Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen vil skabe større spredning i hovedstadens turisme gennem markedsføring

Del

Turisterne i hovedstaden skal bevæge sig mere rundt i byen, tage på ture ud af byen og i endnu højere grad komme i løbet af hele året. Det er målet for Wonderful Copenhagen, og midlet er den internationale markedsføring af byen, som fremover bl.a. vil undlade Nyhavn.

Turismeudviklingen i Danmarks hovedstad skal være bæredygtig. Det er målet for Wonderful Copenhagen, og det forudsætter bl.a., at der opbakning til turismeudviklingen hos de lokale.

Modsat flere europæiske byer, hvor der er store udfordringer med negative stemninger i forhold til turister, er København i en helt anden situation. Et stort flertal på over 80 pct. af københavnerne bakker op om, at deres by fortsat skal markedsføres som destination for rejsende. Det fremgår af Wonderful Copenhagens analyser, der samtidig viser, at borgerne i København i høj grad føler stolthed over, at folk ude i verden vælger netop København som mål for deres rejse. Sideløbende er der stor bevidsthed blandt borgerne i hovedstaden om, at turismen skaber økonomisk værdi for byen i form af omsætning og job, men også værdi ved at danne grundlag for et stort udbud af eks. restauranter og kulturoplevelser.

”I København er vi i den situation, at der samlet set er stor opbakning fra de lokale, og det giver os både en mulighed for og en pligt til at handle proaktivt i forhold til at mindske de udfordringer, der kommer, når flere mennesker fremover vil besøge byen.  Derfor ændrer vi nu strategien for, hvilke fortællinger og attraktioner, der skal markedsføre hovedstaden – så vi breder byen endnu mere ud over for de besøgende,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Resten af hovedstaden i stedet for Nyhavn

Eksempelvis vil Nyhavn ikke længere indgå i markedsføringen af hovedstaden, og hovedparten af indholdet i markedsføringen vil handle om områder uden for Indre By. Samtidig vil 75 pct. af Wonderful Copenhagens digitale markedsføring fokusere på hovedstaden som rejsedestination om efteråret, i vintermånederne og om foråret – uden for højsæsonen.

”Turister vil fortsat i høj grad besøge Indre By og de mange og kendte attraktioner. Vi arbejder på at skabe en større spredning i turismen, både geografisk og sæsonmæssigt. Vores analyser viser, at de rejsende er interesserede i at kombinere storbyen med oplevelser uden for byen. Samtidig kan vi se, at jo flere bydele de besøger, jo mere tilfredse rejser de hjem. Så potentialet for at skabe større spredning er tilstede, og det kan og skal vores markedsføring bidrage til,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Det er dog ikke i hele Indre By, der er udfordringer, så derfor vil Wonderful Copenhagen arbejde mere differentieret med Indre By fremover. Ud over ændringerne i indholdet i markedsføring af hovedstaden arbejder Wonderful Copenhagen bl.a. på at udvikle ultralokale turismestrategier for specifikke områder i Indre By. Et arbejde, der vil foregå i tæt dialog med mange lokale kræfter, herunder Indre Bys lokalråd.

Arbejdet med at skabe større geografisk og sæsonmæssig spredning af de besøgende i hovedstaden er en del af den strategi for bæredygtig turisme, Tourism for Good, som Wonderful Copenhagen lancerede ved udgangen af sidste år. 

Kontakter

Wonderful Copenhagen
Head of corporate communication
Uffe Hartmann
mail: ufh@woco.dk
Mobil: 21 73 98 90

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

København fortsat blandt verdens 10 bedste sportsbyer30.4.2019 14:42:12 CESTPressemeddelelse

