Wefood tredobler salget i kampen mod madspild

Tirsdag den 29. september lød omsætningen på 130.000 kroner – selvom der var halv pris på alt.

Danskerne strømmede i går til Wefood, hvor salget af overskudsvarer blev tredoblet. Arkivfoto: Mikkel Østergaard

Mindsk madspild i Danmark, og bekæmp sult i verdens fattigste lande.

Det er filosofien bag Folkekirkens Nødhjælps madspildsbutikker Wefood. Og den filosofi fik et kæmpe skub i den rigtige retning tirsdag den 29. september.

På Danmarks første Nationale Madspildsdag mere end tredoblede Wefood nemlig salget af overskudsvarer, der ellers var endt i skraldespanden.

På en normal hverdag sælger de fem Wefood-butikker i Danmark for 40.000 kroner. I går lød omsætningen på hele 130.000 kroner.

”Jeg er imponeret over, hvordan danskerne har taget imod vores koncept, hvor vi sælger overskudsmad til en god pris. På bare fire år har vi åbnet fem butikker – og med den efterspørgsel vi oplever og med økonomisk støtte fra Salling Fondene, så er der flere butikker på vej. Allerede senere på året åbner vi endnu en Wefood-butik i Vejle,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

I anledning af Danmarks Nationale Madspildsdag var der halv pris på alle varer i butikkerne, hvilket vil sige, at der reelt blev langet meget mere end tre gange så mange varer over disken.

Coronaen gør, at butikkerne må have færre besøgende ad gangen. Men danskerne var tålmodige i kampen mod madspild og stillede sig med corona-sikker afstand i kø ude foran butikkerne.

”Det her er en tredobbelt god nyhed. Danskerne får gode tilbud på hverdagsvarer og mindsker madspild, mens overskuddet går til at bekæmpe sult i verdens fattigste lande,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Wefoods nyeste filial i Tingbjerg i det nordvestlige København havde desuden royalt besøg af Folkekirkens Nødhjælps protektor Prinsesse Marie og fødevareminister Mogens Jensen (S), der sammen med CSR-direktør fra Salling Group Annette Juhler Kjær og generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Birgitte Qvist-Sørensen var med til at sætte fokus på kampen mod madspild i Danmark.

For yderligere information kontakt venligst Lasse Emil Kristiansen, presserådgiver i Folkekirkens Nødhjælp, lekr@dca.dk, M: 50604015

2019 blev det dødeligste år for verdens nødhjælpsarbejdere23.9.2020 13:07:25 CESTPressemeddelelse

Krigszonerne verden over breder sig, og krigene bliver mere og mere voldelige. 75 år efter FN blev dannet med målet om at sikre international fred, estimerer selvsamme organisation, at hele 168 millioner mennesker har brug for humanitær hjælp. Samtidig med at de humanitære behov vokser, bliver nødhjælpsarbejdere i højere grad direkte militære mål i krigens rædsler. Sådan blev 2019 det dødeligste år for nødhjælpsarbejdere. 484 nødhjælpsarbejdere blev ofre for større angreb. 142 med dødelig udgang, 234 blev hårdt sårede og 124 blev kidnappet. Som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp mærker Birgitte Qvist-Sørensen, hvordan nettes strammes om den organisation, hun står i spidsen for: ”I 2019 var vi nødt til at evakuere medarbejdere i Syrien, Congo, Sydsudan og Libyen, fordi de var i risiko for at blive fanget i kamphandlinger eller i risiko for at blive direkte militære mål” Ifølge Birgitte Qvist-Sørensen er det tydeligt, at nødhjælpsarbejdere ikke er fredet i krigen på samme måde, som