Volden mod fængselsbetjente fortsætter

Vold og trusler mod fængselsbetjente er mere end fordoblet de sidste fem år. Og med to voldelige overfald i sidste uge ser kurven ikke ud til at knække i 2018.

Torsdag aften blev en fængselsbetjent i Aarhus Arrest umotiveret slået i ansigtet og fik sparket benene væk under sig. Søndag aften var den gal igen – denne gang i Storstrøm Fængsel. Her blev en betjent slået gentagne gange i hovedet med en sok indeholdende en metalgenstand. Begge betjente måtte efterfølgende på skadestuen.

To overfald på én uge er desværre ikke overraskende tal for fængselsbetjente rundt i landet. De nyeste tal fra Kriminalforsorgen viser, at der allerede i årets første tre måneder er anmeldt 140 episoder med fysisk eller psykisk vold, hvilket svarer til over 1,5 episoder om dagen. Generelt er antallet af voldsepisoder mere end fordoblet på fem år – fra 268 i 2011 til 679 i 2017.

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye kalder udviklingen for uholdbar.

”Det er frustrerende, at der stadig er så mange overfald. Det er en opslidende hverdag for vores medlemmer, og det høje tal kan være en årsag til, at fængselsbetjente søger nye job”

Ifølge ham er problemet den faldende bemanding i fængsler og arresthuse, som forringer den såkaldte dynamiske sikkerhed.

”Tallene viser, at vi generelt er blevet en farligere arbejdsplads. Så længe der ikke er nok bemanding på gangene til at skabe gode relationer mellem indsatte og betjente, får vi ikke knækket kurven.”

Siden 2016 er antallet af fængselsbetjente faldet med 114 årsværk fra 2.372 til 2.258. Samtidig er antallet af indsatte øget med 222 personer fra et dagligt gennemsnit på 3.421 til 3.642.

Planlagt vold skal straffes hårdt
Samtidig med at der er flere indsatte og færre ansatte til at passe på dem, har karakteren af overfaldene også ændret sig. Overfaldet søndag aften var formentligt en målrettet hævnaktion mod personalet fra LTF-miljøet i fængslet.

De sidste år har der været flere voldsomme banderelateret overfald, blandt andet i sommeren 2016 hvor en fængselsbetjent blev udsat for et attentat foran Nyborg Fængsel. Tilsvarende var der to voldsepisoder i 2017 med forbindelse til det københavnske bandemiljø.

Kim Østerbye mener, at der skal slås meget hårdere ned på planlagte voldsepisoder: ”Vi kan ikke leve med hævnaktioner på betjente. Det er fuldstændig uacceptabelt med fanger, der forsøger at få magten ved at benytte sig af vold. Det burde give hårde straffe ved domstolene.”

Millioner i erstatninger til fængselsbetjente3.4.2018 12:59nyhed

Det seneste halve år er der udbetalt 61 millioner kroner i arbejdsskadesager til Fængselsforbundets medlemmer. Det kan være en personlig tragedie, når en fængselsbetjent kommer til skade i tjenesten. Heldigvis er der en række erstatningsmuligheder, der træder i kraft, når det sker. Fra 1. august 2017 til 31. januar 2018 er der blevet tilkendt erstatninger til fængselsbetjente for mere end 61 millioner kroner. Det viser en gennemgang af de arbejdsskadesager, som Fængselsforbundet har ført i perioden. Tallet er en opgørelse af de samlede udgifter til erstatning og tilskadekomstpension for de 23 berørte medlemmer; såvel de penge, der udbetales nu og her og dem, der udbetales løbende frem til folkepensionsalderen. Bo Yde Sørensen er en af tre forbundssekretærer, der arbejder med arbejdsskadesagerne på centralt hold i Fængselsforbundet. Ifølge ham er de 61 millioner kroner i erstatninger både positivt og negativt. ”Vi er selvfølgelig glade for at medlemmerne får erstatninger for de alvorlig

Et år efter: Flertallet af betjentene er glade for rygeforbuddet29.3.2018 06:58nyhed

Selvom rygeforbuddet for indsatte har givet en mere bøvlet hverdag i fængsler og arresthuse, er mange fængselsbetjente glade for, at røgen er væk. Der skulle gå ti år fra den første rygelov kom i 2007, før fængselsbetjentes arbejdsmiljø blev omfattet af reglerne. Det skete 1. april sidste år. Nu viser en ny undersøgelse lavet af Fængselsforbundet, at forbuddet er populært blandt fængselsbetjentene. Ud af forbundets 2.800 medlemmer har 767 svaret på undersøgelsen. På spørgsmålet ”Er du overordnet positiv eller negativ over for rygeforbuddet?” svarer 59 procent af fængselsbetjente, at de er positive. Mens 41 procent er negative. Blandt de positive går samme begrundelser igen. Det gælder især muligheden for endelig at arbejde i et røgfrit miljø. En skriver: ”Kan kun anerkende et så omfattende tiltag for personalets fysiske arbejdsmiljø.” En anden skriver: ”Jeg vil gerne arbejde uden at blive udsat for giftstoffer i den luft, jeg indånder.” En tredje skriver kort og godt: ”Meget bedre inde