Lead Supply

Virksomheder opretter digitalt akademi: Nyuddannede mangler basale færdigheder

Med Google og to store uddannelsesinstitutioner som partnere præsenterer tre digitale vækstvirksomheder et nyt, nationalt uddannelsestilbud. Målet er at sikre bedre og kvalificerede kandidater til fremtidens digitale jobs.
Sammen med to store uddannelsesinstitutioner og Google tager tre danske vækstvirksomheder sagen i egen hånd og opretter et nyt uddannelsestilbud, kaldet Digital Academy. De studerende på digitale uddannelser får dermed et hidtil uset struktureret og lærerigt praktikforløb i en af de tre virksomheder. Foto: PR.

Kontrasten fra auditorier og forelæsninger til digital forretning og praktisk marketingarbejde med en Google AdWords-konto er enorm for de unge mennesker, der med nytrykte eksamensbeviser i hånden skal erobre arbejdsmarkedet. Sådan oplever tre aarhusbaserede vækstvirksomheder de nyuddannede ansøgere til digitale jobs. Virksomhederne North Media Online, BoligPortal og LeadSupply har med Google, Aarhus Universitet og Erhvervsakademi Aarhus som partnere oprettet Digital Academy, der skal styrke de studerendes digitale kompetencer, så de i langt højere grad kan træde ind på en arbejdsplads og gøre en forskel fra dag ét.

– De nyuddannede fra de digitale uddannelser, er simpelthen ikke dygtige nok. Teorien er på plads, men de har ikke en tilstrækkelig fyldt faglig værktøjskasse, og det er selvfølgelig en stor udfordring for virksomheder som os, når vi skal bruge det første halve år af en ansættelse på at færdiggøre den nyansattes uddannelse. Hvorfor ikke hellere hjælpe de studerende med at fylde værktøjskassen i løbet af deres uddannelsesforløb, spørger Henrik Løvig, CEO i North Media Online.

Første hold af Digital Academy har 50 pladser og begynder til august. Ansøgningsfrist er 18. april.

Praktikanter skal lære

Deltagervirksomhederne investerer både tid og ressourcer i Digital Academy. De tilbyder blandt andet en tidsfordeling, hvor mindst 30 procent af tiden bliver brugt på læring, gruppearbejde og udvikling af den enkeltes kompetencer.

– I forhold til uddannelsernes eksisterende praktik-setup tillader vi os at være meget mere ambitiøse på de studerendes vegne. Vi så gerne, at flere virksomheder og uddannelsesinstitutioner strammer op omkring praktikken. Drop praktikanter som billig arbejdskraft, der skal sidde i hjørnet og skrive webtekster. Lad dem samarbejde med forskellige fagfolk, så de bliver helstøbte, digitale kandidater, opfordrer Andreas Linde, CEO i LeadSupply, der er en fintech-virksomhed, som hjælper forbrugere til at finde de bedste lån online.

Hæmmer væksten

Danmark er EU’s mest digitaliserede land, og det digitale erhvervsliv i storbyerne er i rivende udvikling. Manglende digitale færdigheder hos de nyuddannede kan derfor være en regulær væksthæmmer for de fremadstormende virksomheder.

– Flere undersøgelser peger på, at medarbejderes mangel på digitale kompetencer i fremtiden kan blive en hæmsko for vækst og digital omstilling i virksomheder. Hos Google hilser vi derfor initiativet med Digital Academy velkommen. Samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne og North Media Online giver en spændende mulighed for at skabe et digitalt medie- og marketingslandskab, hvor teoretisk ballast og praktisk erfaring bliver koblet sammen på et helt nyt niveau, siger Peter Scharff fra Google.

Han mener, at Danmark får svært ved at bevare sin digitale førerposition, hvis ikke der sker en opgradering af danskernes digitale færdigheder.

Andreas Linde
CEO, LeadSupply
andreas@leadsupply.dk

Henrik Løvig
CEO, North Media Online
hl@boligportal.dk

Billeder

Download
De tre deltagervirksomheder er i vækst, men mangler højt kvalificerede arbejdskraft for at kunne fortsætte væksten. Ifølge Henrik Løvig, CEO i North Media Online, er de nyuddannede kandidaters faglige værktøjskasse ikke tilstrækkeligt fyldt. Foto: PR.
Download

Information om Lead Supply

Lead Supply
Paludan-Müllers Vej 40B