Vontobel

Vontobel træder ind på det danske marked for gearede produkter

• I dag lancerer Vontobel en række gearede produkter i det danske markedssegment på Nordic Growth Market i Stockholm, et voksende marked for handel med gearede produkter i Norden.
  • Det første produktudbud - der inkluderer en omfattende portefølje af gearede produkter - vil inden for de næste få uger løbende blive udvidet, herunder med et trackercertifikat på kryptovalutaen Bitcoin.
  • Med sin indtrængen på det danske marked for gearede produkter udvider Vontobel sin tilstedeværelse på det europæiske marked for strukturerede produkter og markerer sin tilstedeværelse i Norden.

København 18. januar 2019. Den familieejede og mere end 90 år gamle schweiziske bank, Vontobel, der er en af de ledende inden for strukturerede produkter i Europa, har gjort sin debut i Danmark ved at udbyde gearede produkter (Bull & Bear-certifikater) på Nordic Growth Market. Inden for få uger vil virksomheden også udstede et trackercertifikat med Bitcoin som det underliggende aktiv.

Det indledende produktudbud vil løbende blive udvidet i forhold til markedets udvikling og efterspørgsel, hvilket gør det muligt for private og institutionelle investorer i Danmark at eksekvere individuelle handelsstrategier i overensstemmelse med deres individuelle risikoprofiler. Gearede produkter er velegnede til stigende og faldende markeder og kan samtidig bruges til risikoafdækning af porteføljen. Disse finansielle instrumenter gør det muligt for investorer aktivt at handle i et bredt udvalg af markeder i et Bull- såvel som et Bear-scenarie. Derfor er produkterne også nyttige for investorer, der er mindre risikovillige.

Bank Vontobel Europe AG, der har hovedsæde i München og er datterselskab under schweiziske Vontobel Holding AG, bliver ansvarlig for at distribuere, give tilbud og forhandle de gearede produkter. Udstederen er Vontobel Financial Products GmbH i Frankfurt. Vontobel vil indledningsvist tilbyde et bredt udvalg af Bull & Bear-certifikater, der udgør mere end 85 % af det danske marked. Derudover vil Vontobel snart tilbyde et trackercertifikat på Bitcoin, der gør det muligt for danske investorer at handle med Bitcoin som et almindeligt værdipapir på deres lokale børs. Trackeren gør det muligt for danske investorer at tilføje Bitcoin til deres portefølje som et bankegnet aktiv. Det voksende danske marked byder på væsentlige muligheder for udvidelse af Vontobels forretning med gearede produkter.

“Med 30 års erfaring ligger det dybt i Vontobels DNA at udvikle og sælge gearede produkter. Investorer kan stole på vores store know-how, succesfulde platform-strategi og virksomhedens velkendte fleksibilitet og hurtige vækst på forskellige europæiske markeder. Virksomhedens integrerede handelsmiljø, omkostningseffektive processer og innovative platforme er en nøglefaktor til den europæiske succes,” forklarer Roger Studer, der er Head of Vontobel Investment Banking og næstformand i foreningen European Structured Investment Products Association (Eusipa).

Stefan Armbruster, medlem af bestyrelsen hos Bank Vontobel Europe AG, uddyber: “Vores kernekompetencer afspejler efterspørgslen på det danske marked med hensyn til kundernes krav til gearede produkter - særligt kravene om et gennemsigtigt, konkurrencepræget og likvidt marked for gearede produkter. Vores indledende portefølje består hovedsageligt af gearede produkter på de førende danske og amerikanske indekser og aktier, såvel som et bredt udvalg af valutaer og handelsvarer. Vontobels omfattende produktudbud indebærer ikke kun markedsadgang og likviditet for private og institutionelle investorer, det indebærer også stærke kompetencer inden for løbende market making og velkendt schweizisk nøjagtighed. Vontobel regner med løbende at udvide sit udbud i de kommende måneder.”

Vontobel er en af de ledende udstedere af gearede produkter i Europa. I 2018 var virksomheden den ledende på det schweiziske marked med en markedsandel på 30,6 %, og i top 6 på det tyske marked med en markedsandel på 6,6 %. I løbet af de sidste fire år har Vontobel succesfuldt ekspanderet til de svenske, finske, italienske, franske og hollandske markeder og rangerede kort efter i markedernes top 5. I 2017 trængte Vontobel også succesfuldt ind på markedet for gearede produkter i Hong Kong. Vontobel tilstræber sig at nå sin vækststrategi på andre globale markeder.

Thomas Endelt Andersen
Konsulent, Frontpage PR & Kommunikation