Virksomheder risikerer store bøder efter ændrede krav til transfer pricing-dokumentation

For indkomståret 2021 gælder nye og skærpede krav for indsendelse af transfer pricing-dokumentation. Det betyder, at virksomheder med kalenderårsregnskab skal sende transfer pricing-dokumentation til SKAT senest 60 dage efter fristen for selvangivelsen den 30. juni 2022. Hvis man som virksomhed ikke ikke er opmærksom på de ændrede regler, kan det medføre bøder op til 250.000 kr.
Klaus Okholm, partner i PwC.

Der har i flere år været krav om, at transfer pricing-dokumentationen for visse virksomheder skal være udarbejdet i et endeligt format senest på tidspunktet for indrapportering af selvangivelsen den 30. juni for selskaber med kalenderårsregnskab. Hidtil har der alene været pligt til indsendelse af dokumentationen efter påkrav fra SKAT, men nu skal dokumentationen indsendes til SKAT senest 60 dage efter fristen for selvangivelsen, nemlig den 29. august 2022.

Det er ofte omfattende og tidskrævende for virksomheder at udarbejde deres transfer pricing-dokumentation og med en deadline ultimo august lige efter sommerferien, skal virksomhederne være sikre på, at de er klar til at indsende dokumentationen til tiden. Hvis den ikke er indsendt inden for fristen, kan det medføre bøder op til 250.000 kr. pr. år. Flere virksomheder er ikke opmærksomme på de nye indsendelseregler eller klar over, at de er omfattet af kravene for transfer pricing,” fortæller Klaus Okholm, partner i PwC, og uddyber:

Der er efter de gamle regler afsagt flere domme, hvor virksomheder er blevet dømt til at betale bøder for manglende eller utilstrækkelig dokumentation. Udover den store bøde har skattemyndighederne også mulighed for at ansætte selskabets indkomst skønsmæssigt.”

Hvem er omfattet af reglerne?
Virksomheden skal udarbejde transfer pricing-dokumentation for de kontrollerede transaktioner såfremt, at koncernen beskæftiger mere end 250 ansatte. Hvis koncernen beskæftiger under 250 ansatte, er koncernen fritaget for at udarbejde fuld transfer pricing-dokumentation, hvis virksomheden enten har en koncernomsætning på under 250 mio. kr., eller hvis koncernbalancen er under 125 mio. kr.

Selve dokumentationspligten gælder dog fortsat for transaktioner med koncernselskaber i lande, hvor Danmark ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst, og hvor landene samtidig ikke er medlem af EU eller EØS,” fortæller Klaus Okholm.

Det skal bemærkes, at hvis man er et dansk datterselskab, så skal den overliggende koncernen indregnes i tidligere nævnte grænser.

God idé at holde transfer pricing-dokumentationen opdateret
Virksomheder, som har været igennem en process med at føre en skattesag over flere år og derfor har erfaret, hvor mange ressourcer der skal bruges både internt og eksternt på dette, vil nok medgive, at det er en god idé at få transfer pricing-dokumentationen udarbejdet eller ført up-to-date.

Hvis dokumentation ikke indsendt til tiden, vil der gælde en 'omvendt bevisbyrde', hvis skattemyndighederne laver en skønsmæssig ansættelse. Det betyder, at virksomheden bliver nødt til at overbevise, eksempelvis domstolene, om, at skattemyndighederne ansættelse ikke blot er forkert, men væsentligt forkert. Selvom man således måtte vinde en eventuel skattesag, kan det blive en kostbar affære. Derfor er det generelt lettere at sikre, at virksomheden kommer i compliance og får udarbejdet transfer pricing-dokumentationen til tiden,” afslutter Klaus Okholm.

Klaus Okholm, partner i PwC.