Virksomheder skal blive bedre til at brande økologien

Hovedparten af økologiske fødevarer brander sig alene på det røde ø-mærke. Også selvom mange økologiske fødevareproducenter faktisk arbejder med en lang række ekstra bæredygtighedstiltag, som aldrig bliver kommunikeret ud til kunderne.
”Det er overraskende, at økologiske fødevareproducenter – både landmænd og virksomheder – gør så lidt ud af at fortælle deres kunder om alle de bæredygtighedstiltag, de gør i værdikæden,” siger Birgitte Jørgensen, som er markedschef i Økologisk Landsforening, der står bag håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus”.
Forklaringen skal paradoksalt nok findes i, at det røde ø-mærke er en kendt, tryg og troværdig mærkningsordning, der guider forbrugerne til de økologiske produkter i supermarkederne.
”Men mærkningsordningen er ikke fuldt dækkende, når det kommer til at kommunikere til forbrugerne om bæredygtighed,” siger Birgitte Jørgensen.
Derfor udgiver Økologisk Landsforening nu håndbogen, som er en indsigt i og inspiration til at fødevareproducenter bliver bedre til at koble og brande økologi og bæredygtighed.
”Den grønne dagsorden er kompleks - fuld af følelser, forskning og fortolkninger. Samtidig er debatten fyldt med begreber som klima, biodiversitet og bæredygtighed. Og hvad er lige økologiens rolle og potentiale i alt det?” siger hun og tilføjer, at mange økologiske fødevareproducenter selv er i tvivl om, hvordan de får budskabet ud uden at greenwashe eller blive for komplekse.
”Vores håndbog giver indsigter til virksomheder og producenter, ligesom den afdækker de forventninger som fremtidens bevidste forbrugere har til, at deres værdier for bæredygtigt forbrug bliver indfriet af fødevarebranchen – måske særligt af de økologiske producenter.”
Håndbogen beskriver blandt andet, hvordan den økologiske branche med udgangspunkt økologiens fire principper kan anlægge en 360-graders vinkel på strategisk forretnings- og produktudvikling, råvarer, samarbejdspartnere, ansvarlighed, salgspotentiale, kunder, CSR, markedsudvikling og dermed arbejde med bæredygtig økologi og opnå konkurrencefordele hos grossister, i detailhandlen og i forbrugernes kurve.
”Nutidens og fremtidens bevidste forbrugere kender ø-mærket, har mindre fokus på pris og ønsker at bidrage til bæredygtighed gennem deres indkøb. Med De fire økologiske principper, som er omdrejningspunktet for håndbogen, kan producenterne ikke kun nå en bredere målgruppe, men også sikre at økologien bevarer sin stærke position hos de bevidste forbrugere,” siger Birgitte Jørgensen.
Håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus” kan downloades gratis på https://okologi.dk/viden-om-oekologi/forbrug-og-afsaetning/
Kontakter
Birgitte Jørgensen, markedschef for detail, Økologisk Landsforening
Tlf: 24 34 90 49 Mail: bij@okologi.dk
Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Tlf: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk
Billeder

Information om Økologisk Landsforening
I Økologisk Landsforening arbejder vi for en verden, der tænker og handler økologisk – til glæde for mennesker, dyr og vores jord.
Følg pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau5.12.2025 09:09:58 CET | Pressemeddelelse
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger.
Pressekommentar: Økologien og den nye kvælstofaftale3.12.2025 12:08:48 CET | Pressemeddelelse
Rasmus Prehn, administrerende direktør i Økologisk Landsforening, udtaler:
Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester21.10.2025 11:14:58 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan kan økologien drive den grønne omstilling og treparten? Det spørgsmål stiller Økologisk Landsforening til trepartsminister Jeppe Bruus og Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd Jensen, når foreningens medlemmer og andre interesserede møder de to politikere i Middelfart.
Finansminister Nicolai Wammen besøger økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer siden 201912.9.2025 08:39:21 CEST | Pressemeddelelse
Mandag den 15. september klokken 12.00 lægger finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser.
Her og nu: Videoklip fra Økologisk Høstmarked6.9.2025 13:11:26 CEST | Pressemeddelelse
Redaktioner kan frit bruge dugfriske videoklip fra Lille Østergård Økologi – en af 26 gårde, der lige nu holder høstmarked. Gæsterne fejrer årets høst sammen med landmænd, der undgår sprøjtegifte, og har plads til flere sommerfugle og et godt økologisk køb i markedsboderne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
