Virksomheder skal blive bedre til at brande økologien

I en ny håndbog vurderer Økologisk Landsforening, at 90 pct. af de økologiske produkter, der findes på markedet i dag, ikke formår at kommunikere de unikke fordele, som den økologiske produktionsform giver. Det skal der gøres noget ved i fremtiden.
Økologiske fødevareproducenter kan få hjælp til at brande økologi og bæredygtighed over for kunderne i en ny håndbog fra Økologisk Landsforening.

Hovedparten af økologiske fødevarer brander sig alene på det røde ø-mærke. Også selvom mange økologiske fødevareproducenter faktisk arbejder med en lang række ekstra bæredygtighedstiltag, som aldrig bliver kommunikeret ud til kunderne.

”Det er overraskende, at økologiske fødevareproducenter – både landmænd og virksomheder – gør så lidt ud af at fortælle deres kunder om alle de bæredygtighedstiltag, de gør i værdikæden,” siger Birgitte Jørgensen, som er markedschef i Økologisk Landsforening, der står bag håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus”.

Forklaringen skal paradoksalt nok findes i, at det røde ø-mærke er en kendt, tryg og troværdig mærkningsordning, der guider forbrugerne til de økologiske produkter i supermarkederne.

”Men mærkningsordningen er ikke fuldt dækkende, når det kommer til at kommunikere til forbrugerne om bæredygtighed,” siger Birgitte Jørgensen.

Derfor udgiver Økologisk Landsforening nu håndbogen, som er en indsigt i og inspiration til at fødevareproducenter bliver bedre til at koble og brande økologi og bæredygtighed.

”Den grønne dagsorden er kompleks - fuld af følelser, forskning og fortolkninger. Samtidig er debatten fyldt med begreber som klima, biodiversitet og bæredygtighed. Og hvad er lige økologiens rolle og potentiale i alt det?” siger hun og tilføjer, at mange økologiske fødevareproducenter selv er i tvivl om, hvordan de får budskabet ud uden at greenwashe eller blive for komplekse.

”Vores håndbog giver indsigter til virksomheder og producenter, ligesom den afdækker de forventninger som fremtidens bevidste forbrugere har til, at deres værdier for bæredygtigt forbrug bliver indfriet af fødevarebranchen – måske særligt af de økologiske producenter.”

Håndbogen beskriver blandt andet, hvordan den økologiske branche med udgangspunkt økologiens fire principper kan anlægge en 360-graders vinkel på strategisk forretnings- og produktudvikling, råvarer, samarbejdspartnere, ansvarlighed, salgspotentiale, kunder, CSR, markedsudvikling og dermed arbejde med bæredygtig økologi og opnå konkurrencefordele hos grossister, i detailhandlen og i forbrugernes kurve.

”Nutidens og fremtidens bevidste forbrugere kender ø-mærket, har mindre fokus på pris og ønsker at bidrage til bæredygtighed gennem deres indkøb. Med De fire økologiske principper, som er omdrejningspunktet for håndbogen, kan producenterne ikke kun nå en bredere målgruppe, men også sikre at økologien bevarer sin stærke position hos de bevidste forbrugere,” siger Birgitte Jørgensen.

Håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus” kan downloades gratis på https://okologi.dk/viden-om-oekologi/forbrug-og-afsaetning/

Birgitte Jørgensen, markedschef for detail, Økologisk Landsforening
Tlf: 24 34 90 49 Mail: bij@okologi.dk