Dansk succes skal ændre adfærd hos turister ude i verden: Hovedstadens CopenPay lanceres globalt
Efter flere internationale priser og at have gået verdens medier rundt, lancerer Wonderful Copenhagen nu CopenPay i en global model. Nudging-initiativet belønner turister for eks. at samle affald, ankomme med tog, tage cyklen og i det hele taget bidrage lokalt. Syv ud af 10 deltagere melder tilbage, at de efterfølgende har ændret adfærd. Nu er flere internationale byer klar til at kopiere det danske initiativ.
Det har vakt opsigt verden over, at Wonderful Copenhagen sammen med en række aktører fra hovedstadens turisme er gået en helt ny vej ved at give turister en konkret belønning for positive handlinger. De gør de med initiativet CopenPay, som er blevet rost bredt internationalt, bl.a. af EU Kommissionen og det amerikanske magasin TIME. Og nu går Wonderful Copenhagen ud med en global model, som lanceres i forbindelse EU’s turismekonference i København i disse dage.
Den nye, globale model hedder DestinationPay og skal hjælpe turistdestinationer verden over til at skubbe på samme positive udvikling med at ændre turisters bevidsthed om de valg, de træffer på deres rejse. Det skal ske ud fra samme princip, med at attraktioner og museer belønner turister, hvis de udfører specifikke handlinger, som bidrager til en positiv udvikling.
"Vi har bakket op om CopenPay helt fra starten, fordi det afspejler visionen bag vores Transition Pathway for Tourism, hvor innovation og bæredygtighed går hånd i hånd. Jeg er glad for at se, at København nu løfter denne tilgang ud til en global scene med DestinationPay - en løsning, der kan inspirere mange destinationer rundt om i verden," siger EU’s Kommissær for bæredygtig transport og turisme, Apostolos Tzitzikostas.
”Turister vil i høj grad mere end bare besøge en by, de vil tage del i den og give noget positivt tilbage, og det hjælper vi dem med igennem CopenPay. Det handler om at ændre turisters adfærd og bevidsthed om de mange valg, man træffer som rejsende, og det er der brug for, hvis vi skal sikre en omstilling af vores erhverv. Og med CopenPays succes, har vi mulighed for også at bidrage til omstillingen på internationalt plan, og derfor løfter vi nu vores model ud globalt,” siger Søren Tegen Pedersen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Berlin og Normandiet er med som de første
Med den internationale DestinationPay kan andre destinationer ude i verden blive klædt på til at udvikle egne, lokale versioner ud fra de principper, der ligger bag CopenPay. Samtidig kan de lære af de mange erfaringer, Wonderful Copenhagen har gjort sig hele vejen igennem.
Siden starten har over 100 destinationer rundt i verden rakt ud til Wonderful Copenhagen for at høre mere om initiativet. Og aktuelt er der dialog med flere andre destinationer, der er inspireret af den danske hovedstad, og som er i gang med at udvikle en lokal version, der passer til netop det sted, bl.a. Berlin og Normandiet.
I Berlin er forberedelserne allerede i gang ift. at lancere BerlinPay til sommer, direkte inspireret af CopenPay:
“CopenPay viser, at positiv forandring fungerer bedst, når folk kan opleve det aktivt. Det er et stærkt koncept til at forbedre turismen, og vi ville derfor være glade, hvis andre byer også overvejede denne idé. I Berlin er vi i gang med at udvikle et sammenligneligt koncept, der er skræddersyet til vores by, i tæt samarbejde med forskellige partnere fra besøgsøkonomien,” siger Sabine Wendt, CEO hos VisitBerlin.
I franske Normandiet er der også interesse for DestinationPay. Her kører man allerede et initiativ, hvor attraktioner og museer tilbyder 10 pct. rabat til besøgende, der ankommer til Normandiet med tog eller bus, og som rejser lokalt med offentlig transport eller cykler – udviklet af Juno Beach Museum.
"Vi er inspireret af CopenPay med hensyn til videreudvikling af vores ordning. Og vi ser store muligheder i at opskalere denne måde at arbejde på med at ændre turisters adfærd internationalt," siger Michael Dodds, direktør for Normandie Tourisme.
Samarbejdet med de internationale byer og destinationer går i gang i starten af det nye år, hvor de får adgang til data, erfaringer, konkrete værktøjer og en guide til at implementere sin egen lokale version af CopenPay.
En stor succes i hovedstaden
CopenPay blev lanceret af Wonderful Copenhagen i sommeren 2024 og blev gentaget denne sommer. Her var antallet af turismeaktører, der deltager med sit helt eget sæt af handlinger og belønninger, steget fra 24 til 100.
Der er over 30.000 turister, der har deltaget, og her viser tilbagemeldingerne i Wonderful Copenhagens survey, at 7 ud af 10 deltagere har ændret adfærd, efter de er kommet hjem. Og den positive oplevelse med at deltage i CopenPay understreges af, at 98 pct. af deltagerne vil anbefale andre at deltage.
Copenpay og den nye danske tilgang til turisme har gået hele verdens medier rundt. Alene første år opnåede CopenPay flere tusinde omtaler i internationale medier, og satte Danmarks hovedstad i fokus på bl.a. BBC, The Washington Post og CNN.
CopenPay er udviklet i samarbejde mellem Wonderful Copenhagen og Bureauet Mensch.
Kontakter
Uffe HartmannWonderful Copenhagen
Tlf:21 73 98 90ufh@woco.dkOm Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.
Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
Det amerikanske magasin TIME fremhæver hovedstadens CopenPay på liste over Best Inventions9.10.2025 15:03:22 CEST | Pressemeddelelse
Det kendte amerikanske magasin TIME udkommer hvert år med en liste over de bedste, nye innovative tiltag i verden. Listen for 2025 er netop udkommet, og her er Danmarks hovedstad med, da Wonderful Copenhagens nudging-projekt målrettet turister er med på listen. TIME udpeger listen med fokus på, at de banebrydende innovationer skal bidrage til en bedre verden – på en smartere og inspirerende måde. Og her er hovedstadens CopenPay placeret i kategorien 'Social Impact'. ”Da vi udviklede CopenPay, kunne vi mærke, at vi havde fat i noget særligt – og derfor er det er fantastisk at se, hvordan det siden har skabt genklang internationalt. Først fra turisterne, og derefter blev vi nærmest blæst bagover af den helt enorme interesse fra medier verden over. Og nu med en plads blandt TIME’s Best Inventions i 2025, som er en kæmpe anerkendelse til alle, der har bidraget til at gøre CopenPay til en succes,” siger Rikke Holm Petersen, direktør for marketing, kommunikation og adfærd hos Wonderful Copen
CopenPay er tilbage i hovedstaden: I år tre gange så stort og nu med belønning af turister, der rejser her-til med tog12.5.2025 09:10:13 CEST | Pressemeddelelse
Wonderful Copenhagen skyder 2. sæson i gang af nudging-initiativet henvendt turister, CopenPay, som sidste år gik verden rundt med over 4.850 internationale medieomtaler. Nu kommer CopenPay tilbage i en 2025-version. Denne gang med tre gange så mange deltagende aktører og i dobbelt så lang periode som første udgave sidste år og med nye tiltag.
Ny rekord: Turister fra USA kommer til Danmarks hovedstad som aldrig før9.5.2025 08:49:50 CEST | Pressemeddelelse
Imens rejsebranchen har meldt om faldende lyst blandt danskerne til at rejse til USA, siden Trump tiltrådte som præsident, så er amerikanernes lyst til at besøge Danmarks hovedstad til gengæld større end nogensinde før.
Ny rekord: Hovedstadens turisme skabte dansk eksport for over 31 mia. kr. i 20247.2.2025 08:49:58 CET | Pressemeddelelse
Nu foreligger opgørelsen af turisternes overnatninger i Danmark i 2024, og her står turismen i hovedstaden med en vækst på 5 pct. En vækst, der er båret af internationale gæster. Dermed endte turismen i Danmarks hovedstad sidste år med en samlet omsætning på over 57 mia. kr., og heraf er over 31 mia. kr. udenlandsk valuta fra internationale gæster. Den store omsætning resulterer i et stort skatteprovenu, ikke mindst til staten. Det estimeres, at det samlede skatteprovenu fra hovedstadens turismen sidste år lå på 18,5 mia. kr. ”Ud over det store samfundsøkonomiske bidrag, så kommer turisterne jo for at opleve vores hovedstad, så de lægger stor omsætning, som har afgørende betydning for bl.a. vores restauranter, vores kulturinstitutioner og butikkerne. Og på den måde er de vigtige for at holde byen levende og attraktiv for os alle. Så det er rigtig glædeligt, at vi fastholder væksten på vores internationale markeder, på trods af en usikker verden og en benhård konkurrence med de andre eu
Stort år for internationale kongresser i hovedstaden: 85.000 globale eksperter på vej – til stor værdi for danske virksomheder13.1.2025 07:39:17 CET | Pressemeddelelse
Over 85.000 eksperter fra hele verden kommer til Danmarks hovedstad i det nye år. Det gør de i forbindelse med, at de deltager i en fagspecifik videnkongres inden for eks. medicinalområdet eller grønne løsninger. Og det er områder, hvor danske virksomheder og danske forsknings- og videnmiljør har en stærk international position, som de kan styrke med ny viden, nye investeringer og nye samarbejder i forbindelse med kongresserne. ”Det er altid positivt, når vi tiltrækker videnkongresser til vores hovedstad. Det er ikke kun en gevinst for hovedstaden, det er en motor for erhvervsturismen i hele Danmark og et vigtigt bidrag til hele vores samfund. Det gælder selvfølgelig for omsætningen, som kongresserne genererer i Danmark, og kongresserne virker også som globale platforme for danske virksomheder inden for dansk erhvervslivs vigtigste styrkepositioner. Det skal vi være stolte af, for det er vigtigt for dansk turisme,” siger minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin. Ny rekord for
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum