Codan Forsikring A/S

Voldsom stigning i antallet af større indbrud mod tandlægeklinikker

Del

Nye tal fra Codan viser, at antallet af indbrud i tandlægeklinikker, hvor tyve går efter dyrt udstyr på samlet over 100.000 kroner, er steget voldsomt på kort tid. Codan har derfor sendt information om udviklingen og sikkerhed ud til over 1.000 af landets tandlægeklinikker.

PR-foto, Codan
PR-foto, Codan

Røntgenapparater, 3D-scannere og fræsere er nogle af de ting, der i stigende grad er kommet på indbrudstyvene ønskeliste. Prisen for det højteknologiske tandlægeudstyr kan samlet løbe op i en million kroner, og noget tyder på, at indbrudstyvene går målrettet efter de dyre sager.

Nye tal fra Codan, som forsikrer omkring 80 procent af de over 1.500 danske tandlægeklinikker, viser, at antallet af anmeldte indbrud i klinikker, hvor tyvene har lænset værdier for over 100.000 kroner, er vokset markant det seneste år. I 2017 lå antallet af indbrud på fire. I 2018 registrerede Codan ni større indbrud. I år er tallet allerede oppe på 12 indbrud – heraf seks i juni.

”Det er en voldsom udvikling, og det tyder på, at tyvene går målrettet efter det dyre udstyr. Indbruddene kan være dyrt for tandlægeklinikkerne på flere måder. For én ting er selve erstatningen for udstyret, mens noget andet er, at det koster tid, besvær og aflysninger at skulle bestille nyt udstyr hjem,” siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

Tandlæge Marie Damsbo Grau fik i november sidste år stjålet en 3D-scanner, fræser og porcelænsovn fra sin tandlægeklinik i Køge.

”Tyvene slap af sted med udstyr, som betød, at der skulle bestilles nyt, og at vi måtte aflyse og rykke en masse aftaler. Det er altid et chok at være udsat for indbrud, og vi var især overraskede over, hvor hurtigt det er gået, og hvor målrettet de er gået efter udstyret,” siger Marie Damsbo Grau.

Tænk over sikkerheden

For at komme tyvene i forkøbet har Codan sendt et brev ud til omkring 1.050 tandlægeklinikker med besked om det øgede antal indbrud og en folder med gode råd til sikring af klinikken.

”Vi håber, at vi med brevet kan fange tandlægeklinikkernes opmærksomhed, så de tager et kig på deres sikkerhed, alarmering, overvågning og mærkning. For eksempel er mekanisk sikring af udstyr og ejendele centralt, når vi taler om forebyggelse af indbrud. Tiden er knap for tyven, så det skal være så besværligt at komme til værdierne som muligt,” siger Henrik Bundgaard.

Han henviser samtidig til, at det ikke kun er tandlægeklinikker, der ligger inde med dyrt udstyr, og derfor bør overveje, om sikkerheden skal have et tjek.

”Der er også masser af avanceret udstyr andre steder såsom i lægeklinikker, hos specialiserede behandlere og på byggepladser. Her er det også en rigtig god idé at se på sikkerheden, før tyven slår til,” siger Henrik Bundgaard.

For Marie Damsbo Grau betød indbruddet i 2018 også, at hun fik set på sikkerheden. Så da tyve to gange siden hen har forsøgt at komme på besøg, måtte de gå tomhændet derfra.

”Det første indbrud fik os til at tænke i bedre sikkerhed, og vi fik blandt andet installeret nye låse og ekstra sikre vinduer. Så da tyvene slog til igen, nåede de aldrig ind til værdierne,” siger Marie Damsbo Grau.

Generelle anbefalinger til sikring af tandlægeklinikken:

  • Vælg en leverandør og samarbejdspartner til alarmer og sikkerhed, der er godkendt af Forsikring & Pension, hvor det er muligt.
  • Vær opmærksom på, at alle klinikker er forskellige, og at løsningerne skal være afpasset til den enkelte klinik.
  • Fortæl ubudne gæster, at der er styr på tingene gennem piktogrammer, der viser de valgte sikringsløsninger.
  • Fjern fx kamera og dongle fra scannere, og skilt med det, så tyvene kan se, at udstyret umiddelbart er værdiløst at stjæle.
  • Få uddybende information på www.sikringsguiden.dk om standarder, klassifikationer, monteringsvejledninger og registrerede sikkerheds-leverandører.

Fakta om indbrud i tandlægeklinikker fra 2017-2019, hvor der er stjålet for over 100.000 kroner udstyr

  • 2017: 4indbrud.
  • 2018: 9 indbrud.
  • 2019: 12 indbrud. Heraf 6 i juni.
  • Indbruddene har fundet sted i alle landsdele.

Kilde: Codans tal for registrerede indbrud

Nøgleord

Kontakter

Billeder

PR-foto, Codan
PR-foto, Codan
Download
Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan
Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan
Download

Information om Codan Forsikring A/S

Codan Forsikring A/S
Codan Forsikring A/S
Gammel Kongevej 60
1790 København V

3355 5555https://www.codan.dk/

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Følg pressemeddelelser fra Codan Forsikring A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Codan Forsikring A/S

Codan vil hjælpe bekymrede kunder: De kan nu ekstraordinært få dækket aflysning af usikre ferieplaner19.5.2020 06:50:00 CESTPressemeddelelse

Covid-19 påvirker fortsat rejseaktiviteter i hele verden, og et stigende antal kunder i Codan henvender sig med spørgsmål om at ændre eller aflyse sommerplaner. En del skal snart betale for ferier, der muligvis ikke kan eller ønskes at blive gennemført, og flere har allerede indbetalt det første depositum, da de bookede rejsen. Codan har derfor ekstraordinært besluttet at dække refundering af depositum og opfordrer kunder til at kontakte forsikringsselskabet for at høre om deres muligheder. ”Vi vil gerne hjælpe kunder, der er bekymrede for, om de kommer afsted på ferie, da landegrænser er lukkede, og udsigten til, at de åbner, er fortsat usikker. Der er også kunder, som allerede nu ved, at de ikke ønsker at tage af sted på grund af eventuel smitterisiko. Uanset årsagen, er vi klar til at se på, hvordan vi bedst kan hjælpe,” siger Mads Foged, Privatdirektør i Codan. ”Normalt kan afbestillingsforsikringen først benyttes umiddelbart før afrejse. En kunde, der eksempelvis har planlagt en r

Virksomheder risikerer bøder for ulovlige forsikringsforhold: Codan og Salary lancerer løsning14.5.2020 07:20:00 CESTPressemeddelelse

Salary.dk og Codan indgår partnerskab for at automatisere kunders administrative arbejde. Samarbejdet skal reducere de over 1500 bøder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring årligt udsender for manglende arbejdsskadeforsikring. For Salary er det endnu et skridt mod at forenkle virksomheders administration, og Codan vil udbrede over 100 års erfaring med at rådgive erhvervslivet til nye kunder.

Codan og skandinaviske søsterselskaber reducerer CO2-udledningen med 33% på blot et år5.5.2020 14:45:00 CESTPressemeddelelse

I 2019 reducerede Codan og søsterselskaberne i Sverige og Norge virksomhedens samlede CO2-udledning med en tredjedel sammenlignet med 2018, viser en rapport, som netop er offentliggjort. En stor del af forklaringen findes i en ny tilgang til forretningsrejser, og Codan spår, at coronakrisen kommer til at sætte yderligere turbo på CO2-reduktionen, selv efter samfundet åbner igen.

Bilskader er faldet med 30% efter nedlukningen af Danmark: Codan opfordrer til at få justeret bilforsikringen9.4.2020 13:30:00 CESTPressemeddelelse

Som led i en række tiltag for at understøtte samfundet i en krisetid kommer Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, nu med en opfordring til forsikringskunder om at få tjekket deres bilforsikring, da det kan hjælpe en presset økonomi. Hos bilejere, der eksempelvis er hjemsendt, gået ned i arbejdstid eller arbejder hjemmefra som følge af coronavirus, kan kørselsbehovet have ændret sig markant, og derfor kan dækningen og dermed prisen formentlig justeres for mange kunder. For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året er steget eller faldet med over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%. Samtidig har kunder i Codan også mulighed for at gå fra årlig til månedlig betaling af bilforsikringen. ”Vi ser lige nu på, hvordan vi bedst kan hjælpe kunder gennem coronakrisen. Det at få justeret bilforsikringen eller ændret betalingsformen kan for de familier, som står i en svær situation, måske medvi

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum