Vognmænd tilfredse med regeringens ønske om at afskaffe 11 kilo-regel for varebilstransport

DTL direktør Erik Østergaard

Transportminister Benny Engelbrecht udtrykker lørdag over for Dagbladet Politiken støtte til vognmandsbranchens ønske om at komme af med den stærkt kritiserede 11 kilo-regel, hvilket tilsyneladende har fundet bred opbakning hos Folketingets partier.

DTL - Danske Vognmænds adm. direktør Erik Østergaard støtter ønsket om klarere regler og bedre kontrol:

- Jeg er helt på linje med, hvad virksomhederne oplever i dagligdagen. Skal vi have ordnede forhold inden for varebilstransporten, skal det ske på baggrund af enkle og administrérbare regler og så i øvrigt en intensiveret kontrol. Mange prøver at køre under radaren med de forkerte forsikringer, uden vognmandstilladelser, uden chaufføruddannelser og med overlæs, og det er ikke rimeligt over for de seriøse transportører, der skal agere i et marked med skarp konkurrence. Det håber jeg også, at flertallet i Folketinget er enig med os i.

Til politiken.dk udtaler Erik Østergaard:

- Det er et marked, der har vokset sig stort, fordi danskerne handler mere på nettet, og udviklingen er blevet accelereret yderligere under corona.

Han forudser, at myndighederne får nemmere ved at få styr på varebilschaufførerne efter regelændringen.

- Som reglerne er i dag, er det jo afgørende, at politiet og Færdselsstyrelsen skal kunne finde en ordre, der vejer mere end 11 kilo i varebilen, før reglerne overhovedet gælder. Fremover vil myndighederne ikke skulle have en vægt med ud på kontrollerne, og det gør alt andet lige reglerne nemmere at forstå og håndhæve for alle parter, og det synes jeg er rigtig positivt, siger Erik Østergaard.

DTL direktør Erik Østergaard