Vridsløselille Fængsel udbydes til salg

Freja ejendomme udbyder nu Vridsløselille Fængsel til salg. Det 160.000 kvm. store byudviklingsområde midt i Albertslund står dermed over for en omfattende transformation.

Foto af Vridsløselille: Kontraframe
Fotokreditering - Foto af Vridsløselille: Kontraframe

Freja ejendomme overtog i foråret 2019 Vridsløselille Fængsel, og siden har man kortlagt og analyseret den store ejendom. Nu er det ikoniske område udbudt til salg. Forude ligger mange års tæt samarbejde mellem Freja ejendomme, Albertslund Kommune og en kommende køber om udviklingen af det 160.000 kvm. store, yderst centralt beliggende område midt i Albertslund.

Per Kondrup, salgschef i Freja ejendomme, siger: “Vi er meget spændte på nu at udbyde denne markante ejendom til salg. Siden fængslet blev bygget for 160 år siden, er det moderne Albertslund vokset hele vejen rundt om den store fængselsgrund, så der er virkelig tale om en vigtig del af byen, der i fremtiden åbnes op og bliver et aktivt, integreret centrum i fremtidens Albertslund.

Det er Colliers, der skal varetage salget af den ikoniske ejendom i en struktureret salgsproces. Her er direktør og partner, Peter Lassen sat på sagen. Han er vant til at håndtere sager af denne karakter, for eksempel er han den eneste mægler i Danmark, der har solgt folkekirker.

”Det her er en spændende og anderledes sag, som jeg glæder mig meget til at løse. Det er også en kompleks sag, som ikke er salgbar til hvem som helst,” siger Peter Lassen, og uddyber:

”Der er tale om et 160.000 kvadratmeter stort areal med en fængselsbygning, der skal konverteres til ny anvendelse. Investor køber reelt et stort byudviklingsprojekt, hvor det vil være oplagt hovedsageligt at etablere boliger. Nye boliger i det område vil helt sikkert være attraktive, fordi beliggenheden er rigtig god, vi er relativt tæt på København og der er direkte adgang til S-togsnettet”.

Deadline for indikative bud er 20. april.

Foto af Vridsløselille: Kontraframe
Fotokreditering - Foto af Vridsløselille: Kontraframe
Luftfoto af Vridsløselille: Eagle
Fotokreditering - Luftfoto af Vridsløselille: Eagle

Freja Ejendomme udvikler og sælger statens og regionernes funktionstømte ejendomme. Vores portefølje består af meget forskellige ejendomme fordelt på land og by over hele Danmark: Bl.a. fængsler, fredede byhuse, sygehuse, kaserner og større udviklingsarealer. Vi belyser og udvikler ejendomme med fokus på at finde ny anvendelse til glæde for både fremtidige brugere og det omkringliggende lokalmiljø. Freja Ejendomme A/S er et aktieselskab ejet af den danske stat. Derfor betaler vi hvert år et udbytte tilbage til staten.

Ambitiøst bolig- og erhvervsområde i Flyvestation Værløse indviet fredag12.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Fredag blev Sydlejren på Flyvestation Værløse - Danmarks måske mest eksperimenterende og varierede erhvervs- og boligområde - indviet. Forsvaret forlod Flyvestationen for godt 15 år siden, og med Freja ejendomme og Furesø Kommune som primus motor har området siden 2013 gennemgået en gennemgribende forandring. De gamle Nato-pigtrådshegn er hevet ned. Flyhangarer er bygget om. Nye boliger er kommet til. I dag udgør den tidligere flyvestation en smeltedigel af spændende virksomheder, varierede boligområder og fantastiske muligheder for sport- og fritidsaktiviteter.

Nu igangsættes udviklingen af Jernbanebyen med borgerinddragelse og arkitektkonkurrence27.8.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Udviklingen af Jernbanebyen fortsætter og nu sættes der for alvor tryk på arbejdet med Københavns nye bydel. I september opfordres alle til at indsende gode idéer til udviklingen af Jernbanebyen, og der inviteres til åbent hus i Jernbanebyens bydelsværksted med spændende arrangementer i området. Endelig kan tværfaglige arkitektteams nu søge om deltagelse i en arkitektkonkurrence, der gennemføres som et parallelopdrag om udviklingen af en helhedsplan for Jernbanebyen.