Virksomhederne i Holstebro vil have hurtigere sagsbehandling

Behandlingstiderne trækker ned i vurderingen af kommunen, viser Lokalt Erhvervsklima 2020 fra Dansk Industri

For første gang i de 11 år, DI har undersøgt erhvervsklimaet i de danske kommuner, ligger Holstebro Kommune under landsgennemsnittet i overordnet tilfredshed. Samtidig daler Holstebro til sin laveste rangering og bliver nr. 55 ud af 93 kommuner.

Vurderingen af kommunens sagsbehandling af særligt miljø- og byggesager ligger noget under sidste års niveau og trækker ned. Og det er da også især det indsatsområde, virksomhederne peger på i ønskelisten til næste års kommunale indsats i Holstebro.

- Der har været store udfordringer med lange sagsbehandlingstider i Holstebro. Det giver smæk til kommunen i dette års måling. Så der er plads til forbedring i Holstebro, og med såvel fin infrastruktur til døren som fin tilfredshed med at kunne fremskaffe kvalificeret arbejdskraft burde der være gode muligheder, siger Claus Arberg, formand for DI Midt Vest.

- Det er vigtigt at huske, at syv ud af 10 virksomheder klart vil anbefale andre at etablere sig i kommunen, så der er både en god base og gode ambassadører derude, siger Claus Arberg.

Men virksomhederne kunne også godt tænke sig, at kommunen blev bedre til at trække nye virksomheder til kommunen. Og så ønsker de en bedre dialog med kommunen.

- Vi er bevidste om, at kommunen har afviklet større dialogmøder med virksomhederne, men den gode anbefaling til kommunens politikere på vej ind i et valgår er måske at øge den konkrete dialog med erhvervslivet, siger Claus Arberg.

Ikast-Brande topper igen Dansk Industris undersøgelse.

Placering i Lokalt Erhvervsklima 2010-2020

Kommune

Holstebro

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2020

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks mest omfattende undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 pct. af den private beskæftigelse.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

Yderligere oplysninger – kontakt chefkonsulent Gitte Brødsgaard Vesti, mail giv@di.dk , tlf.: 2921 7710 eller presserådgiver Nis Peder Kolby, mail: nipk@di.dk, tlf.: 4032 3400.

Pumper til hele verden giver initiativpris2.12.2020 14:55:20 CETPressemeddelelse

Det, der begyndte med hånddrevne pumper til de lokale bønder omkring Lem Stationsby, er blevet til en global virksomhed, der leverer avancerede og kraftige pumper til spildevandsanlæg over hele verden. Endda på en måde som medvirker til at sikre størst mulig bæredygtighed som følge af lang levetid og lave energi- og driftsomkostninger. Det anerkender DI Midt Vest ved at give virksomheden Landia A/S i Lem St. DI Midt Vests Initiativpris 2020.