flere bydele de besøger, jo mere tilfredse rejser de hjem. Så potentialet for at skabe større spredning er tilstede, og det kan og skal vores markedsføring bidrage til,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Det er dog ikke i hele Indre By, der er udfordringer, så derfor vil Wonderful Copenhagen arbejde mere differentieret med Indre By fremover. Ud over ændringerne i indholdet i markedsføring af hovedstaden arbejder Wonderful Copenhagen bl.a. på at udvikle ultralokale turismestrategier for specifikke områder i Indre By. Et arbejde, der vil foregå i tæt dialog med mange lokale kræfter, herunder Indre Bys lokalråd.

Arbejdet med at skabe større geografisk og sæsonmæssig spredning af de besøgende i hovedstaden er en del af den strategi for bæredygtig turisme, Tourism for Good, som Wonderful Copenhagen lancerede ved udgangen af sidste år. 

Kontakter

Wonderful Copenhagen
Head of corporate communication
Uffe Hartmann
mail: ufh@woco.dk
Mobil: 21 73 98 90

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Historisk stor kampagne skal få internationale turister tilbage til hovedstaden29.6.2021 07:59:54 CEST | Pressemeddelelse

Efter den internationale turisme i hovedstaden blev ramt benhårdt af pandemien i 2020 og fortsat også i 2021, er det nu rigtig glædeligt, at smittetrykket er faldet betragteligt i en lang række lande, og at rejserestriktionerne dermed også lempes og muliggør international markedsføring af hovedstaden igen. Derfor går en ny, stor kampagne nu i gang på tværs af hovedstadens primære internationale turismemarkeder, herunder både nabolandene Norge, Sverige og Tyskland og de sydeuropæiske markeder Frankrig og Italien samt det vigtige oversøiske marked USA. I de to andre vigtige markeder Storbritannien og Kina gør situationen dog, at de ikke er omfattet af kampagnen på nuværende tidspunkt. Dog følges situationen i Storbritannien meget nøje, så kampagnen også kan igangsættes her, så snart de lokale restriktioner løftes. De internationale gæster udgør hovedparten af turismen i hovedstaden, som derfor også er afhængig af en bredere markedssammensætning end dansk turisme generelt. ”Jeg er rigtig

Bookingtal for hoteller i København: Endnu en katastrofal sommer truer hovedstadens turisme10.5.2021 07:34:32 CEST | Pressemeddelelse

Hele 85% under normalt niveau og markant lavere end sidste sommer, hvor krisen også hærgede hovedstadens turisme. Det er virkeligheden i de nye bookingtal for hotellerne i København. Turismen uden for København satte sidste sommer og efterår, juli – oktober, ny rekord i antal overnatninger, primært i feriehusene, som i den periode havde en fremgang på 2,1 mio. overnatninger i forhold til før krisen. Samtidig sendte pandemien hovedstadens turisme i gulvet, hvor erhvervet havde sin værste sæson i dette årtusinde og afsluttede året med en tabt omsætning på næsten 28 mia. kr. Og nu, på tærsklen til den forestående sommersæson 2021, trækker de mørke skyer sig igen op over den hårdt pressede hovedstadsturisme, hvor de internationale gæster normalvis udgør hovedparten af omsætningen. Her ligger antallet af bookede hotelværelser i København for juni og juli samlet set på nuværende tidspunkt 51 pct. under niveauet for de samme måneder, målt på samme tidspunkt sidste år. Og målt i forhold til ni

Nye tal: Turismen i København taber omsætning for 8,6 mia. kr. på tre måneder11.8.2020 09:21:45 CEST | Pressemeddelelse

Allerede inden sommersæsonen gik i gang, var udsigterne blodrøde for turismen i København. Og nu, hvor det, der skulle have den travleste sæson, er ved at være ovre, sætter Wonderful Copenhagen tal på, hvad den katastrofale sommersæson betyder i tabt omsætning. Og det er dyster læsning. Den tabte omsætning fra turister i København for juni, juli og august opgøres nu til 8,6 mia. kr. Et tal, der er baseret på dugfriske overnatningstal for juni, solgte hotelværelser i juli og bookingtallene for august. ”Tallene taler sig eget tydelige og meget alvorlige sprog. En nedgang i den samlede omsætning i turismen i København på 8,6 mia. kr. for de tre sommermåneder er en katastrofe for erhvervets mange virksomheder. Og for samfundet betyder den kæmpe nedgang i omsætning desværre både masser af tabte job og tabte skatteindtægter i de tre måneder på 2,6 mia. kr.,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. København har normalt en stor tiltrækningskraft på internati

Wonderful Copenhagen: Milliardtab nu, større risiko på sigt16.3.2020 12:34:24 CET | Pressemeddelelse

Store kongresser, der aflyses. Krydstogtskibe, der ikke anløber. Og internationale storbyturister, der bliver væk, mens Danmark og store dele af verden lukkes ned. Det betyder kæmpe tab for hovedstadens turisme, som årligt omsætter for 50 mia. kr., svarende til ca. 40% af omsætningen i dansk turisme. Kigger man helt aktuelt på marts og april, hvor Danmark indtil videre er lukket ned for indrejse frem til midten af april, skal tabet også tælles i milliarder. Wonderful Copenhagen beregner et tab i turismeomsætning i hovedstaden for de to måneder på omkring 3,7 mia. kr. Og det tal dækker alene over tabet i omsætning fra internationale gæster. Tælles maj måned med, hedder tallet 6 mia. kr. ”Over halvdelen af turisterne i hovedstaden er internationale, og de forbruger væsentlig mere end gennemsnittet. Så ja, det slår ekstra hårdt i hovedstaden, når grænserne lukkes, og den internationale turisme går i stå. Lige nu bløder turismens mange virksomheder, og deres tab er også samfundets tab. Sid

Flere krydstogtgæster i 2020 forlænger sæsonen i danske havne24.2.2020 09:46:37 CET | Pressemeddelelse

Danmark tager i 2020 imod flere krydstogtgæster end før, og den fremgang føres an af en række havne landet rundt. Således kan både Aarhus, Aalborg, Kalundborg og Bornholm i det nye år forvente stor fremgang i antallet af gæster, der kommer sejlende til. De 10 danske havne, der samarbejder om at udvikle krydstogtturismen, får til sammen besøg af omkring 1,2 mio. gæster i 2020, det er en fremgang på ca. 80.000 fra året før, og gæsterne kommer i højere grad end tidligere rundt i hele landet. København er stadig landets største destination for krydstogt, og samtidig en populær destination for turnaround – der, hvor krydstogtet begynder og slutter og derfor tager nye gæster ombord og sætter andre af, hvilket giver gæsterne længere tid til at bevæge sig rundt og forbruge af destinationens oplevelser. Og mens antallet af krydstogtskibe, der lægger til i København i 2020, er på niveau med året før, stiger antallet af skibe, der lægger til i de øvrige danske havne i år til 225 fra 186 sidste år

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum