Visit Sweden

Visit Sweden inviterer til verdens største udendørsbar: The Drinkable Country

Sveriges turistorganisation Visit Sweden åbner i dag op for bookinger til verdens største udendørsbar: The Drinkable Country. Både udenlandske og svenske turister får mulighed for at nyde unikke svenske drikkeoplevelser ved 16 borde midt ude i Sveriges mest naturskønne og rolige omgivelser.
Visit Sweden inviterer til verdens største udendørsbar midt i den svenske natur.

Hvert bord tilbyder et varieret udbud, der afhænger af, hvilke typiske naturinspirerede drinks og håndværksdrikke, som den enkelte aktør har valgt at fremhæve for regionen. Det kan omhandle alt fra skumringsoplevelser, hvor man lærer om naturens råvarer, og hvordan de kan anvendes til at skabe nye spændende drinks, drikkevaremenuer og tasting menuer til mere enkle alternativer som lokalt produceret saft, most, øl eller andet.

The Drinkable Country er et dyk ned i mangfoldigheden af smage, som naturligt findes i den svenske natur. Opskrifterne kommer fra nogle af Sveriges førende drinkseksperter, heriblandt Emil Åreng og den internationalt prisbelønnede bar Tjoget. Fokus har været på at fremhæve lokale svenske smage og skabe gør-det-selv-opskrifter baseret på råvarer fra den svenske naturs over 100 millioner hektar store spisekammer.

Initiativet er en fortsættelse af The Edible Country, verdens største gør-det-selv gourmetrestaurant med opskrifter produceret af Michelin-belønnede kokke, som Visit Sweden lancerede i 2019. Måltidskonceptet bliver altså nu udvidet til også at omfatte drikkevareoplevelser. Ligesom med maden er det tanken, at gæsterne enten kan skabe deres egne drikkevareoplevelser med opskrifter fra drinkseksperterne, færdige lokale drikke og ingredienser som findes i omgivelserne, eller med hjælp fra en lokal guide.

-        The Drinkable Country gør det muligt for besøgende at udforske svenske smage i verdensklasse direkte fra naturen. Sveriges store spisekammer med bær, planter og frisk vand indbyder til mange fantastiske drikkevareoplevelser, som vi vil vise til mange flere, siger Jens Heed, der leder Måltidsturismeprogrammet hos Visit Sweden.

Drinksopskrifterne er udviklet i samarbejde med eksperter, der repræsenterer forskellige dele af Sverige:

• Sydsverige: Rebecka Lithander, anerkendt sommelier, der nu arbejder på den lokale anmelderroste restaurant Mutantur i Malmø. Inden hun startede på Mutantur arbejdede hun på den to-stjernede Michelin-restaurant Daniel Berlin.
  • Vestsverige: Bar Bruno i Göteborg, en lille hyggelig bar som serverer innovative cocktails med en hjemlig følelse.
  • Østsverige: Tjoget i Stockholm har de seneste fem år været med på listen over verdens 50 bedste barer.
  • Nordsverige: Emil Åreng med rødder i Norrland blev udnævnt til Sveriges bedste bartender i 2015 og har vundet flere internationale priser. Emil kommer fra Cadierbaren på Anrika Grand Hotel i Stockholm, hvor han var creative director. Han er forfatter til cocktailbogen ”Salongs i Norrland”, som blev kåret til verdens bedste cocktailbog i 2016.

The Drinkable Country-bordene ligger i Arjeplog og det svenske Lappland, Liehittäjak og Grövelsjön (Dalarna), Orbaden (Gävleborg), Nyköping (Sörmland), Salthamn (Gotland), Ramsvik og Göta kanal (Vestsverige), Falkenberg (Halland), Kasteberg, Asa, Wallby og Stufvenäs (Småland), Ormanäs, Vånga og Ven (Skåne).

For mere information om hvert bord og booking, besøg The Drinkable Country.

Med The Drinkable Country inviterer Sverige til, at alle kan opleve den svenske natur, samtidig med at man nyder mad og/eller drikke i verdensklasse. En mulighed, som er skabt takket være Sveriges unikke Allemandsretten, som giver alle adgang til at gå frit i naturen, så længe man tager ansvar for naturen og dyrelivet og viser hensyn til grundejere og andre besøgende.

For at få del i de lokale guldkorn anbefales det at booke en guide.

Initiativet er skabt i tæt samarbejde med regionale turistorganisationer og destinationsvirksomheder og følger sikkerhedsanbefalingerne for Covid-19.

-        Satsningen på The Drinkable Country, som er en naturlig forlængelse af det opmærksomhedsskabende Edible Country, er skabt for, at flere skal få øjnene op for Sverige og alle de skønne steder, som kan opleves, når man besøger Sverige, siger Susanne Andersson, Administrerende Direktør for Visit Sweden.

Mere information om

Oplevelsen: https://visitsweden.com/drinkable-country/

Bordene: https://visitsweden.com/drinkable-country/tables/

Billeder: https://contentbank.visitsweden.com/selection/2735410a990a4f9e9c84324031baf125

Om The Edible Country

I Visit Swedens nationale markedsføringskampagne, The Edible Country, udgør den svenske natur verdens største gourmetrestaurant, hvor turister inviteres til at skabe deres eget måltid med råvarer, der er tilgængelige i naturen. Efter et succesfuldt første år 2019, blev initiativet udvidet i 2020 med flere pladser og borde midt i naturen i Sverige. Nu suppleres initiativet med gør-det-selv drikkevareoplevelser på udvalgte borde, se The Edible Country 2020. Bordbooking kan ske via The Edible Country our tables.

Om Visit Swedens arbejde med måltidsturisme

Mellem år 2017 og 2022 giver regeringen og EU gennem Landsbyprogrammet støtte til Visit Swedens ”Eksportprogram for Sveriges måltidsturisme”.

Visit Sweden arbejder sammen med Sveriges regionale turistorganisationer, regioner og store byer for langsigtigt at styrke billedet af Sverige som måltidsdestination. Formålet er at få flere udenlandske turister til at rejse til Sverige for madens og drikkevarernes skyld.

Hill+Knowlton / Mindshare Danmark
Caroline Kjærbye-Thygesen, Communications Partner
Caroline.thygesen@mindshareworld.com

Billeder