Virksomheder skal blive bedre til at brande økologien
Hovedparten af økologiske fødevarer brander sig alene på det røde ø-mærke. Også selvom mange økologiske fødevareproducenter faktisk arbejder med en lang række ekstra bæredygtighedstiltag, som aldrig bliver kommunikeret ud til kunderne.
”Det er overraskende, at økologiske fødevareproducenter – både landmænd og virksomheder – gør så lidt ud af at fortælle deres kunder om alle de bæredygtighedstiltag, de gør i værdikæden,” siger Birgitte Jørgensen, som er markedschef i Økologisk Landsforening, der står bag håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus”.
Forklaringen skal paradoksalt nok findes i, at det røde ø-mærke er en kendt, tryg og troværdig mærkningsordning, der guider forbrugerne til de økologiske produkter i supermarkederne.
”Men mærkningsordningen er ikke fuldt dækkende, når det kommer til at kommunikere til forbrugerne om bæredygtighed,” siger Birgitte Jørgensen.
Derfor udgiver Økologisk Landsforening nu håndbogen, som er en indsigt i og inspiration til at fødevareproducenter bliver bedre til at koble og brande økologi og bæredygtighed.
”Den grønne dagsorden er kompleks - fuld af følelser, forskning og fortolkninger. Samtidig er debatten fyldt med begreber som klima, biodiversitet og bæredygtighed. Og hvad er lige økologiens rolle og potentiale i alt det?” siger hun og tilføjer, at mange økologiske fødevareproducenter selv er i tvivl om, hvordan de får budskabet ud uden at greenwashe eller blive for komplekse.
”Vores håndbog giver indsigter til virksomheder og producenter, ligesom den afdækker de forventninger som fremtidens bevidste forbrugere har til, at deres værdier for bæredygtigt forbrug bliver indfriet af fødevarebranchen – måske særligt af de økologiske producenter.”
Håndbogen beskriver blandt andet, hvordan den økologiske branche med udgangspunkt økologiens fire principper kan anlægge en 360-graders vinkel på strategisk forretnings- og produktudvikling, råvarer, samarbejdspartnere, ansvarlighed, salgspotentiale, kunder, CSR, markedsudvikling og dermed arbejde med bæredygtig økologi og opnå konkurrencefordele hos grossister, i detailhandlen og i forbrugernes kurve.
”Nutidens og fremtidens bevidste forbrugere kender ø-mærket, har mindre fokus på pris og ønsker at bidrage til bæredygtighed gennem deres indkøb. Med De fire økologiske principper, som er omdrejningspunktet for håndbogen, kan producenterne ikke kun nå en bredere målgruppe, men også sikre at økologien bevarer sin stærke position hos de bevidste forbrugere,” siger Birgitte Jørgensen.
Håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus” kan downloades gratis på https://okologi.dk/viden-om-oekologi/forbrug-og-afsaetning/
Kontakter
Birgitte Jørgensen, markedschef for detail, Økologisk Landsforening
Tlf: 24 34 90 49 Mail: bij@okologi.dk
Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Tlf: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk
Billeder
Information om Økologisk Landsforening
I Økologisk Landsforening arbejder vi for en verden, der tænker og handler økologisk – til glæde for mennesker, dyr og vores jord.
Følg pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Økologisk Landsforening skal have ny direktør5.9.2024 13:29:29 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende direktør i Økologisk Landsforening, Helle Borup Friberg, har valgt at fratræde sin stilling med udgangen af september efter syv år i økologiens tjeneste. Økologisk Landsforening skal derfor på udkig efter en ny administrerende direktør.
Danmark inviterer til internationalt økologisk topmøde i Den Sorte Diamant3.9.2024 09:54:27 CEST | Pressemeddelelse
I august 2025 samles alle væsentlige internationale aktører i København til Organic Summit 2025 (OS25). Under titlen “Food for All on a Healthy Planet” vil politikere, forskere, landmænd, repræsentanter for virksomheder og toneangivende stemmer fra hele verden, mødes for at belyse økologiens betydning i verdens fremtidige fødevareforsyning.
Denne weekend: Økologisk Høstmarked over hele landet28.8.2024 13:29:52 CEST | Pressemeddelelse
Traktortur, pluk-selv-æbler og grøntsager, halm-hop, smag på vin, sanketure, kaffe og kage. Det bugner med oplevelser fra jord til bord denne weekend d. 31. august & 1. september, hvor de økologiske gårde åbner dørene til Økologisk Høstmarked. Det er for alle og gratis.
Kom til Økologisk Høstmarked20.8.2024 11:46:24 CEST | Pressemeddelelse
I over 30 år har økologer åbnet dørene og inviteret indenfor til høstfest. I år gentages succesen og Økologisk Landsforening og økologerne inviterer til Økologisk Høstmarked d. 31. august og 1. september over hele landet. Kom med ud på landet og oplev, hvor dyrene bor og grøntsagerne gror.
Økologien udvikler sin position i foodservice5.7.2024 08:51:45 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 13 pct. i 2023 i forhold til 2022. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed stiger økologiens markedsandel i de professionelle køkkener i 2023 til 14 pct.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum