Virksomheders data kan skabe mere vækst

Danske virksomheder kan opnå store gevinster og skabe mere vækst, hvis de bruger de store mængder data, de ligger inde med.

Derfor er en bred gruppe af virksomheder og forskningsinstitutioner gået sammen med Dansk Industri og lancerer i dag projektet ”DataForBusiness”, der skal øge anvendelsen af data i dansk erhvervsliv.

Et helt konkret eksempel er ISS, der bruger data om, hvor mange der er på arbejde til at tilpasse mængden af mad i kantinen, og sensorer til at måle, hvor gulvene trænger til at blive vasket.

- Den form for data kan blive guld værd for danske virksomheder. Der venter både besparelser og nye forretningsmuligheder forude for de danske virksomheder, som rykker på det nu, siger branchedirektør i DI Digital, Adam Lebech.

Ny teknologi har skabt det store gennembrud for brugen af data. Ved hjælp af it-systemer, internet og sensorer kan virksomheder opsamle enorme mængder data, som det ikke var muligt at samle op og behandle før.

Tal fra EU viser, at Danmark er førende med digitalisering på flere områder, men når det gælder brugen af virksomhedernes egne data, ligger Danmark lavere end de omkringliggende lande.

Det efterslæb skal ”DataForBusiness” rette op på. Bag forskningen og det 12 måneders program ”DataForBusiness” står organisationerne Dansk Industri, Networked Business Initiative, CBS, Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet, IBM Danmark og en række centrale danske it-rådgivningsvirksomheder som blandt andre EG, Kapacity m.fl.

”DataForBusiness” bygger på erfaringerne fra to igangværende forskningsprojekter om Big Data til 14,5 mio. kr., finansieret af Industriens Fond.

Partnerskabet har udviklet et værktøj, som gør det muligt for den enkelte virksomhed at tjekke, hvordan den kan bruge eksisterende data til at videreudvikle virksomheden. Op mod 500 virksomheder ventes at deltage i projektet og tage det nye værktøj i anvendelse.

- Teknologien til at behandle data er klar. Opgaven ligger nu i at modne ledelserne i danske virksomheder, så de får øje på og får udnyttet potentialet i deres data, siger adm. direktør Henrik Bodskov, IBM Danmark.

Regeringen har i ”Redegørelse for Danmarks digitale vækst 2017” peget på, at danske virksomheder halter efter på nyere digitale vækstområder som Big Data og Internet of Things. Undersøgelser viser ellers, at virksomheder, der udnytter data fra f.eks. sensorer, offentlige datasæt og data fra sociale medier og internet-brugeradfærd, opnår 5-6 pct. bedre indtjening end andre virksomheder.

- Det er en stor fordel ved det nye værktøj, at det så præcist kan identificere, hvilke data det er væsentligt for den enkelte virksomhed at fokusere på. Det gør det nemmere for danske virksomheder hurtigt at komme i gang med tiltag, der skaber værdi, siger CEO i EG, Mikkel Bardram.

Det nye værktøj er webbaseret og virksomhederne kan finde det på hjemmesiden dataforbusiness.org

- Virksomheder oplever ofte, at ny viden er svær at føre ud i livet. Derfor er DataForBusiness et banebrydende brohoved mellem forskning og praksis, som giver ledelsen praktiske anvisninger, der øger nytteværdi og sænker risiko, siger direktør for Networked Business Initiative, Jan Futtrup Kjær.

DI – Pressekoordinator Bo Hjuler, boh@di.dk, tlf.: 2328 4912

IBM – Kommunikationschef Benedicte Strøm, BStroem@dk.ibm.com, tlf.: 5163 8873

EG A/S – Kommunikationschef Per Roholt, per.roholt@eg.dk, tlf.: 2060 9736

Networked Business Initiative – Direktør Jan Futtrup Kjær, jfk@networkedbusiness.org, tlf.: 2015 9544