Vridsløselille Fængsel udbydes til salg

Freja ejendomme udbyder nu Vridsløselille Fængsel til salg. Det 160.000 kvm. store byudviklingsområde midt i Albertslund står dermed over for en omfattende transformation.

Foto af Vridsløselille: Kontraframe
Fotokreditering - Foto af Vridsløselille: Kontraframe

Freja ejendomme overtog i foråret 2019 Vridsløselille Fængsel, og siden har man kortlagt og analyseret den store ejendom. Nu er det ikoniske område udbudt til salg. Forude ligger mange års tæt samarbejde mellem Freja ejendomme, Albertslund Kommune og en kommende køber om udviklingen af det 160.000 kvm. store, yderst centralt beliggende område midt i Albertslund.

Per Kondrup, salgschef i Freja ejendomme, siger: “Vi er meget spændte på nu at udbyde denne markante ejendom til salg. Siden fængslet blev bygget for 160 år siden, er det moderne Albertslund vokset hele vejen rundt om den store fængselsgrund, så der er virkelig tale om en vigtig del af byen, der i fremtiden åbnes op og bliver et aktivt, integreret centrum i fremtidens Albertslund.

Det er Colliers, der skal varetage salget af den ikoniske ejendom i en struktureret salgsproces. Her er direktør og partner, Peter Lassen sat på sagen. Han er vant til at håndtere sager af denne karakter, for eksempel er han den eneste mægler i Danmark, der har solgt folkekirker.

”Det her er en spændende og anderledes sag, som jeg glæder mig meget til at løse. Det er også en kompleks sag, som ikke er salgbar til hvem som helst,” siger Peter Lassen, og uddyber:

”Der er tale om et 160.000 kvadratmeter stort areal med en fængselsbygning, der skal konverteres til ny anvendelse. Investor køber reelt et stort byudviklingsprojekt, hvor det vil være oplagt hovedsageligt at etablere boliger. Nye boliger i det område vil helt sikkert være attraktive, fordi beliggenheden er rigtig god, vi er relativt tæt på København og der er direkte adgang til S-togsnettet”.

Deadline for indikative bud er 20. april.

Foto af Vridsløselille: Kontraframe
Fotokreditering - Foto af Vridsløselille: Kontraframe
Luftfoto af Vridsløselille: Eagle
Fotokreditering - Luftfoto af Vridsløselille: Eagle

Fakta om Freja ejendomme:

Freja ejendommes portefølje består af meget forskellige ejendomme. Vi sælger alt fra fyrtårne, fængsler og fredede byhuse til sygehuse, kaserner og større udviklingsarealer. Freja ejendomme belyser og udvikler ejendomme med fokus på at skabe grundlag for ny anvendelse. Vi lægger vægt på at arbejde visionært og helhedsorienteret, og har fokus på økonomi, kvalitet, arkitektur og bæredygtighed. Det gør vi ud fra en overbevisning om, at det både giver kommercielle og samfundsmæssige gevinster. Via vores store indsigt i ejendomsmarkedet finder vi den rette køber og sørger for en professionel handel med fokus på godt købmandskab. Freja ejendomme A/S er et aktieselskab ejet af den danske stat og har en professionel bestyrelse med baggrund i ejendomsbranchen og finanssektoren.

Freja ejendomme sætter 22 statslige ejendomme til salg over hele landet22.1.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Freja ejendomme har netop sat 22 nye ejendomme fra staten til salg. Vanen tro er der tale om vidt forskellige typer af ejendomme spredt over hele landet. Der er således tale om otte ejendomme i Jylland, 11 på Sjælland, og en på hhv. Fyn, Læsø og Samsø. Ejendommene kommer denne gang fra Naturstyrelsen, Forsvaret, Bygningsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen, Udlændingestyrelsen og Vejdirektoratet.