Danmarks hovedstad har i en årrække positioneret sig globalt som værtsby for internationale sportevents og er med på top-10-listen over de bedste sportsbyer i verden, som netop er offentliggjort. Listen hedder Global Sports Cities Index, som det anerkendte britiske bureau Sportcal står bag, og har i år Tokyo på førstepladsen. Der er hård international konkurrence mellem storbyerne om at vinde værtskaber af internationale sportevents, og med en 9. plads på listen, et enkelt ryk ned fra sidste års 8. plads, fastholder København sin plads i top-10. Listen udkommer hvert år, og her vurderes verdens byer på baggrund af deres værtskaber af internationale sportevents. For Københavns vedkommende bl.a. VM i ishockey, en af verdens største sportevents, som København og Herning var vært for i maj sidste år, og hvor Royal Arena i København lagde is til finalekampene. ”Det er rigtig flot, at København kan fastholde sin position blandt verdens 10 bedste sportsbyer. Sportevents skaber ikke kun liv i

Nye analyser fra Wonderful Copenhagen: Bæredygtig turismeudvikling skal sikre fremtidens vækst8.3.2019 11:30:00 CETPressemeddelelse

Hvordan kan Danmarks hovedstad udvikle sig som turistdestination frem mod 2030, så turismen skaber vækst, jobs og bidrag til velfærdssamfundet og samtidig bliver en løftestang for en positiv udvikling af København? Det spørgsmål er udgangspunktet for en række anbefalinger, som i dag blev præsenteret på Københavns Rådhus. Anbefalinger, som Wonderful Copenhagen har formuleret på baggrund af et nyt, stort analyseprojekt, 10XCOPENHAGEN. Turismen er i dag af meget stor betydning for byen, og den betydning bliver kun større med årene. Eks. bidrager turismen i hovedstaden årligt med en omsætning på knap 42 mia. kr. og skaber beskæftigelse til ca. 49.000 borgere. Resultaterne af det nye analyseprojekt viser bl.a., at borgerne i København generelt bakker op om, at der fortsat skal arbejdes på at tiltrække flere turister til byen – på den rigtige måde. Samtidig svarer 8 ud af 10 af hovedstadens internationale besøgende i analyserne, at de i høj grad har fået indfriet deres forventninger til besø

Danmark sætter ny rekord i indtjeningen fra krydstogtgæster i 201914.2.2019 08:23:35 CETPressemeddelelse

Danmark er et populært land at besøge ad søvejen, og i det nye år vil de danske krydstogthavne fra Skagen i nord til Rønne i øst til sammen sætte ny rekord med over 1,2 mio. gæster. Selvom København stadig er den største danske destination for krydstogt, er andelen af krydstogtgæsterne, som besøger de øvrige havne rundt i Danmark, stigende. I år får havnene uden for hovedstaden for første gang nogensinde næsten en kvart mio. gæster samlet set. Skibene, der lægger til i Danmark, sejler videre rundt i Østersøen, der er en af de populæreste regioner på det globale søkort for krydstogtskibe. Østersøen er samtidig den region i verden, der har de strengeste miljøkrav til krydstogtskibe. Miljøkravene har bl.a. bevirket, at krydstogtskibene i Østersøregionen, og dermed i Danmark, siden 2015 har reduceret deres svovludledning med 90 pct. Antallet af gæster i de enkelte havne i Danmark kan variere fra år til år, men i 2019 er der flere, der har markant fremgang, ud over København eks. Bornholm,

Nye tal: Hovedstaden trækker væksten i sommerens turisme9.10.2018 14:07:46 CESTPressemeddelelse

Uanset om de rejsende, som har besøgt Danmarks hovedstad i sommeren 2018, er kommet hertil for at tage del i det lokale kulturliv, bruge fremmed valuta i detailhandel og på attraktioner eller for deltage i en kongres, så har der været flere end året før. Hovedstaden havde en vækst i overnatninger på hoteller mm. i de tre sommermåneder på 4,7 pct., mens landet samlet set havde tilbagegang med et resultat på -0,3 pct. I hovedstaden var der således over 183.000 flere overnatninger i juni, juli og august i forhold til de samme måneder sidste år. Væksten i hovedstadens turisme er primært båret af internationale besøgende. Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik. Hovedstaden er en helårsdestination Samtidig med, der har været endnu flere overnatninger på hovedstadens hoteller mm. i sommeren 2018 end sidste sommer, så er København ikke kun en populær destination i de lyse sommermåneder. I hovedstaden er der stort fokus på at brede væksten i turismen ud over hele året. Det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum